آیا لیپوم یا غده های چربی زیر پوست خطرناک است؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / توده های چربی یا لیپوم زیر پوست چه هستند و آیا نیاز به درمان دارند؟

توده های چربی یا لیپوم زیر پوست چه هستند و آیا نیاز به درمان دارند؟

لیپوم به توده های چربی زیر پوست گفته می شود که به دلیل رشد بیش از حد سلولهای چربی ایجاد می شود. پزشکان، لیپوم را جزء تومورهای خوش خیم می دانند، به این معنی که آنها رشد غیر سرطانی دارند. لیپوم یا غده های چربی زیر پوست می توانند در هر نقطه از بدن که حاوی سلولهای چربی هستند، ظاهر شوند؛ اما اغلب روی شانه ها، سینه، تنه، گردن، ران ها و زیر بغل دیده می شوند. در موارد با شیوع کمتر، ممکن است در اندام های داخلی، استخوان ها یا عضلات و یا به صورت توده چربی در ناحیه تناسلی نیز ایجاد شوند. این توده های چربی زیر پوست، نرم بوده و هنگامی که افراد روی آن فشار می آورند ممکن است کمی در زیر پوست حرکت کنند. به طور معمول این عارضه هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. با این حال اگر این توده شما را آزار می دهد، می توانید به یک پزشک مراجعه کنید و بر اساس نوع آن و فاکتور های مرتبط با آن درمان مناسبی را به شما پیشنهاد دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت لیپوم چیست؟

علت اصلی تشکیل لیپوم به طور قطعی مشخص نیست؛ اما برخی افراد ژن های معیوبی را از والدین خود به ارث می برند که می توانند در بروز لیپوم دخیل باشند. در برخی موارد، آسیب و جراحت در یک ناحیه می تواند از دلایل تشکیل لیپوم باشد. از جمله عوامل مؤثر در تشکیل لیپوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توده های چربی یا لیپوم

علائم لیپوم

علائم لیپوم شامل توده ای است که:

  1. در زیر پوست واقع شده است.
  2. در زمان لمس کردن، نرم به نظر می رسند.
  3. به راحتی با فشار انگشت حرکت می کند.
  4. کوچک هستند (اکثر لیپوماها کمتر از ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) قطر دارند؛ اما می توانند رشد کنند).
  5. گاهی دردناک هستند (اگر رشد کرده و بر روی اعصاب فشار وارد کنند و یا اگر حاوی عروق خونی باشند، درد ایجاد می کنند).

انواع لیپوم

عوامل خطر لیپوم

چربی خون بالا و چاقی از عوامل خطر ابتلا به لیپوم هستند. ابتلای به لیپوم نسبتاً معمول است. کارشناسان تخمین می زنند که حدود 1 درصد افراد دارای این غده های چربی زیر پوستی هستند. افرادی که دارای یک خانواده خویشاوند مبتلا به یک یا چند لیپوم هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. لیپوم همچنین در افراد بین 40 تا 60 سال نیز بیشتر اتفاق می افتد؛ اما در هر سنی ممکن است ایجاد شوند. حتی می توانند از بدو تولد وجود داشته باشند. لیپوماها بر روی هر جنسیتی از افراد تأثیر می گذارند، اما در زنان شیوع کمی بیشتر دارد. سایر عوامل خطر برای ایجاد لیپوما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص لیپوم

پزشکان معمولاً می توانند لیپوما را با یک معاینه بدنی ساده تشخیص دهند. این کار ممکن است با بررسی و لمس توده شروع شود. اگر این غده های چربی زیر پوستی بزرگ یا دردناک باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سرطانی بودن آن انجام دهد. پزشکان ممکن است از تست های زیر برای تشخیص آنها استفاده کنند:

  1. بیوپسی یا نمونه برداری کوچک از پوست برای بررسی عدم سرطانی بودن
  2. اسکن با امواج فراصوت
  3. اسکن ام آر آی
  4. سی تی اسکن

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمان لیپوم یا غده چربی زیر پوست

لیپوما معمولاً نیاز به درمان ندارد؛ اما اگر برای شما آزاردهنده است، می‌توانید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. با این‌ حال، برای اطمینان از عدم رشد و تغییر این توده، باید به صورت دوره‌ای معاینه شوید و اگر این توده در حال رشد یا آزار دهنده بود، احتمالاً پزشک، برداشتن این توده را پیشنهاد خواهد کرد.

