درمان لکه های هورمونی صورت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک تیرگی و کک مک / لکه های هورمونی (لک بارداری) به چه علت ایجاد میشوند؟

لکه های هورمونی (لک بارداری) به چه علت ایجاد میشوند؟

لک بارداری یا ملاسما Melasma از نوع لک‌های هورمونی هستند که به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری ایجاد و تشدید می‌شوند. یک بیماری پوستی است که در آن لکه‌هایی با تغییر رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد روی پیشانی، گونه‌ها، لب‌ها، بینی یا ساعدها در نتیجه تولید بیش از حد ناگهانی رنگدانه ی بدن ظاهر می‌شوند. در اوایل بارداری کوچک و کمرنگ هستند و به‌تدریج بزرگتر و پررنگ‌تر می‌شوند. این نوع از لک‌های پوستی نیز با عامل وراثت و ژنتیک تشدید می‌شوند. قرارگرفتن مقابل نور خورشید نیز این لک‌ها را تشدید می‌کند. مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز باعث لک‌های مشابه لک‌های بارداری می‌شود. وجود رنگدانه‌های اضافی پوست ناشی از تحریک بیش از حد ملانوسیت‌ها، سلول‌های تولید کننده‌ی رنگدانه است و این مورد می‌تواند توسط هورمون‌های زنانه‌ی استروژن و پروژسترون تشدید شود. به همین دلیل است که بارداری یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند نقش مهمی در گسترش لک صورت بازی کنند. این لک‌ها معمولاً یک سال پس از پایان بارداری کاملاً بهبود می‌یابد. همچنین مدتی پس از قطع مصرف قرص‌های بارداری محو می‌شود. در برخی از افراد، ملاسما تا سال‌های طولانی و یا حتی در تمام طول عمر وجود دارد. برای مواقعی که ملاسما به خودی خود برطرف نمی‌شود، روش‌هایی برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم لکه های هورمونی صورت

لک صورت هیچگونه علائم دردناک یا ناراحت کننده‌ای ایجاد نمی‌کند. این بیماری کاملاً یک مشکل زیبایی بوده و تنها ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که لک صورت (ملاسما) با سرطان پوست ارتباطی ندارد، اگر چه مشکلات پوستی باید همیشه به طور کامل توسط پزشک بررسی شود. لکه‌های تیره، نامنظم و برجسته روی پوست نشان دهنده‌ی بیماری لک صورت هستند. این لکه‌ها معمولاً به تدریج و در طول زمان ظاهر می‌شود و به طور معمول در نواحی مرکز صورت، اطراف گونه، بینی، لب‌ها یا پیشانی یافت می‌شوند. به عنوان یک نتیجه‌ی فرعی، لک قهوه‌ای روی پوست همچنین می‌تواند اثرات منفی روانی مانند احساس سرخوردگی، خجالت یا افسردگی به دلیل ظاهر پوست ایجاد کند و این مسئله می‌تواند به ترس از تعامل با دیگران و یا تمایل به دوری کردن از مردم منجر شود.

تشخیص لکه های هورمونی صورت

لکه های هورمونی صورت معمولاً به راحتی از روی ظاهری که دارد از جمله رنگ لکه‌ها و نحوه‌ی توزیع آنها روی صورت قابل تشخیص است. در موارد خاصی ممکن است پزشک شما بخواهد که نمونه‌ی کوچکی از پوست شما بگیرد (پوست شما از قبل بی‌حس می‌شود) و این نمونه در زیر میکروسکوپ آزمایش شود تا احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها یا مشکلات پوستی بررسی شود.

لکه های هورمونی

درمان لک های بارداری

سایر روشهایی که برای درمان لک صورت و ملاسما وجود دارد شامل لایه برداری پوست با مواد شیمیایی (از قبیل اسید گلیکولیک)، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن می‌باشد.

میکرودرم ابریژن از روش‌های رایج لایه‌برداری پوست به کمک دستگاه است. در این روش، کریستال‌های کوچک را روی سطح پوست مالش می‌دهند و منجر به لایه‌برداری از سطح پوست می‌شود. میکردرم ابریژن برای هر نوع پوستی ایمن بوده و عوارضی به همراه ندارد. این روش برای ترمیم زخم‌ها، لکه‌های پوستی، بافت غیرطبیعی پوست، جای جوش ، ملانوما یا سرطان پوست و آثار پیری مؤثر است.

