کرایوتراپی، روش برداشت ضایعات پوستی مانند خال
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / برداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپی

برداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپی

اگرچه برداشتن توده‌ها و زائده‌های خوش‌خیم (غیر سرطانی) از بدن شما ضروری نیست؛ اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی و راحتی خود درصدد برطرف کردن آنها هستند. بیمارانی که دارای توده‌هایی بی‌خطر مانند زگیل، خال و ضایعات پوستی هستند، کاندیدهای خوبی برای کرایوتراپی هستند. کرایوتراپی یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و دانه‌هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. این یک روش درمانی مؤثر برای ضایعات پوستی پیش سرطانی (کراتوزهای آکتینیک یا آکنه‌ای) و همچنین سایر بیماری‌های پوستی مانند زگیل، تگ‌های پوستی و خال می‌باشد. استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به پزشکان پوست این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آنها را در سطح سلولی از بین ببرند.

کرایوتراپی در اصفهان برای رفع ضایعات پوستی مانند انواع زگیل از جمله زگیل تناسلی، توسط دکتر هما فاتحی، پزشک پوست انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

موارد کاربرد کرایوتراپی

برداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپی

انواع کرایوتراپی

بسته به ماده ای که در دستگاه کرایوتراپی استفاده می شود سه نوع کرایوتراپی وجود دارد که شامل: نیتروژن مایع، یخ دی اکسید کربن و DMEP می باشد. همچنین از نظر روش اعمال به دو نوع سوآپ و اسپری تقسیم می شود.

۱-نیتروژن مایع

نیتروزن مایع یکی از اساسی ترین موارد مورد نیاز کرایوتراپی است. نیتروژن مایع دمایی حدود ۱۹۶ درجه سانتی گراد روی پوست ایجاد می کند و چند ثانیه این سرما را در عمق جوش یا زگیل یا دیگر ضایعات ایجاد می کند تا این اختلالات رفع شوند. برای موارد قوی تر ضایعات پوستی مثل زگیل های قوی ویروسی یا سرطان پوست این کار را چند بار انجام می دهند. یک بار منجمد می کنند و سپس میگذارند ذوب شود و دوباره عمل انجماد را انجام می دهند.

۲-کرایوتراپی با برف دی اکسید کربن

درکرایوتراپی دی اکسید کربن از سیلندری حاوی دی اکسید کربن منجمد با دمای (78/5C) و یا دوغاب چر از استون استفاده می شود. آن را باید به‌طور مستقیم در ضایعه پدید آمده در پوست به کار برد.

۳-کرایوتراپی با DMEP

DMEP در دمای ۵۷C- کار می کند که در قوطی های آئروسل عرضه می شود و برای درمان زگیل به کار برده می شود. به‌ وسیله یک اپلیکاتور فوم با توجه به اندازه و محل ضایعه بر روی ضایعه پوستی بین ۱۰ و ۴۰ ثانیه قرار می گیرد.

فرایند درمان کرایوتراپی

کرایوتراپی به عبارت ساده تر همان سرما درمانی است. در این روش قسمتی از بدن بیمار که قرار است تحت درمان قرار بگیرد را در معرض کاهش دما قرار می دهد. به این صورت با توجه به اینکه بدن انسان نسبت به کاهش دما واکنش نشان می دهد پس از پایین آمدن سطح دما در ناحیه انتخاب شده سیستم عصبی واکنش نشان می دهد و فرایند درمان از این طریق ادامه پیدا می کند. به صورت کلی فرایند انجام کرایوتراپی در سه مرحله انجام می شود:

فاز اول: انتقال حرارت

فاز اول فرایند کرایوتراپی فرایند آماده سازی و کاهش حرارت را به همراه دارد. بر همین اساس برای آماده کردن مقدمات کرایوتراپی از ماده ای به نام کرایو که یک نیتروژن مایع است استفاده می شود. این نیتروژن در ابتدا باید به نقطه حرارت 196 درجه سانتیگراد برسد و بر روی ضایعه سلولی قرار گیرد.

فاز دوم: تخریب سلول ها

در بخش دوم برای تکمیل فرایند درمانی ضایعات باید سریعاً توسط سرما ضعیف شده و از بین رود. سرد شدن ناگهانی ضایعه، موجب تخریب سلول ها می شود و به همین سبب این تخریب می تواند به سرعت سبب از بین رفتن خال و زگیل ها شود.

