دلایل و درمان پوسته ریزی دست و پا
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / علل و روشهای درمان پوسته پوسته شدن دست و پا

علل و روشهای درمان پوسته پوسته شدن دست و پا

یکی از مشکلاتی که افراد مختلف، از همه اقشار و همه سنین با آن درگیر هستند، پوسته پوسته شدن پوست یا پوسته ریزی است. این مشکل ممکن است به یکباره ظاهر شود و زود نیز رفع شود؛ اما گاهی نیز در مدت زمان طولانی باعث آزار افراد و پایین آمدن اعتماد به نفس آنها می شود. علاوه‌ بر این، پوست سد دفاعی بسیار مهمی برای بدن محسوب می‌شود که آسیب آن به هر شکلی، زمینه را برای ورود انواع عوامل بیماری‌زا به داخل بدن فراهم می‌کند، بنابراین آسیب‌های پوستی به هر شکل، باید جدی گرفته شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوسته پوسته شدن پوست، اغلب به علت خشکی پوست رخ می‌دهد. این خشکی در ناحیه‌ دست و پا به دلیل دارا بودن پوستی نازک‌تر، نمود بیشتری دارد. این مشکل اغلب در افراد سالمند (به دلیل ضعیف‌تر بودن پوست و نیز کاهش قدرت بازسازی و درنتیجه طولانی‌تر بودن عمر پوست)، بیشتر از دیگران دیده می‌شود. برای رفع این مشکل، تشخیص علت، امری بسیار مهم است که در روند درمان و تشخیص درمان درست و کارامد بسیار مؤثر خواهد بود.

دلایل پوسته ریزی دست و پا

این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد. یکی از شایع‌ترین دلایل پوسته ریزی دست و پا، شست و شوی مداوم با مواد شوینده شیمیایی یا استفاده از شوینده‌های قوی است؛ اما علت‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. پسوریازیس
  2. آفتاب سوختگی
  3. هوای سرد و خشک
  4. اگزمای پوست
  5. کمبود ویتامین ب
  6. دیابت
  7. کم‌آبی بدن

اگر ساکن اصفهان هستید؛ برای درمان مشکلات پوست و مو و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص علت پوسته ریزی دست و پا

پزشک متخصص با سؤال در مورد سابقه بیماری، اینکه چه زمانی با علائم مواجه شده اید، شرح همه علائم و نشانه ها و داروها یا غذاهایی که مصرف کرده اید، می تواند علت و بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد دهد. همچنین پزشک شما ممکن است یکی از روش های تشخیصی زیر را نیز تجویز کند:

  1. آزمایش خون
  2. آزمایش تیروئید
  3. تست پوستی و بیوپسی محل خارش پوست

کمبود کدام ویتامین باعث پوسته ریزش دست و پا می شود؟

در صورت کمبود ویتامین B ، A کمپلکس و E احتمال پوسته پوسته شدن پوست یا تشدید آن وجود دارد.

آیا پوسته ریزی دست و پا نشانه سرطان پوست است؟

هر پوسته ریزی نمی‌تواند این مسئله را نشان‌ دهد؛ اما هنگامی که به سرطان پوست دچار می‌شوید، ممکن است که همراه با پوسته‌ریزی باشد. پس این علامت می‌تواند یکی از علامت‌های غیر اختصاصی سرطان پوست باشد.

پوسته پوسته شدن پوست

عوارض عدم درمان پوسته ریزی دست و پا

جوش، خارش، خشکی و دیگر مشکلات تحریک‌کننده‌ی پوست ممکن است با پوسته‌ پوسته‌ شدن همراه باشد. از آنجا که علت پوسته‌ پوسته‌ شدن می‌تواند بیماری‌های وخیم باشد، باید سریعاً تشخیص داده‌ شود.

کرم و پماد برای درمان پوسته پوسته شدن دست و پا

برای نتیجه بهتر باید این کرم ها توسط متخصص پوست تجویز شود؛ اما به طور کلی باید بدانید کرمی که استفاده می کنید باید بسیار ملایم باشد، عطر و اسانس نداشته و خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی خوبی داشته باشد. همچنین دقت کنید کرم هایی که مصرف می کنید حالت لایه برداری نداشته باشند. پزشک ممکن است یک کرم بدون نسخه که حاوی اسید لاکتیک یا ترکیبی از اسید لاکتیک و اوره است را توصیه کند. اگر پوسته پوسته شدن پوست شما علامتی از بیماری درماتیت آتوپیک ، ایکتیوز یا پسوریازیس است، پزشک ممکن است کرم یا پماد موضعی مانند هیدروکورتیزون برای شما تجویز کند.

درمان پوسته ریزی دست و پا

روش درمانی مناسب باید توسط پزشک معالج شما در نظر گرفته شود، بنابراین بهتر است دست از خود درمانی بردارید. پزشک نیز بر اساس علت بروز بیماری، شرایط بیمار و سن آن بهترین روش درمان را توصیه می کند. این روش های درمانی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

علاوه بر درمان دارویی که پزشک متخصص برای شما در نظر میگیرد، با انجام برخی از کارها در خانه نیز می توانید از شدت علائم پوسته پوسته شدن پوست بکاهید و می توانید روند آن را تحت کنترل خودتان بگیرید. از جمله کارهایی که در این زمینه مفید به نظر می رسد عبارت است از:

پیشگیری از پوسته پوسته شدن دست و پا

برای پیشگیری از هر شرایطی که باعث پوسته شدن کف پا می‎شود، باید اصول مشخصی را رعایت کنید. به‌ عنوان مثال، در مورد بیماری پای ورزشکاران توجه به‌ نکات زیر کمک زیادی می‎کند:

برای آگاهی از روش لیفت لب با تزریق ژل ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای لیزر موهای زائد چانه و پشت لب چیست؟مزایای لیزر موهای زائد چانه و پشت لب چیست؟

لیزر موهای زائد، روشی برای کاهش و رفع موهای زائد بدن است که پس از پایان دوره آن پوستی صاف و بی مو خواهید داشت. ... ادامه مطلب

میکرونیدلینگ مو درمانی موثر در قطع ریزش موی سرمیکرونیدلینگ مو درمانی موثر در قطع ریزش موی سر

میکرونیدلینگ مو یک روش درمانی برای رفع ریزش مو و تقویت ریشه مو است که به واسطه انجام این روش می توان تغییرات بسیار چشمگیری را شاهد بود. ... ادامه مطلب

درمان دائمی کم پشتی ابرو با پیوند ابرودرمان دائمی کم پشتی ابرو با پیوند ابرو

روش‌ های مختلفی برای جلوگیری از ریزش ابرو ها و جبران ابرو های ازدست‌ رفته ایجاد شده است. پیوند ابرو یکی از پرطرفدار ترین و مؤثر ترین این روش‌ ها است که به افراد کمک می‌ کند که ابرو هایی کاملاً طبیعی و خوش‌ فرم داشته باشند. ... ادامه مطلب

لیزر تراپی موی سر برای درمان ریزش مو و رشد مجدد موهالیزر تراپی موی سر برای درمان ریزش مو و رشد مجدد موها

یکی از راه های مؤثر ریزش و تقویت مو، لیزرتراپی مو می باشد که نوعی لیزر با انرژی نوری تولید شده می باشد. ... ادامه مطلب