برداشتن آنژیوم گیلاسی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

خال‌های قرمز که به عنوان آنژیوم گیلاس نیز شناخته می‌شوند در واقع به لکه‌های رایج و بی ضرری روی پوست گفته می‌شوند. این خال ‌ها همان گونه که از نامشان نیز پیداست قرمز رنگ هستند. خال قرمز گوشتی برجسته بوده و قطر آنها تا ۵ میلی متر می‌رسد که اغلب در تنه و اندام فوقانی به وجود می‌آید و به ندرت روی دست، پا و صورت رشد می‌کنند. این خال از رگ‌های خونی کوچک یا مویرگ تشکیل می‌شوند که اغلب آنها خوش‌خیم‌ اند و خطری را برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت این خال‌های قرمز رنگ را اغلب کهولت سن می‌دانند از این رو به ندرت اتفاق می‌افتد که کودکان به آن مبتلا شوند. در اکثر افراد، تعداد آنژیوم های گیلاسی با افزایش سن افزایش می یابد، لذا برای کسب بهترین نتیجه همیشه بهتر است به محض ظاهر شدن خال و تا زمانی که اندازه آنها کوچک است درمان شوند. ظاهر شدن آنژیوم گیلاسی نباید موجب نگرانی شود؛ زیرا تقریباً همیشه بی خطر هستند. افرادی که تمایل دارند ضایعه ها را با هدف زیبایی از بین ببرند، باید به مطب پزشک مراجعه کرده و گزینه های درمانی در این زمینه را بررسی کنند.

علت آنژیوم گیلاسی

در واقع علت دقیق ابتلا به خال‌های قرمز روی پوست مشخص نیست. از این رو نمی‌توان گفت دلیل اصلی خال قرمز از چیست؛ اما عوامل مختلفی هستند که در ایجاد این خال‌ها مؤثرند از جمله از انواع علت خال قرمز عبارت‌اند از:

توجه داشته باشید که خال قرمز در کودکان و خال قرمز روی پوست نوزاد به ندرت دیده می‌شود. البته برای برخی دیگر نیز ممکن است این خال‌ها در اثر عوامل دیگری ایجاد شده باشند که تشخیص این کار بر عهده‌ی پزشک است. اگر کودک یا نوزاد شما دچار این لکه‌های قرمز روی پوست جای هیچ نگرانی نبوده و به احتمال بسیار زیاد هیچ خطر جانی و جسمی فرزندانتان را تهدید نمی‌کند؛ اما با این همه حال بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و دلیل خال قرمز روی پوست را از وی جویا شوید.

علائم آنژیوم گیلاسی

خال های گیلاسی نام خود را از شکل ظاهری گرفته اند. رنگ قرمز روشن آنها به دلیل گشاد شدن مویرگ ها اتفاق می افتد. با این حال، خال های گیلاسی می توانند طیف وسیعی از رنگها باشند و حتی ممکن است آبی یا بنفش به نظر برسند. اگر فردی به آنها فشار وارد کند، معمولاً سفید نمی شوند و لکه دار نمی شوند. اندازه این آنژیوم ها نیز ممکن است متفاوت باشد؛ اما به طور معمول قطر آنها چند میلی متراست. با بزرگتر شدن، آنژیوم ها معمولاً اشکال گرد و گنبدی شکل با سر صاف ایجاد می کنند. این رشد می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود؛ اما بیشتر در سینه، شکم و پشت رشد می کند. آنژیوم های متعدد گیلاسی اغلب به صورت گروهی ظاهر می شوند.

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

آیا آنژیوم گیلاسی خطرناک است؟

دانه های قرمز روی پوست بدون خارش و تغییر شکل ظاهری اصلاً نگران کننده نیستند. آنها تومورهای خوش خیم بی ضرری هستند که در اثر تکثیر و تجمع غیر طبیعی عروق خونی ایجاد شده اند و هیچ ارتباطی با سرطان ندارند. لکه های قرمز روی پوست بدون خارش، شایع ترین نوع آنژیوم هستند که با افزایش سن، ایجاد شده و تقریباً در همه بزرگسالان بالای 30 سال دیده می شود؛ اما در صورت تغییر شکل ظاهری و وجود خارش می تواند نشانه بیماری های پوستی باشد. لکه های قرمز روی پوست زمانی نشانه یک بیماری جدی محسوب می شوند که یکی از ویژگی های زیر را داشته باشند که عبارتند از:

در صورت مشاهده یک یا چند نشانه از موارد بالا هر چه سریعتر به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید.