فاز سوم: فاز التهابی و بهبودی

در نهایت ناحیه مورد درمان تحت التهاب و قرمزی قرار می گیرد که نتیجه طبیعی مرگ سلولی است. در این صورت بیمار باید به مراقبت های پس از کرایوتراپی توجه داشته باشد؛ چراکه عدم توجه به بهبودی پس از کرایوتراپی عوارض شدیدی را به همراه دارد.

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

بعد از انجام کرایوتراپی، احتمال تورم و قرمزی در محل انجام آن مشاهده می گردد و پزشک بعد از عمل معمولاً کورتون های موضعی تجویز می‌کند تا شدت سوزش و درد و قرمزی کمتر شود. گاهی نیز برای کاهش درد لازم است از آسپرین یا مسکن استفاده گردد. باید روزی یک یا دو بار محل را شستشو داد و آن را پاکیزه نگه داشت تا از عفونت جلوگیری شود.

افراد منع از انجام کرایوتراپی

در ابتدا باید توجه داشته باشید که حتماً باید پیش از انجام این روش تشخیص صحیح ضایعات پوستی انجام بگیرد؛ زیرا ممکن است برخی از ضایعات سرطانی باشند و با اعمال تغییرات بر روی آنها مشکلات دیگری به وجود بیاید. در موارد زیر باید احتیاط داشته باشید:

تعداد جلسات انجام کرایوتراپی

بسته به شرایط شما، در ابتدا نیاز است به‌طور متوالی ۵ الی ۱۰ جلسه درمانی (به ‌عنوان ‌مثال سه بار در هفته) داشته باشید تا حداکثر نتیجه مطلوب را به دست آورید. پس ‌ازآن برای حفظ نتایج به‌دست‌آمده و افزایش بهبودی، می‌توانید فاصله درمان را بیشتر نمایید (به‌عنوان‌مثال یک‌بار در هر هفته یا دو هفته یک‌بار).

عوارض کرایوتراپی

  1. عوارض حاد: شامل: سردرد، تاول و درد در محل ضایعه که به خصوص در مورد کلوئیدها بسیار شدید است.
  2. عوارض تأخیری: شامل خونریزی، عفونت و تشکیل بیش از حد بافت ترمیمی (گرانولاسیون) است.
  3. عوارض دائمی: آلوپسی (از بین رفتن دائمی فولیکول‌های مو)، آتروفی و تحلیل پوست، اسکار دائمی و کم رنگ شدن محل ضایعه که در افرادی با پوست تیره شایع تر است.

تزریق ژل و تزریق چربی از موثرترین اقدامات جوانسازی پوست هستند که توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم آلرژی و حساسیت پوستی به بدلیجاتعلائم آلرژی و حساسیت پوستی به بدلیجات

بارزترین مشکل در استفاده از بدلیجات، امکان بروز حساسیت پوستی است که در شماری از افراد مشاهده می شود.از جمله حساسیت پوستی، خارش و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گاهی زخم های سطحی می باشد. برای درمان حساسیت پوستی به بدلیجات، روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی رایج ترین آنها می پردازیم. ... ادامه مطلب

آراف فرکشنال چیست؟آراف فرکشنال چیست؟

اساس عملکرد روش آر اف فرکشنال تاثیر بر لایه‌های سطحی یا عمقی پوست است. پوست از چند لایه تشکیل شده سطحی‌ترین آن روپوست یا اپی درم نام دارد. در زیر اپی‌درم، لایه‌ی درم قرار گرفته که در فرآیند پیری تحلیل می‌رود و باعث پیر پوستی می‌شود.آر اف فرکشنال با مکانیزمی خاص باعث جوانسازی پوست می‌شود. ... ادامه مطلب

طریقه انجام هایفوتراپی چگونه است؟طریقه انجام هایفوتراپی چگونه است؟

در هایفوتراپی از امواج فراصوت (اولتراساوند) استفاده می‌شود. یعنی همان امواجی که در دستگاه‌های سونوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منتها در هایفو این امواج به صورت متمرکز به لایه‌ی خاصی از پوست انرژی وارد کرده و باعث تحریک تولید رشته‌های کلاژن می‌شوند. ... ادامه مطلب

جوانسازی گردن با پروفایلوجوانسازی گردن با پروفایلو

ژل پروفایلو معمولاً برای نواحی صورت استفاده می شود؛ اما می توان از آن برای جوانسازی گردن نیز به طور مؤثری استفاده کرد. ترکیب اصلی این ژل، هیالورونیک ا ... ادامه مطلب