انواع و علائم تاول های پوستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / درمان تاول های پوستی خارش دار

درمان تاول های پوستی خارش دار

تاول، نوعی برآمدگی و جوش روی پوست است که درون آن پر از مایع بوده و ممکن است بر روی قسمت‌های مختلف بدن به وجود بیاید. تاول‌ ها اگر هیچ دردی ایجاد نکنند، ظاهر ناخوشایندی دارند. اگرچه علل بروز تاول متفاوت‌ است و در اکثر اوقات مسئله‌ی چندان مهمی نیستند، برخی از آنها ممکن است نشانه‌ی یک مشکل جدی باشند. در مناطقی از پوست، خارش مداوم و احتمالاً درد وجود دارد همچنین ممکن است در همین نواحی ترشحات بدبو خارج گردد. دوره درمان تاول‌ها بسته به نوع و علت آنها متفاوت است. تاول‌هایی که ناشی از اصطکاک و سوختگی است در عرض چند روز، درمان می‌شوند؛ اما تاول‌ هایی که از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی به وجود آمده ممکن است ماه‌ها و هفته‌ها باقی بمانند. در عفونت‌ های پوستی، مانند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس، ممکن است تاول ‌ها به‌صورت دوره‌ای برگردند و تاول‌ هایی که از بیماری‌ های ارثی به وجود می‌آیند ممکن است زمان طولانی‌تری بدن را درگیر کنند. شناخت انواع تاول‌ و علل ایجاد آنها به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین درمان را دریافت کنید.

علائم تاول پوستی

در بیشتر موارد، برجستگی و جوش های خارش دار حاوی مایع شفاف، تاول هستند. آنها می توانند در نواحی از بدن مانند دست ها یا پاها ایجاد شوند که به طور معمول به جایی کشیده شده یا اصطکاک بیشتری دارد. مایعات موجود در تاول ها حاوی سرم، پلاسما یا چرک است.

علائم تاول ها عبارتند از:

خراشیدن یا کندن این برجستگی های جوش مانند و آبکی می تواند پوشش محافظ روی پوست آسیب دیده را پاره کرده و منجر به ناراحتی یا عفونت شود. در صورتی که تاول دست نخورده باقی بماند، پوست زیر آن با سرعت بیشتری بهبود می یابد. وابسته به علت ایجاد آن، علائم دیگری مانند تب می توانند در کنار آن ایجاد شوند.

درمان تاول های پوستی خارش دار

علل ایجاد تاول

آفتاب‌سوختگی و یا هوای سرد

قرار گرفتن طولانی در هوای سرد می‌تواند باعث بروز تاول بر روی پوست شود. علاوه بر این اگر ساعات زیادی را بدون کرم ضد آفتاب در زیر نور خورشید بمانید ممکن است بر روی پوستتان تاول ایجاد شود؛ بنابراین هر دو عامل سرما و گرما یکی از دلایل بروز تاول‌های پوستی است.

درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت یا حساسیت پوستی به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. این درماتیت بر اثر استفاده زیاد از موادی مانند لوازم‌آرایشی، صابون، دستکش‌های لاتکس، جواهرات، دئوردورانت‌ها و … ایجاد می‌شود. این مواد در تماس با پوست مخصوصاً پوست کف دست، چربی و مواد محافظت‌کننده را از بین برده و باعث مشکلات پوستی ازجمله تاول می‌شوند. در واقع سیستم ایمنی بدن به این شرایط و مواد تحریک‌کننده واکنش نشان داده و موجب بثورات پوستی همراه با تاول و تورم خواهد شد. در موارد شدیدتر، تاول‌های شدید و زخم‌های باز ایجاد می‌شود.

