10 نکته برای مراقبت از انواع پوست در تابستان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مقالات علمی / نکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست در تابستان

نکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست در تابستان

پوست صورت به تغییرات فصل واکنش نشان می‌دهد. یکی از این علل، افزایش دمای هوا است که بر تغییر دمای اپیدرم نیز تأثیر گذاشته و باعث تولید بیشتر سبوم (چربی) می‌گردد. دومین علت تعریق است. بدن ما برای متعادل نگه‌داشتن دمای خود از مکانیزم تعریق استفاده می‌کند. این مسئله دو وجه مثبت و منفی دارد. وجه مثبتش این است: لایه هیدرولیپیدی پوست که نقش مراقبت از پوست در برابر باکتری و میکروب را دارا است تقویت می‌گردد؛ اما همزمان باعث بازشدن منافذ پوست نیز می‌شود که این مورد، چرب‌تر شدن پوست را به دنبال خواهد داشت. مسئله‌ی بعدی اینکه در ادامه تبعات سیستم تعریق بدن انسان، بدن با کم‌آبی روبه‌رو خواهد شد و لایه اپیدرم پوست با تولید سبوم بیشتر به این موضوع واکنش نشان می‌دهد که این امر باعث چرب‌تر شدن پوست ما می‌شود. در نتیجه گرمای شدید تابستان می تواند روی پوست شما اثر منفی بگذارد. لکه های خشک، غدد چربی بیش فعال، آفتاب سوختگی ، رنگدانه، لکه دار شدن و آکنه مواردی هستند که ممکن است در طول فصل تابستان با آنها روبرو شوید. به همین دلیل است که باید در این فصل از پوست خود مراقبت کنید. در این مطلب 10 روش مراقبت از پوست در تابستان معرفی میگردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مشکلات پوستی در تابستان

برخی از مشکلات رایج پوست که ممکن است در طول روزهای گرم تابستان از آن رنج ببرید شامل:

روشهای مراقبتی انواع پوست

پوست چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید، نیاز نیست که از انواع کرم های مرطوب کننده و آبرسان برای پوست خود انتخاب نمایید، چرا که گرمای تابستان می تواند موجب شود تا ترشح سبوم پوست افزایش یافته و به همین خاطر نیز پوست های چرب و مستعد جوش آکنه می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در روتین مراقبت از پوست در تابستان برای پوست های چرب، استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب پوست چرب که سنگینی روی پوست ایجاد نکند و در کنار آن استفاده از یک شوینده مناسب برای پوست می تواند بسیار برای پوست شما کمک کننده باشد. محصولاتی همانند ژل شستشوی صورت ضد جوش و ضد آکنه که یک محصول عالی برای پاکسازی صورت بوده و فاقد چربی می باشد، می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

پوست خشک

پوست های خشک در فصل تابستان از حساسیت خیلی بالاتری برخوردار می باشند؛ چرا که رطوبت طبیعی در پوست های خشک بسیار پایین است و گرمای هوا نیز باعث از دست رفتن حجم بسیاری از رطوبت طبیعی پوست می شود. به همین دلیل اگر پوستی خشک دارید، بهتر است استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده ها در فصل تابستان را بسیار جدی بگیرید. عدم رطوبت رسانی درست به پوست های خشک خصوصاً در این فصل، می تواند مشکلات بسیاری برای پوست همانند پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک پوستی را داشته باشد. استفاده از محصولاتی که دارای خاصیت رطوبت رسانی فوق العاده به دلیل داشتن هیالورونیک اسید در ترکیبات خود می باشند، می تواند بهترین گزینه برای جبران رطوبت از دست رفته پوست شما باشد. پس اگر پوست شما از نوع پوست های خشک است، استفاده از آبرسان ها و کرم های مرطوب کننده در کنار استفاده از محصولات ضد آفتاب را به هیچ وجه فراموش نکنید.

پوست حساس

پوست های حساس، در مقابل تغییرات آب و هوایی خصوصاً در هوای گرم و در مقابل نور آفتاب، به سرعت از خود واکنش نشان می دهند و ملتهب می شود. به همین خاطر اگر پوستی حساس دارید، از محصولات مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید؛ چرا که این محصولات خواص ضد التهابی داشته و می توانند التهابات پوستی را بسیار کاهش دهند.

