درمان پوست خشک صورت در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مقالات علمی / آنچه در مورد پوست خشک باید بدانید

آنچه در مورد پوست خشک باید بدانید

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی پوست دچار خشکی می‌‌‌شود. جنس پوست در بیشتر موارد وراثتی است؛ اما می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی و مراقبت های نادرست یا عدم مراقبت از پوست تغییر کند. هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، تابش شدید نور آفتاب، گرد و غبار، شستشوی بیش از حد پوست، شستشو با آب بسیار داغ و کم نوشیدن آب همه از عواملی هستند که می‌تواند پوست را خشک کند. در مواردی دیده شده که غدد چربی دچار اختلال بوده و نمی‌توانند به اندازه کافی چربی تولید کنند. کمبود ویتامین‌های A و B هم می‌تواند باعث خشکی پوست شود مراقبت‌های روزانه از پوست باید با توجه به نوع پوست انجام گیرد. افرادی که دارای پوست خشک هستند اگر به نوع پوست خود بی‌توجه باشند و مراقبت‌های لازم را نداشته باشند، ممکن است دچار خارش و یا حتی جوش شوند یا اینکه پوستشان ملتهب و پوسته پوسته شود. روش‌های مختلفی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارد که با رعایت روزانه آنها می‌توانید پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید که در ادامه مطلب بدان پرداخته میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت پوست خشک

از جمله عوامل مؤثر بر خشکی پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم پوست خشک صورت

علائم خشکی پوست، باتوجه‌به سن، رنگ پوست، نژاد، وضعیت عمومی سلامت بدن، محیط زندگی، عاملی که باعث خشکی شده و میزان قرارگیری در برابر نور خورشید، از یک شخص به شخص دیگر تفاوت دارد. علائم اصلی خشکی پوست عبارت‌اند از:

پوست خشک

عوامل خطر پوست خشک

افرادی که بیشتر در معرض خطر خشکی پوست هستند. آنها عبارتند از:

  1. افراد بالای 40 سال - با افزایش سن، پوست آنها چربی کمتری تولید می کند.
  2. افرادی که پوست قهوه ای، سیاه یا روشن دارند.
  3. افرادی که مشاغلی دارند که به این معنی است که دستانشان زیاد در آب است، مانند پرستاران و آرایشگران.
  4. افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند.
  5. افرادی که سیگار می کشند.

تشخیص پوست خشک

اگر با رعایت نکات معمول خشکی پوست بهبود نیافته است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم. پزشک پس از شنیدن شرح حال و معاینه، پرسش‌هایی درباره داروهای مصرفی، تاریخچه بیماری‌ها، زمان آغاز خشکی پوست، عوامل مؤثر در بهبود یا وخامت آن، عادات استحمام، وضع تغذیه و رویکرد ما در مراقبت از پوست مطرح خواهد نمود. پزشک معالج ممکن است برای تشخیص علت خشکی پوست آزمایش‌هایی درخواست کند؛ زیرا گاهی اوقات برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید باعث خشکی پوست می‌شوند.

درمان پوست خشک

بهترین درمان خشکی پوست چرب کردن پوست به وسیله یک نرم کننده می باشد. نرم کننده ماده ای است که از تبخیر شدن آب پوست جلوگیری می کند. از آنجایی که اغلب خشکی های پوستی در اثر عوامل خارجی به وجود می آیند، درمان های خارجی مانند پماد ها و لوسیون ها می توانند استفاده شده و به طور مؤثری مشکلات پوستی را کنترل کنند. اغلب، خشکی پوست می تواند با استفاده از یک نرم کننده بدون نسخه و ملایم درمان شود. هنگامی که از دخیل نبودن دیگر عوامل خشکی پوست اطمینان حاصل می شود، هدف اصلی درمان ها رفع خارش، جلوگیری از کاهش آب و بازگرداندن آب و رطوبت پوست خواهد بود.

لوسیون های ملایم جهت نرم کردن خشکی خفیف پوست

پمادهای استروئیدی موضعی شامل موارد زیر می شوند:

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه انواع بیماریها و مشکلات پوست و مو از جمله ویژگی ها و مراقبت از انواع پوست از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

مراقبت از پوست خشک

  1. صورت خود را بطور روزانه با پاک کننده های ملایم و آب نیمه گرم بشویید.
  2. از محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست (چرب، خشک و نرمال) خود استفاده کنید.
  3. از پوست خود با کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ مراقبت کنید.
  4. بعد از استحمام از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
  5. از مواد نرم کننده ترکیبات نفتی جهت مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

عوارض پوست خشک

یکی از عوارض احتمالی خشکی پوست و خارش ابتلا به عفونت باکتریایی ثانویه است. عفونت ها می توانند خفیف بوده و خود به خود رفع شوند. همچنین، ممکن است این عفونت ها شدید بوده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند. خارش شدید منجر به خاراندن مجدد می شود از همین رو چرخه احساس خارش پوست ، خاراندن آن، ایجاد راش پوستی و خاراندن بیش تر رخ می دهد. با ادامه یافتن این چرخه، پوست نواحی که فرد آنها را می خاراند سفت و ضخیم می شود. خاراندن مداوم پوست یک ناحیه می تواند به وضعیت های مزمن پوستی به نام نورودرماتیت (LSC) و ندول پروریگو منجر شود.

اگر مایل به استفاده از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی ، آر اف فرکشنال و ... توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغیدرمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی، یک بیماری پوستی است که سبب بروز نواحی دارای برآمدگی های متعدد و احساس ناهمواری در پوست می شود. این جوش ها یا برآمدگی های کوچک در واقع سلول های پوستی مرده ای هستند که فولیکول های مو را مسدود کرده اند. ... ادامه مطلب

ترک های آزار دهنده پوستی یا استریا چه هستند و چگونه درمان میشوند؟ترک های آزار دهنده پوستی یا استریا چه هستند و چگونه درمان میشوند؟

ترک‌ پوستی که با نام استریا نیز شناخته می شوند، معمولاً ترک های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند و بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد میشوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می شوند. کلاژن، پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می کند، اگر پوست به میزان کافی این پ ... ادامه مطلب

تأثیر مزوتراپی زیر چشمتأثیر مزوتراپی زیر چشم

مزوتراپی از جمله درمان های پزشکی غیرتهاجمی مؤثر جهت بهبود بیماری های پوستی می باشد که در این روش، ترکیبی از داروهای لازم با دوز مناسب که منشأ گیاهی، ویتامینه، دارو های هومیوپاتیک و مواد اساسی ساختاری پوست هستند، استفاده می گردد. ... ادامه مطلب

مقایسه معایب و مزایای تزریق چربی و تزریق ژلمقایسه معایب و مزایای تزریق چربی و تزریق ژل

بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می‌شود و افتادگی، شل‌شدگی و چروک بیشتر می‌ نماید. امروزه با توجه به استقبال عموم از روندهای مختلف جوانسازی پوست، تزریق چربی یا مواد پرکننده پوستی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در حقیقت هر یک از این روش‌ های فیلر دارای مزایای خاص خود می‌ باشد. ... ادامه مطلب