در روش درم ابریژن، از ابزاری استفاده می‌شود که در قسمت انتهایی آن یک بخش چرخنده وجود دارد که با چرخش این قسمت روی سطح پوست، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود. درم ابریژن برای درمان آفتاب سوختگی، آسیب‌ها و جراحات عمیق‌تر پوستی، چین و چروک‌ها و از بین بردن اثر خالکوبی کاربرد دارد. این روش نسبت به میکرودرم ابریژن، استفاده کمتری دارد. برخلاف میکرودرم ابریژن که برای هر نوع پوستی قابل انجام بود، فقط برای افراد خاصی قابل انجام است. عوارضی نظیر بزرگ‌تر شدن حفرات روی پوست، ایجاد حالتی شبیه جای جوش، عفونت‌ها و ایجاد زخم را به همراه دارد.

یک روش غیر موضعی برای درمان لکه‌های قهوه‌ای روی پوست، استفاده از لیزر است. لیزر درمانی یک روش سرپایی است که معمولاً در مطب انجام می‌شود. در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگدانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد. در طول درمان، لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ی Q درمان می‎شوند. این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود. کرایوتراپی یک روش درمانی سریع و ایمن برای حذف لکه‌های قهوه‌ای است.

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد.

پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و لک های صورت را بهبود می‌بخشد.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ برای درمان انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از بروز لک بارداری

شاید نتوانید تغییرات هورمونی را کنترل نمایید؛ اما با رعایت چند نکته می‎توانید شدت بروز لک هورمونی را کاهش دهید.

  1. ضد آفتاب
  2. مرطوب نگه داشتن پوست
  3. خواب کافی
  4. کاهش استرس

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و مشکلاتی نظیر پوست مرغی ، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ایسا غفاری [ 1401-03-31 ]
سلام بسیار بسیار کارشن عالیه به نظر من خیلی باتجربه هستند من که خیلی راضی بودم از کارشون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آکنه یا جوش چگونه درمان میشود؟آکنه یا جوش چگونه درمان میشود؟

جوش یا آکنه همان برجستگی‌های ناخوشایندی است که به رنگ سفید، سیاه یا قرمز در سطح پوست ایجاد می‌شوند و زیبایی و لطافت پوست را تهدید می‌نمایند.در ادامه به معرفی روش‌های غیر دارویی درمان آکنه می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

زاویه سازی و فرم دهی فک با تزریق ژل چگونه است؟زاویه سازی و فرم دهی فک با تزریق ژل چگونه است؟

بیشتر افرادی که به سراغ زاویه سازی صورت میروند؛ آقایانی هستند که می‌خواهند فک مستحکم و جذابی داشته باشند و یا بانوانی که دوست دارند فک آنها زنانه و ظریف باشد. تزریقات بهبود فک در بین بیمارانی که به دنبال روش‌هایی با میزان تهاجم کم هستند و وضعیت سلامت آن‌ها مطلوب است محبوبیت دارند ... ادامه مطلب

همه چیز درباره ی لیفت با نخ برای اطراف لب و بینی، گردن، پیشانی، ابرو و گونههمه چیز درباره ی لیفت با نخ برای اطراف لب و بینی، گردن، پیشانی، ابرو و گونه

لیفت صورت با نخ مؤثرترین روش طب سوزنی صورت برای کشیدن پوست صورت و بهبود الاستیسیته پوست است. لیفت کردن صورت باعث تولید کلاژن می‌ شود.به بیان دیگر لیفت صورت با نخ یک روش جوانسازی ادامه‌ دار و پیشرفت کننده است. ... ادامه مطلب

کربوکسی تراپی برای لاغری رانکربوکسی تراپی برای لاغری ران

یکی از روشهای لاغری ران، کربوکسی تراپی است. کربوکسی تراپی یک روش ساده لاغری موضعی است که با بهبود متابولیسم بافت‌ های مجاور به زیبا شدن ظاهر توده چربی و کشیدن پوست آن قسمت کمک می‌ کند. ... ادامه مطلب