۱. پوستتان را پاکسازی کنید

در طول تابستان، پوست برای حفظ سلامتی و بهبود هرگونه تحریک یا آفتاب سوختگی احتیاج به مراقبت و تنفس پوستی دارد. با لایه برداری به پوست خود در این فرآیند کمک کنید؛ زیرا این امر به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و باعث می شود درخشان تر به نظر برسد.

۲. چربی پوستتان را کم کنید.

توصیه دیگری که برای پیشگیری از آزار رسیدن به پوست در فصل تابستان از سوی متخصصان پوست مطرح می‌شود، کاهش میزان چربی پوست است. معمولاً میزان ترشح چربی در سطح پوست، مخصوصاً پوست صورت، در فصل تابستان و با افزایش تعریق بیشتر می‌شود. از این‌رو افراد زیادی در این فصل از جوشهای صورت یا لکه های پوستی شکایت می‌کنند. توصیه ما به این افراد شستن بیشتر پوست صورت در طول روز حداکثر ۲-۳ بار با آب ولرم و آنتی باکتریال است.

مراقبت از پوست در تابستان

3. استفاده از کرم ضدآفتاب

این چیزی است که در طول تابستان مطلقاً نباید آن را فراموش کرد. محافظت از صورت، دست ها، پاها و سایر قسمت های بدن در برابر افتاب بسیار حیاتی است. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش می تواند به طور دائمی به پوست آسیب برساند و باعث آفتاب سوختگی، چین و چروک ، خطوط ریز، سرطان پوست و پیری زودرس شود. ضد آفتابی باحداقل SPF 30 انتخاب کنید و روزی دو بار آن را روی تمام قسمت های پوست خود بمالید.

4.به اندازه کافی ورزش کنید.

فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون می شود، به این معنی که سلول های پوست شما اکسیژن بیشتری دریافت می کنند؛ بنابراین بدن شما هرگونه آسیب بافتی (مانند آفتاب سوختگی یا آکنه) را به راحتی بهبود می بخشد.

5. به اندازه کافی استراحت کنید.

به دلیل طولانی بودن روز ها در تابستان بیشتر ما تمایل داریم فعالیت بیشتری داشته باشیم. قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به افتادگی و ایجاد علائم پیری روی پوست می شود. بدن برای ترمیم و حفظ سلامت پوست به استراحت نیاز دارد به همین دلیل باید زمان کافی برای استراحت خود اختصاص دهید. خواب کافی از علائم پیری جلوگیری می کند، عملکرد پوست را بهبود می بخشد و باعث می شود شاداب تر و جوان تر به نظر برسید.

6.استفاده از آنتی اکسیدان ها

سرم ها، مرطوب کننده ها و ضد آفتاب هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ویتامین C از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت، از ایجاد چین و چروک جلوگیری و رشد کلاژن را تقویت می کند. کرم ها و سرم های غنی از عصاره های طبیعی و آنتی اکسیدان باعث کاهش التهاب شده (در تابستان بسیار رایج است)، رادیکال های آزاد مضر را خنثی و پوست را ترمیم می کنند.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی، همچنین نکات مراقبت از پوست در فصول مختلف از جمله تابستان، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

7.میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

استفاده از آنتی اکسیدان ها به صورت موضعی کافی نیست بلکه برای حفظ درخشندگی پوست باید آن را به طور مناسب تغذیه کرد؛ زیرا سالم خوری طی تابستان ضروری است پس میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید. آنها حاوی ویتامین های ضروری، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی هستند که تولید کلاژن را تقویت، باعث کاهش التهاب و پوست شما را از اثرات مضر خورشید محافظت می کنند.

8.هیدراته بمانید.

آب زیادی بنوشید و فراموش نکنید که هر کجا که هستید، یک بطری آب به همراه خود داشته باشید؛ زیرا مرطوب نگه داشتن پوست به دفع سموم بدن در روزهای گرم تابستان کمک می کند و باعث می شود احساس طراوت داشته باشید.

6. محصولات آرایشی سبکتر انتخاب کنید.

تعریق ، گرما و چرب شدن بیشتر سطح پوست، باعث حساس‌تر شدن پوست در برابر محصولات آرایشی در فصل تابستان می‌شوند. از این رو، متخصصان پوست توصیه می‌کنند علاوه بر سبک کردن آرایش سطح پوست در فصل تابستان، از محصولات چندمنظوره کمک بگیرید تا نیاز به استفاده از لوازم آرایش در شما کمتر شود. به همین علت میتوانید در تابستان به جای استفاده از انواع کرم پودرها یا ترکیبات پوشاننده مشکلات پوستی، از کرم ضدآفتاب حاوی رنگدانه کمک بگیرید.