حشرات

برخی از حشرات می‌توانند بر روی پوست تاول ایجاد کنند. حشراتی مثل زنبور‌ها، مورچه‌ها، مگس‌ها، کک‌ها، پشه‌ها و… می‌توانند نیش بزنند. زمانی که یک حشره بدن شما را نیش می زند؛ ماده سمی وارد بدن شده و بدن به آن واکنش نشان می‌دهد. در بیشتر مواقع قرمزی، خارش پوستی و درد از علائم رایج آن است؛ اما در صورتی که حشرات خاصی بدن را نیش بزند ممکن است این علائم به‌صورت تاول‌هایی بر روی پوست نمایان شود. مثلاً حشره گال و یا برخی از عنکبوت‌ها، باعث خارش شدید بر روی پوست و ایجاد تاول‌های ریز در آن ناحیه می‌شوند.

عفونت

بسیاری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر نیز در جهان وجود دارند که تاول، یکی از علائم آنها به‌حساب می‌آید. بیماری عفونی مانند زرد زخم تاولی (Bullous Impetigo) نوعی زرد زخم است که به‌صورت تاول‌هایی بروز می‌کند که در آن مایع روشن یا کدر وجود دارد و به‌آسانی پاره می‌شود. عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس که به علت سوختگی‌های معمولی، آفتاب‌سوختگی یا زخم پوستی آلوده‌ می‌شوند و عفونت می‌کنند. این عفونت با تورم، التهاب، جوش و تاول همراه است. عفونت ویروسی کوکساکی، یک عفونت شایع است که بیشتر در گروه سنی زیر ده سال رخ می‌دهد. این ویروس ممکن است تاول‌هایی در دهان و بر روی دست‌ها و پاها ایجاد کند.

آبله‌مرغان و زونا

آبله‌مرغان و زونا بیماری واگیرداری است که از طریق ویروس هرپس زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری با علائمی مانند خارش سطحی پوست، سردرد، حالت تهوع و تب همراه است. به‌تدریج، تاول‌های پوستی در تمام قسمت‌های بدن مشاهده می‌شود که به‌صورت طبیعی در ۲۴ ساعت می‌ترکند. در طول این بیماری هر ۳ تا ۴ روز تاول‌های جدیدی ایجاد خواهد شد. بثورات ابتدا پاپولند و سپس به وزیکول و پوستول و درنهایت به پوسته تبدیل می‌شوند. از خصوصیات بثورات آبله ‌مرغان، ظهور سریع آنها و نیز وجود همزمان پاپول، وزیکول و پوسته در یک زمان می‌باشد. ازآنجا که ویروس آبله‌مرغان در بدن باقی می‌ماند؛ می‌تواند در شرایطی که بدن ضعیف است ظهور کرده و باعث ایجاد تاول روی پوست شود. البته تاول در بیماری زونا برخلاف آبله‌مرغان تنها در یک ناحیه کوچک ظاهر می‌شود و عصب آن ناحیه را درگیر کرده و بسیار دردناک است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کنند و همانند آبله‌مرغان، مسری هستند.

ویروس هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس به دو صورت در بدن بروز می‌کند، نوع اول آن باعث تبخال لب و نوع دوم باعث تبخال ناحیه تناسلی می‌شود. تبخال لب (نوع اول: HSV-1) از طریق بزاق دهان و تبخال تناسلی (نوع دوم: HSV-2) از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابند. در تبخال لب ممکن است تاول‌هایی سراسر دهان را فرا بگیرند که به‌مرور پخش خواهند شد. التهاب لثه و حتی تب، التهاب گره‌های لنفاوی و گلودرد از علائم تبخال لب است.

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی زیادی در دنیا وجود دارند که می‌توانند باعث بروز علائم پوستی و تاول شوند. یکی از این بیماری‌ها، بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیزیس بولوسا است. این بیماری ارثی به دلیل یک جهش ژنتیکی در کلاژن و کراتین پوست ایجاد شده و باعث می‌شود در ناحیه پوست و غشای مخاطی تاول‌هایی خون ریزی کنند. بیماری پمفیگوس نیز نوعی تاول و حباب بر روی پوست ایجاد می‌کنند که به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. درماتیت هرپتی نوع دیگری از بیماری‌های پوستی است که تاول‌ها به‌صورت خوشه‌هایی بر روی پوست ظهور می‌کنند که احساس خارش دارد. این بیماری ارثی است و واگیردار نیست.