تشخیص آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی معمولاً از طریق روش‌های بالینی تشخیص داده می شود و انجام آزمایش برای اکثر ضایعات ضروری نیست. این آنژیوم در درموسکوپی (که الگوی لاکونار نامیده می شود و از تجزیه وتحلیل الگوی معمولی و متداول استفاده می‌کند) خصوصیتی ویژه به شکل لخته قرمز یا الگوی لوبیولار دارد. در صورت عدم اطمینان از تشخیص داده شده، نمونه برداری انجام خواهد شد. آنژیوم‌ از وجود رگ‌های کوچک در داخل پوست برآمده‌ی ضخیم شده تشکیل شده است. بسته‌های کلاژن احتمالاً در بین لوبیول‌ها برجسته شوند.

درمان آنژیوم گیلاسی

معمولاً درمان آنژیوم گیلاسی کاملاً به دلیل زیبایی است؛ زیرا این عارضه هیچگونه خطر جدی به همراه ندارد. چهار گزینه متداول برای درمان آنژیوم وجود دارد که عبارتند از:

این روش شامل بریدن یا تراشیدن ضایعه از روی پوست است. پزشک معمولاً ابتدا برای به حداقل رساندن درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند؛ اما با این وجود پس از این جراحی مقداری درد و ناراحتی وجود خواهد داشت. این برش همچنین منجر به ایجاد اسکار یا جای زخم می‌شود.

الکترودسیکیشن که الکتروکوتری نیز نامیده می‌شود روشی است برای سوزاندن زائده پوستی که متخصصان پوست معمولاً از این روش برای تومور‌های خوش خیم، سرطان‌های جدی پوست و پیش سرطان‌ها استفاده می‌کنند. پزشک ابتدا بی حسی موضعی را تزریق می‌کند. سپس برای از بین بردن رگ‌های خونی و تراشیدن آنژیوم با یک سوزن الکتریکی بافت غیر طبیعی را لمس می‌کند. پس از آن پزشک زخم را پانسمان می‌کند و تا زمانیکه زخم بهبود یابد به همان صورت باقی می ماند، مانند روش برش این روش نیز تا حدی باعث ایجاد ناراحتی و درد پس از انجام جراحی می‌شود. الکترودسیکیشن معمولاً یک جای زخم سفید کوچک به جا می‌گذارد.

کرایوسرجری روش متداول دیگری برای درمان زائده پوستی است که با فریز کردن بافت انجام می‌شود. در این روش پزشک نیتروژن مایع را بر روی ناحیه مورد نظر می مالد یا اسپری می‌کند تا آن ناحیه فریز شود. این عمل باعث می‌شود که آنژیوم پیش از افتادن، تاول بزند و پوست اندازی کند. در بعضی موارد، آنژیوم احتمالاً پیش از اینکه از بین برود پوسته پوسته می‌شود. این روش ممکن است کمتر از سایر روش‌ها مؤثر باشد.

در این روش، لیزر از پوست عبور داده می شود و رگ های خونی موجود در آنژیوم اشعه لیزر را جذب می‌کنند. پس از لیزر درمانی آنژیوم از بین می‌رود، یا به رنگ خاکستری و یا سایر رنگ‌های تیره تر در‌می‌آید. سپس طی ۲ الی ۴ هفته کم کم نا‌پدید می‌شود. به طور متوسط، هر بیماری نیاز به انجام دو روش درمانی دارد تا بهترین نتیجه را کسب کند. با این حال، نتایج درمان با توجه به رنگ پوست متفاوت هستند. برای درمان آنژیوم‌های کوچک به‌کارگیری یک روش درمانی کافی است. بیماران پس از انجام هر روش درمانی برای آنژیوم گیلاسی شاهد بهبودی خواهند بود. برای کسب نتایج بهتر و کاهش عوارض جانبی، حدود ۴ هفته قبل و ۲ هفته بعد از لیزر درمانی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید.

مراقبت های بعد از برداشتن آنژیوم گیلاسی

بعد از انجام این روش توصیه میشود علاوه بر مرطوب کننده و ضد آفتاب دو بار در روز از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست آورید. تا زمانی که پوست شما صاف و بدون قرمزی ها برطرف نشده از محصولات ناملایم استفاده نکنید. 24 ساعت بعد از درمان میتوان از موارد آرایشی روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد. معمولاً 24 تا 36 ساعت بعد از درمان خال گیلاسی پوسته ایجاد میشود. این پوسته باید در عرض 7 تا 14 روز برطرف شود. بهبودی کامل 30 روز یا بیشتر طول می‌کشد.