7. استفاده از عینک و کلاه

با شروع فصل تابستان استفاده از عینک و کلاه رواج بیشتری پیدا کرده و مردم در زندگی روزمره‌ی خود از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. عینک‌های آفتابی از تابش اشعه‌‌های مضر خورشید جلوگیری کرده و مانع از ورود آنها به چشم می‌شوند. همچنین استفاده از عینک‌هایی که محدوده‌ی چشم را نیز احاطه می‌کنند مفید بوده و مانع از چین و چروک و گودی زیر چشم می‌شوند. کلاه‌های لبه‌دار و پهن می‌توانند روی قسمتی از صورت سایه انداخته و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به صورت شوند. پس استفاده از عینک و کلاه در این فصل برای جلوگیری از مشکلات پوستی بسیار توصیه می‌شود.

8. از تونر پوست استفاده کنید.

در فصل تابستان پوست نیاز به یک تونر دارد. در واقع یک تونر خوب چربی پوست را متعادل نگه می دارد که از طرفی باعث کاهش ظاهر منافذ پوستی نیز می شود. هنگام استفاده از تونر، به قسمت T صورت خود توجه کنید؛ زیرا بخشی از صورت است که حداکثر چربی را در طول تابستان ترشح می کند.

9. پوست صورت را به خوبی مرطوب کنید.

استفاده از یک مرطوب کننده متناسب با شرایط پوستی در فصل تابستان بسیار حیاتی و لازم است. بهتر است از مرطوب کننده هایی که دارای فرمول غیر چرب هستند متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی ترکیباتی مثل آنتی اکسیدان ، ویتامین A و C بوده و اگر دارای SPF باشد گزینه خیلی مناسبی برای استفاده در فصل تابستان خواهد بود.

10. مراقب پوست لب‌ها باشید.

خشک و حساس شدن پوست لب‌ها جزو رایج ترین مشکلات پوستی در فصل تابستان است؛ زیرا بیشتر افراد از رسیدگی به پوست لب در این فصل غفلت می‌کنند. پوست لب‌ها باید در تمام روزهای تابستان با کمک کرم ضدآفتاب مخصوص لب یا ضدآفتابهای چندکاره پوشانده شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب، از محصولات مراقبت از لب که حاوی روی، ویتامین E یا ویتامین C هستند نیز کمک بگیرید.

تزریق چربی از موثرترین اقدامات جوانسازی پوست هستند که توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رابطه خارش پوست سر و ریزش مورابطه خارش پوست سر و ریزش مو

خارش سر و ریزش مو اگرچه ممکن است، کاملاً جدا از یک دیگر رخ دهند؛ اما گاهی با یکدیگر در ارتباط هستند. عفونت های قارچی، آلرژی یا حساسیت به محصولات مراقبت از مو و فولیکول ها موی ملتهب می تواند موجب بروز خارش پوست سر و آسیب به فولیکول های مو و در نهایت، ریزش مو شود. ... ادامه مطلب

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست و چگونه درمان میشود؟کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری کراتوز پیلاریس، یک مشکل پوستی خوش‌خیم است و به صورت برجستگی های ریزی بر روی پوست به نظر می رسد.دانه های ریز و کوچک و بدون درد روی پوست و در اطراف فولیکول‌ های مو از علائم این بیماری است. تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده، اما روشهایی برای مداوا یا پیشگیری از بدتر شدن آن وجود دارند. ... ادامه مطلب

کرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورتکرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورت

امروزه دانش پزشکی روش‌ های جدید درمانی را ابداع کرده است که می‌ تواند در درمان جوش و لک مفید باشد. فریز یا کرایوتراپی یکی از روشهای درمان است که یک روش ساده و غیر تهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ ها و دانه‌ ها و لک ها استفاده می شود. ... ادامه مطلب

کاربرد مزوژل برای جوانسازی و رفع چین و چروککاربرد مزوژل برای جوانسازی و رفع چین و چروک

مزوژل یکی از درمان‌ های مؤثر چین و چروک و دیگر مشکلات پوستی در صورت و به خصوص نواحی اطراف چشم است. در این شیوه درمانی از هیالورونیک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌ شود تا جوانی و شادابی به پوست شما برگردد. ... ادامه مطلب