داروها

برخی از داروها به‌محض مصرف دارای عوارض و واکنش‌های آلرژیکی در پوست می‌شوند که به‌صورت تاول ظاهر می‌شود. البته واکنش به داروها متفاوت است. در برخی موارد مصرف یک دارو باعث حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می‌شود و درصورتی‌که در زیر نور خورشید قرار بگیرید دچار تاول خواهید شد. درصورتی‌که بعد از مصرف داروی خاص دچار تاول شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه انواع بیماریها و مشکلات پوست و مو از جمله تاول های پوستی خارش دار، توسط خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

انواع تاول های پوستی

پمفیگوس یه گروهی از بیماری های شدید پوست اطلاق می شود که با ظهور تاول های بزرگ در اندازه های مختلف بر روی پوست به ظاهر سالم یا بر غشاهای مخاطی مشخص می گردد. پمفیگوس یک بیماری خود ایمن با دخالت ایمونوگلوبین می باشد. تصور می شود که آنتی بادی پمفیگوس در مقابل یک آنتی ژن اختصاصی سطحی از سلول های اپیدرم ایجاد می شود تشکیل تاول از یک واکنش آنتی ژن آنتی بادی ناشی می گردد. میزان سطح سرمی آنتی بادی پیشگویی کننده شدت بیماری است. عوامل ژنتیک نیز ممکن است در بروز بیماری نقشی داشته باشند و بیشترین تعداد وقوع این بیماری در نژاد یهود یا مدیترانه ای دیده می شود. این اختلال به طور معمول در مردان و زنانی که در دوره میانسالی یا پیری قرار دارند ایجاد می گردد.

پمفیگوئید تاولی

پمفیگوئید تاولی یک بیماری اکتسابی است که در آن تاول هایی شل روی پوست ارتیماتو یا سالم ظاهر می شود. این بیماری بیشتر روی سطوح خم شونده دست ها، پاها، زیر بغل و کشاله ران مشاهده می گردد. ضایعات دهانی در صورت وجود معمولاً گذرا و اندک هستند. پس از ترکیدن تاول ها، روی پوست ساییدگی های کم عمقی به وجود آمده که نسبتاً سریع التیام می یابند. خارش شدید ممکن است حتی قبل از ظهور تاول ها وجود داشته باشد. پمفیگوئید تاولی در سالمندان شایع بوده و بیشترین وقوع آن در سن ۶۰ سالگی است. این بیماری مختص جنس یا نژاد خاصی نبوده و در سراسر جهان یافت می شود.

درماتیت هرپتی فورم

درماتتی هرپتی فورم بیماری مزمنی با خارش شدید است که با تاول های کوچک سفت که به طور قرینه روی آرنج ها، زانوها، باسن و پشت گردن ایجاد می شوند تظاهر می کند. این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند؛ ولی بیشترین شیوع آن بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. اکثر بیماران مبتلا به این درماتیت دارای یک نقص تحت بالینی در سوخت و ساز گلوتن هستند.

تشخیص تاول‌ پوستی

بیشتر پزشکان می‌توانند تاول‌ها را با نگاه کردن به پوست شما تشخیص دهند. برخی مواقع ممکن است تاول به دلیل عفونت یا اختلال پوستی ایجاد شده باشد، در این صورت ممکن است پزشک، بیوپسی تاول را پیشنهاد کند. در بیوپسی تکه‌ای از تاول برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

