درمان لکه های قهوه ای روی دست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک تیرگی و کک مک / چگونه لکه های قهوه ای روی دست را از بین ببریم؟

چگونه لکه های قهوه ای روی دست را از بین ببریم؟

همانطور که سن افراد بالا می‌رود، لکه‌های ناخوشایندی که معمولاً به آنها لکه‌های قهوه‌ای می‌گویند، روی صورت و در پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند. لکه‌های قهوه‌ای زمانی بروز می‌کنند که در لایه‌ی بالایی سطح پوست رنگدانه‌های زیادی بسط پیدا کند، رشد کند و مانند یک خال پوستی بزرگ به نظر برسد. ممکن است یک لکه به تنهایی ظاهر شود و یا اینکه چند لکه به صورت دسته‌ای و با هم بروز کنند. برخی افراد زمینه‌های ارثی مبتلا شدن به لکه‌های قهوه‌ای روی پوست را دارند. لکه‌های قهوه‌ای در افراد مسن‌تر شایع‌تر هستند، به خصوص در آنهایی که زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنند. لکه‌های قهوه‌ای سرطانی نیستند و منجر به سرطان هم نمی‌شوند. با این حال در پوست‌هایی که در معرض نور خورشید هستند، ممکن است این لکه‌ها با زبری پوست که در مرحله قبل از سرطان اتفاق می‌افتد و ورم‌های قرمزرنگ پوست که به آن کراتوز اکتینیک می‌گویند همراه شود. این لکه‌ها هیچگونه مشکل خاصی برای فرد به وجود نمی‌آورند و دردناک نیستند؛ اما وجود آنها روی پوست می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و زیبایی فرد به خصوص در زنان شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت لکه قهوه ای روی دست

عوامل و شرایط بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا اینکه روی پوست لکه های پیری به وجود آید، یکی از این عوامل افزایش سن و قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید است. برخلاف کک و مک لکه‌های پیری بعد از حذف نور خورشید و قرار نگرفتن زیر نور آن، از بین نخواهند رفت.

لکه های قهوه ای روی دست نشانه چیست؟

لکه های پیری که گاهاً به آن‌ها لکه‌های کبدی نیز گفته می‌شود یکی دیگر از معضلات و مشکلات پوستی است که گاهی اوقات به سبب برخی عوامل داخلی در بدن یا عوامل و شرایط محیطی و بیرونی به وجود می‌آیند. این لکه‌ها اغلب بعد از افزایش سن (حدوداً ۵۰ سالگی) روی پوست صورت، سر و روی دست‌ها ایجاد شده و زیبایی آن را کم می‌کنند. البته اینکه بگوییم این لکه‌ها فقط با افزایش سن به وجود می‌آیند درست نیست، به طوری که ممکن است بیشتر افراد مسن دچار این مشکل نشوند، بلکه برخی عوامل دست به دست هم می‌دهند تا این لکه‌ها روی پوست ایجاد شده و ماندگار شوند.

لکه های پیری با این که بیشتر در افراد دارای سن ۴۰ سال یا بیشتر بروز دارد؛ اما می توانند در افراد جوانتر پدیدار شوند که به طور متداول دچار سوختگی ناشی از نور آفتاب یا دستگاه های برنزه می شوند. این لکه ها می توانند بر روی پوست هر فردی شکل گرفته اما در افراد دارای پوست روشن تر به دلیل حساسیت بیشتر به نور خورشید رواج بیشتری دارند.

لکه های قهوه ای روی دست

عوامل خطر لکه های پیری

افراد در هر سن، جنسیت و نژادی ممکن است دچار این لکه های پوستی روی دست و بدن خود شوند. با این حال لکه های پیری در افرادی که عوامل خطر خاصی دارند بیشتر دیده می شود. این افراد شامل:

علائم لکه های پیری روی دست

تشخیص لکه های پیری روی دست

شخیص لکه های پیری شامل:

بیشتر بدانید : روشهای تزریق فیلر گونه

روشهای از بین بردن لکه های پیری روی دست

کرم‌ها

استفاده از کرم های سفید کننده (هیدروکوئینون) ها به تنهایی یا همراه با رتینوئیدها و استروئید خفیف می تواند به محو شدن تدریجی لکه ها بعد از گذشت چند ماه از درمان کمک کند. این درمان ها ممکن است باعث خارش، قرمزی، سوزش یا خشکی پوست موقت فرد شود.

لیزر درمانی

یک روش غیر موضعی برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست، استفاده از لیزر است، لیزر درمانی یک روش سرپایی است که معمولاً انجام می‌شود. در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگدانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد. در طول درمان، لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر کیوسوئیچ درمان می‎شوند. این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

کرایوتراپی (سرما درمانی)

کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود. کرایوتراپی پوست ، یک روش درمانی سریع و ایمن برای حذف لکه‌های قهوه‌ای است.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد.

پیلینگ مکانیکی (میکرودرم)

در پزشکی کلاسیک، پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. کریستال‌ها بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را پوسته پوسته می‌کنند که این کار باعث می‌شود سلول‌های پوستی که نرم، صاف و پذیرای مواد مغذی هستند در معرض زیست قرار گیرند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و مقاومت آن را نسبت به اثرات پیری بهبود می‌بخشد.

جای جوش یا اسکار آکنه همان آثار ناخوش آیند جوشهایی است که به اشکال مختلف بر روی پوست باقی مانده و موجب ناهمواری یا تغییر رنگ پوست می‌شوند. یکی از بهترین روشهای درمان اسکار آکنه آتروفیک یا فرورفته، سابسیژن است که در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی انجام می‌شود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش هستید با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مو خوره چیست؟ جلوگیری از موخورهمو خوره چیست؟ جلوگیری از موخوره

موخوره با نام تریکوپتیلوزیس شناخته می‌ شود که به معنای شکاف انتهایی ناشی از پاره شدن یا شکافتن فیبر مو است که معمولاً در انتهای رشته مو رخ می‌ دهد؛ اما ممکن است گاهی اوقات در بالای مو نیز رخ دهد. ... ادامه مطلب

انواع روشهای اصلاح فرم و قرینه سازی اجزای صورت بدون جراحیانواع روشهای اصلاح فرم و قرینه سازی اجزای صورت بدون جراحی

اصلاح صورت نامتقارن یا قرینه سازی صورت می تواند چهره غیرطبیعی را به فرمی زیبا و طبیعی نزدیک کند. ... ادامه مطلب

لیفت کانتورینگ یا لیفت آنی صورت چیست و برای چه کسانی مناسب است؟لیفت کانتورینگ یا لیفت آنی صورت چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

لیفت کانتورینگ صورت با تزریق ژل روشی است که به طور همزمان صورت را کانتور و لیفت می کند. ... ادامه مطلب

انتقال بیماری های پوستی در استخرانتقال بیماری های پوستی در استخر

به منظور پیشگیری از بیماریها ضرورت دارد به یکسری از نکات بهداشتی که در این متن آورده ایم، برای استخر رفتن پایبند باشید. ... ادامه مطلب