تخلیه لیپوم

برداشتن لیپوم بدون جراحی

درمان دارویی لیپوما

گاهی اوقات برای کوچک کردن توده‌ها از روش تزریق استروئید استفاده می‌شود؛ اما این روش، باعث از بین رفتن کامل آن نمی‌شود.

لیزردرمانی

در لیزر درمانی، میله باریکی به نام کانولا وارد غده چربی شده و پس از تخریب توده های زیر جلدی بدن، آنها را از بدن خارج می کند. همچنین می توان لیزر پرتوان را در جراحی غده چربی با تیغ جایگزین کرد. بدین ترتیب برشی بسیار ظریف که به سرعت بهبود می یابد ایجاد می شود. سپس لیپوم خارج می شود. در اکثر موارد نیازی به زدن بخیه بعد از جراحی لیپوم با لیزر نمی باشد.

آیا لیپوم خطرناک است؟

لیپوم توده های خوش خیم سلولهای چربی هستند. با این حال، متخصصان در مورد اینکه لیپوما ها احتمال سرطانی شدن دارند یا نه اختلاف نظر دارند. توده سرطانی سلولهای چربی به عنوان لیپوسارکوما شناخته می شود.

هزینه درمان لیپوم

هزینه برداشتن این عارضه به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. اندازه و رشد آن
  2. محل غده چربی
  3. پیچیدگی عمل و روشی که برای برداشتن آن استفاده می شود.

کربوکسی تراپی عمل تزریق گاز دی اکسید کربن به زیر پوست است. این گاز کاملا بی‌ضرر می باشد. دی اکسید کربن گازی است که بدن به طور طبیعی در بدن وجود دارد و میزان تزریق این گاز به وسیله دستگاه سنجیده می‌شود. این روش با کاربردهای فراوانی مانند رفع تیرگی دور چشم و جلوگیری از ریزش مو، توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان انجام میشود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد [ 1402-01-18 ]
غده چربی دارم

زهرا [ 1401-07-10 ]
من این مشکل را داشتم به خانم دکتر فاتحی مراجعه کردم واقعا تشخیصشون عالی بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میکرودرم ابریژن، روشی مؤثر در شادابی و جوانسازی پوستمیکرودرم ابریژن، روشی مؤثر در شادابی و جوانسازی پوست

هدف میکرودرم ابریژن برداشت لایه‌ی شاخی پوست است. لایه‌ی شاخی پوست شامل سلول‌های مرده و آسیب دیده‌ای است که با حذف آنها می‌توان شفافیت و شادابی پوست را ... ادامه مطلب

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

در روند از بین بردن موهای زائد با لیزر، پرتوی لیزر حین عبور از لایه بیرونی پوست به حرارت تبدیل می‌شود و توسط ملانین فولیکول مو (رنگ‌دانه تیره رنگ فولیکول موی شما) جذب می‌شود که به نابودی آن می‌انجامد. ... ادامه مطلب

برجسته سازی زاویه فک با تزریق فیلربرجسته سازی زاویه فک با تزریق فیلر

خط فک یکی از مواردی است که بر روی زیبایی و جوانسازی صورت بسیار تأثیرگذار است. روش‌های زیادی برای برجسته‌سازی فک وجود دارد. با این روش‌ها می‌توان خط فک ایجاد کرد و باعث جوان‌سازی صورت شد. برجسته سازی فک می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در چهره داشته باشد. ... ادامه مطلب

سابسیژن روشی موثر برای درمان جای جوشسابسیژن روشی موثر برای درمان جای جوش

سابسیژن (Subcision) به مفهوم برش در زیر پوست می باشد که البته بدون تیغ انجام می شود، این روش درمانی نیمه جراحی و تهاجمی است که برای درمان مشکلات پوستی در زیر پوست استفاده می‌شود. سابسیژن بهترین روش توصیه شده برای افرادی که اسکار آکنه (چال)، زخم‌های عمیق، سالک، خط خنده و اخم، چروک‌های عمیق و سلولیت ش ... ادامه مطلب