درمان تاول

اکثر تاول‌ها نیاز به درمان ندارند و خود به‌ خود از بین می‌روند؛ چون اغلب لایه‌ی فوقانی پوست از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. در صورتی که علت ایجاد تاول را می‌دانید، می‌توانید آن را با بانداژ بپوشانید که این عمل باعث جذب مایع آن توسط بافت و از بین رفتن تاول می‌شود. توجه داشته باشید که به هیچ ‌وجه نباید تاول را سوراخ کنید، مگر اینکه بسیار دردناک شود؛ زیرا پوست روی آن از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. تاول‌های ناشی از سایش، آلرژن ها و سوختگی، واکنشی موقت به محرک‌ها هستند که در این موارد بهترین درمان، درمان علت ایجاد تاول است. همچنین تاول‌های ناشی از عفونت‌ها نیز موقتی هستند؛ اما نیاز به درمان دارند. دقت کنید اگر حس کردید که مبتلا به هر نوع عفونت شده‌اید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بعضی از تاول‌ها مانند بیماری پمفیگوس هیچ درمانی ندارد؛ اما پزشک در این موارد با تجویز دارو به کنترل علائم کمک می‌کند. درمان‌های اصلی تاول با تجویز پزشک شامل کرم‌های حاوی استروئید جهت بهبود ضایعات و دانه‌های پوستی و آنتی‌بیوتیک جهت درمان عفونت پوست است.

زمان مراجعه به پزشک

1. اگر تاول دارای چرک زرد یا سبز باشد.
  2. محل تاول قرمز، ملتهب و داغ است.
  3. درد شدیدتر و بیشتر می‌شود.
  4. تاول‌ ها مدام عود می‌کنند.
  5. تاول‌ ها به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد شده‌اند.

اگر مایل به استفاده از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی ، آر اف فرکشنال و ... توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدزنگنه [ 1402-09-21 ]
سلام .ازسال88جوشهای خارشدار روی ساق پاهام ایجادشده وبعداز مدتی مثل کهیر میشود وقسمتهای سالم پوستم شیوع پیدا میکند والان دستها و قسمتهایی از شکم و پشت کمرم دچار شده.لطفا راهنمایی کنید

ابوالفضل طزره [ 1402-08-24 ]
سلام من روی دستانم تاول هایی زده با خارش هر کاری کردم نتونستم درمان کنم

منیره جوادی مجد [ 1402-06-08 ]
سلام بیشتر خارش بدن من دست هاوپاهام هستن تاول بصورت کهیر است به خارش ایجاد میشود لطفا علتش چیست و چه دارویی استفاده کنم

بهزاد اکبری [ 1402-01-29 ]
سلام خسته نباشید الان چند وقت خارش بدن و تاول میزن بدنم

عباس کریم زاده [ 1402-01-03 ]
سلام پوست بدنم حالت تاول داردوتاول اب داردوقتی پاره میشه اطرافش خارش داره ازچه داروی استفاده کنم ممنون

راهکارهای رفع ورم زیر چشم بعد از تزریق فیلرراهکارهای رفع ورم زیر چشم بعد از تزریق فیلر

با افزایش سن و بر اثر عوامل مختلفی مانند استفاده مداوم از عینک، کمبود برخی از مواد مغذی و یا برخی از ناراحتی های مربوط به کبد و کلیه، ممکن است در ناحی ... ادامه مطلب

عوارض تزریق ژلعوارض تزریق ژل

ژل‌های مورد استفاده برای جوانسازی و افزایش حجم پوست، دارای انواع مختلفی هستند که رایج ترین و بهترین آنها، فیلرهای هیالورونیک اسید می‌باشند. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بسیاری از بافتهای بدن انسان موجود است و به همین دلیل پس از انتقال به پوست، ایجاد آلرژی نخواهد کرد ... ادامه مطلب

مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟

کهیر نوعی عارضه‌ی پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت‌ زا است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است. هیستامین زمانی آزاد می‌ شود که فرد به خوراکی، دارو یا سایر عوامل حساسیت‌ زا واکنش نشان بدهد ... ادامه مطلب

فیلر مو بهتر است یا مزوتراپی مو؟فیلر مو بهتر است یا مزوتراپی مو؟

ریزش مو یکی از شایعترین مشکلات پوست و مو است. دلایل متعددی در بروز این عارضه دخیل هستند. برخی از این دلایل ژنتیکی و برخی دیگر مربوط به بیماری و اختلالات می باشند. مزوتراپی و فیلر مو از روش های درمانی مکمل هستند که می توانند تأثیرات بسیار خوبی در تقویت موی سر و کنترل ریزش آن داشته باشند . ... ادامه مطلب