هزینه رفع آنژیوم گیلاسی

هزینه درمان خال های گیلاسی با توجه به موارد زیر محاسبه می‌شود:

اندازه خال

هرچه خال ها بزرگتر باشند عمل طولانی تر میشود و هزینه آن هم بیشتر می‌شود.

جای خال

اگر خال های قرمز در قسمت های حساس تری قرار داشته باشند برداشتن آنها به دقت بیشتری برای حفظ زیبایی پوست نیاز دارند. این موضوع تا حدی بر میزان هزینه درمان تأثیرگذار است.

تعداد خال ها

به طور طبیعی هر چه تعداد خال ها بیشتر باشد هزینه برداشتن آنها بیشتر می‌شود.

پیشگیری از آنژیوم گیلاسی

انواع راه‌های پیشگیری از خال‌های قرمز عبارت‌اند از:

  1. از قرار گیری مستقیم زیر نور خورشید بپرهیزید؛ چراکه اشعه‌های خورشید یکی از مؤثرترین عامل ایجاد این خال‌ها بر روی پوست هستند.
  2. از تغییرات ناگهانی و پی در پی آب و هوا اجتناب کنید. بسیاری از افراد در طول روز در محیط‌های خیلی گرم و خیلی سرد قرار می‌گیرند و یا عده‌ای مدام از مناطق با رطوبت زیاد به مناطق گرم و خشک سفر می‌کنند. این تغییرات در دراز مدت سبب ابتلا فرد به خال‌های قرمز گوشتی می‌شود.
  3. مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایل ایجاد خال قرمز برجسته روی پوست نوزاد و بزرگسالان است. از این رو بهتر است از آنها دوری کنید. به دلیل حساسیت بدن کودکان و نوزادان، ایجاد خال قرمز روی پوست نوزاد بر اثر مواد شیمیایی بسیار رایج است. برمید یکی از مواد شیمیایی است که باعث ایجاد خال‌های قرمز روی پوست می‌شود.
  4. عدم استفاده از قرص‌های ضد بارداری

این مطلب هم خواندی است : چه بیماریهایی ایجاد خارش پوست میکنند


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع تیرگی دور چشم با کربوکسی تراپیرفع تیرگی دور چشم با کربوکسی تراپی

روش‌ های زیادی برای درمان سیاهی دور چشم وجود دارد که هر کس می‌ تواند بنا به تشخیص پزشک از آنها برای برطرف کردن تیرگی دور چشم استفاده کند. از جمله این روش‌ ها می‌ توان به کربوکسی تراپی اشاره کرد. کربوکسی تراپی سبب می‌ شود گودی و سیاهی دور چشم برطرف شود. ... ادامه مطلب

داشتن پوست زیباداشتن پوست زیبا

تحقیقات نشان داده که پوست بهترین ترمیم خود را در اطراف ساعت 10 شب انجام می دهد. پس اجازه دهید پوست شما قبل از اینکه شروع به خمیازه کشیدن کنید، نفس بکشد . . . ... ادامه مطلب

انواع نخ های جوانساز و تفاوت های آنهاانواع نخ های جوانساز و تفاوت های آنها

در روش‌های مختلف جوانسازی غیرتهاجمی مثل لیفت با نخ، کلاژن‌سازی پوست تحریک می‌شود. کلاژن‌های جدیدی که ساخته می‌شوند به پوست حجم می‌دهند، کانتور صورت را اصلاح می‌کنند و کاری می‌کنند که چندین سال جوان‌تر شوید. ... ادامه مطلب

زاویه سازی و فرم دهی فک با تزریق ژل چگونه است؟زاویه سازی و فرم دهی فک با تزریق ژل چگونه است؟

بیشتر افرادی که به سراغ زاویه سازی صورت میروند؛ آقایانی هستند که می‌خواهند فک مستحکم و جذابی داشته باشند و یا بانوانی که دوست دارند فک آنها زنانه و ظریف باشد. تزریقات بهبود فک در بین بیمارانی که به دنبال روش‌هایی با میزان تهاجم کم هستند و وضعیت سلامت آن‌ها مطلوب است محبوبیت دارند ... ادامه مطلب