علت پوست مرغی شدن بدن
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی، یک بیماری پوستی است که سبب بروز نواحی دارای برآمدگی های متعدد و احساس ناهمواری در پوست می شود. این جوش ها یا برآمدگی های کوچک در واقع سلول های پوستی مرده ای هستند که فولیکول های مو را مسدود کرده اند. این برآمدگی ها گاهی اوقات به رنگ قرمز یا قهوه ای بروز می دهند. کراتوز پیلاریس معمولاً در بالای بازو، ران، گونه ها و باسن یافت می شود. پوست مرغی مسری نبوده و این برآمدگی ها سبب خارش یا ناراحتی نمی شوند. این بیماری در ماه های زمستان، هنگام خشک شدن پوست و بارداری تشدید می شود. بعضی از درمانها می تواند علائم را کاهش دهد؛ اما کراتوز پیلارس به طور معمول مقاوم به درمان است. بهبودی ممکن است چند ماه طول بکشد، در صورتی که وضعیت بهبود یابد.کراتوز پیلاریس اغلب با رسیدن به سن 30 سالگی به صورت خود به خود رفع می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت پوست مرغی شدن بدن

کراتوز پیلار به دنبال ساخته شدن کراتین (قسمت سفتی که از پوست شما در برابر آسیب‌های مضر وعفونت‌ها محافظت می کند) ایجاد می شود. کراتوز پیلار به دلیل اختلالی که در ساخت این کراتین هست ایجاد میشود. این کراتین یک پلاک پوسته داری را ایجاد میکند که منفذ فولیکول مو را میبندد. معمولاً تعداد زیادی از این پلاک ها تشکیل میشوند و باعث می شود که نمای کلی پوست، خشن، زبر و دارای برجستگی ها و برآمدگی های ریز به نظر بیاید. ساخت کراتین میتواند به علت بیماری های ژنتیکی یا سایر مشکلات پوستی مثل درماتیت آتوپیک همراهی داشته باشد.

علائم ایجاد کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلار در هر سنی می تواند ایجاد شود؛ ولی بیشتر در کودکان شایع‌تر است. علائم و نشانه ها شامل:

موارد مستعد ابتلا به کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

در صورت داشتن شرایط زیر، احتمال ابتلا به کراتوز پیلاریس در شما بیشتر خواهد بود:

تشخیص کراتوز پیلاریس

پزشک با نگاه کردن به ناحیه درگیر میتواند تشخیص این بیماری را بدهد و نیاز به بررسی و تست خاصی وجود ندارد.

درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

اگر این دانه ها و برجستگی های ریز شما را آزار می دهد، درمان با استفاده از مرطوب کننده ها، کرم ها و محصولات مراقبتی پوست ملایم ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. درمان هایی که پزشک شما ممکن است توصیه کند شامل موارد زیر می باشند:

لوسیون های مرطوب کننده بدون نسخه

خشکی پوست باعث بدتر شدن بیماری پوست مرغی می شود. استفاده از یک مرطوب کننده ی بدون نسخه (قابل تهیه از داروخانه ها به صورت آزاد)، باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شود و برجستگی ها را به حداقل می رساند و پوست را نرم می کند. هر روز چندین بار، بخصوص بعد از دوش گرفتن و وقتی که پوستتان هنوز کمی رطوبت دارد، این محصول را به پوست خود بمالید. مرطوب کننده هایی حاوی اسید لاکتات آمونیوم و آلفا هیدروکسیل اسید، مانند کرم Am-Lactin یا CeraVe SA، بهترین گزینه ها برای پوست های زیر، دارای دانه های ریز و افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس می باشند.

کرم های درمانی

گاهی اوقات ترکیبات اوره و اسیدهای آلفا-هیدروکسی، می توانند ظاهر پوست مرغی را بهبود بخشند. کرم های ویتامین A دارویی، مانند Retin-A، می توانند به کاهش انباشتگی و توده شدن سلول های مرده پوست که باعث ایجاد بیماری پوست مرغی می شود، کمک کند. استفاده بیش از حد از این کرم های دارویی می تواند باعث تحریک پوست شما شود.

لیزر درمانی

برای درمان کراتوز پیلاریس یا بیماری پوست مرغی، ممکن است از یک لیزر یا یک پرتودرمانی استفاده شود. نوع دیگری از لیزر ممکن است باعث بهبود بافت پوست شما و کاهش تغییر رنگ شود، از جمله نقاط قهوه ای که هنگام پاک شدن دانه ها ظاهر می شوند. این درمان ها می توانند به بهبود قرمزی ناشی از کراتوز پیلاریس کمک کنند.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و مشکلاتی نظیر پوست مرغی، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

مراقبت ملایم از پوست

بیشتر افراد متوجه می شوند که هنگامی که برنامه مراقبت پوستی خود را برای جلوگیری از خشکی پوست تغییر می دهند، علائم بیماری پوست مرغی در آنها بهبود می یابد. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم ایجاد شده به طور قابل توجهی بدتر شد، درد و التهاب در پوست رخ داد و با روش های مدیریت خانگی، علائم، تحت کنترل در نیامد، باید به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های دیگری که فرد باید به دلیل وجود آنها بر روی پوست به پزشک مراجعه کند عبارتند از:

  1. علائم عفونت، مانند ایجاد رگه های قرمز رنگ، داغ شدن پوست، تب یا درد شدید
  2. خارش شدید که توسط کرم های موضعی تسکین نمی یابد.
  3. به درمان خانگی پاسخ نمی دهد.
  4. کراتوز پیلاریس همراه با نشانه های دیگری مانند استفراغ

اگر مایل به استفاده از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند تزریق فیلر و بوتاکس توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پسوریازیس چه بیماری است و چگونه تشخیص داده درمان میشود؟پسوریازیس چه بیماری است و چگونه تشخیص داده درمان میشود؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است .در این بیماری ناحیه ای از پوست ملتهب شده و به صورت برجسته قرمز و خارش دار در می آید و روی آن نیز پوسته های نقره ای رنگ دیده می شود. پوست سر، آرنج ها و پشت بدن بیشتر گرفتار می شوند. ... ادامه مطلب

نکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست در تابستاننکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست در تابستان

لکه های خشک، غدد چربی بیش فعال، آفتاب سوختگی، رنگدانه، لکه دار شدن و آکنه مواردی هستند که ممکن است در طول فصل تابستان با آنها روبرو شوید. به همین دلیل است که باید در این فصل از پوست خود مراقبت کنید. در این مطلب 10 روش مراقبت از پوست در تابستان معرفی میگردد. ... ادامه مطلب

انواع روشهای اصلاح فرم و قرینه سازی اجزای صورت بدون جراحیانواع روشهای اصلاح فرم و قرینه سازی اجزای صورت بدون جراحی

اصلاح صورت نامتقارن یا قرینه سازی صورت می تواند چهره غیرطبیعی را به فرمی زیبا و طبیعی نزدیک کند. ... ادامه مطلب

هیر فیلر بهتر است یا مزوتراپیهیر فیلر بهتر است یا مزوتراپی

مزوتراپی و هیر فیلر از روشهای درمانی مکمل هستند که می توانند تأثیرات بسیار خوبی در تقویت موی سر و کنترل ریزش آن داشته باشند. فیلر مو یک ماده تزریقی است که با تکنیک میکرو تزریق به زیر پوست سر تزریق می‌ شود و بعد از نفوذ در ریشه مو ها باعث تقویت فولیکول‌ های مو و رشد مجدد موها خواهد شد. ... ادامه مطلب