جلوگیری از ریزش مو و شوره سر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / آیا بین شوره سر و ریزش مو ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین شوره سر و ریزش مو ارتباطی وجود دارد؟

شوره سر یک اختلال شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. این پوسته ها اغلب میریزند و شوره های سفید را باقی می گذارند. در بیشتر موارد، شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، خارش ناشی از آن می تواند به خراش منجر شود و این خراش به فولیکول های مو آسیب می رساند و سبب ریزش مو می شود، اگرچه به طاسی کامل نمی رسد. علاوه بر این، شوره موی سر در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنی ، شرایطی که باعث طاسی مردانه و زنانه می شود، ریزش مو را افزایش می دهد. برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید علت شوره سر خود را تشخیص دهید.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و مشکلاتی نظیر شوره سر ، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

علل ایجاد شوره سر و ریزش مو

عفونت های قارچی

برخی از عفونت های قارچی می توانند منجر به شوره سر شود که در این مورد باید از درمان های ضد قارچی کمک بگیرید.

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی می باشد که نشانه های آن لکه های خارش دار و پوسته پوسته شدن پوست است. این بیماری علائم مشابه شوره سر را دارد و می تواند یکی از دلایل ریزش مو نیز باشد.

فولیکولیتیت decalvans

فولیکولیتیت decalvans یک بیماری نادر است که فولیکول های مو را از بین میبرد و باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار روی پوست سر می شود، از این رو به عنوان پل ارتباطی شوره سر و ریزش مو به شمار میرود.

درماتیت سبورپیک

درماتیت سبورئیک می تواند روی هر قسمتی از بدن تأثیر بگذارد؛ اما معمولاً پوست را تحت تأثیر قرار میدهد. علائم آن ایجاد بثورات پوسته ای قرمز مایل به خاکستری و ایجاد لکه های چربی است، در نتیجه مشابه شوره سر میباشد. اگر درمان درماتیت سبورئیک را جدی نگیرید، فولیکول های مو آسیب می بینند.

قارچ (مخمر)

قارچ مالاسزیا نوعی مخمر است که بر روی چربی پوست سر زندگی میکند و ممکن است باعث شوره سر شود. استرس نیز گاهی منجر به تولید این قارچ شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند و بدن در معرض عفونت قرار می گیرد.

درماتیت تماسی

بعضی از محصولات مو مانند شامپوها، ژل یا نرم کننده، پوست سر را تحریک کرده و باعث پوسته پوسته شدن و خارش آن می شوند. درماتیت تماسی از همین محصولات مو ایجاد می شود.

شستن نامناسب مو

روش شستن نامناسب مو باعث شوره سر می شود.

خشکی پوست

افرادی که پوست سر خشک دارند و به دلیل شوره سر، سر خود را بخارانند، باعث ریزش مو می شود.

هورمون هایهای مردانه

بعضی از هورمون های مردانه باعث ایجاد شوره سر می شود.

شوره

انواع شوره سر

شناخت نوع شوره سر می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می‌توان به تغییر در برنامه‌های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد؛ اما برخی دیگر ممکن است به درمان‌های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد.

شوره خشک

شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولاً در فصل زمستان تشدید می‌شود؛ چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولاً سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

شوره چرب

در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌ شود. پوسته‌های این شوره معمولاً بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.

درمان شوره سر

از مؤثرترین و رایج‌ترین راه‌های درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای شوره سر است. شامپوهای حاوی مواد زیر ممکن است به جلوگیری و کاهش شوره سر شما کمک کند.

پیریتیون زینک به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های روی پوست سر کمک می‌کند و در درمان شوره سر، التهاب پوستی و حتی بیماری‌های اگزما و پسوریازیس اثر دارد. شامپوهای حاوی پریتیون زینک برای اکثر انواع مو مناسب هستند. حساسیت پوست ممکن است از اثرات جانبی شامپوهای پیریتیون زینک باشد.

قطران ذغال سنگ روند مرگ سلول‌های پوست سر را کند می‌کند و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می‌دهند؛ بنابراین شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ در درمان شوره و بیماری پسوریازیس مؤثر هستند. از عوارض این شامپوها می‌تواند تغییر رنگ در موهای رنگ روشن باشد.

اسید سالیسیلیک چربی بیش‌از حد پوست سر را کنترل می‌کند و با نابود کردن سلول‌های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می‌کند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد‌عفونی کننده خفیف است. زنان باردار باید با مشورت پزشک از این شامپوها استفاده کنند.

سولفید سلنیوم با قارچ‌هایی که باعث شوره سر می‌شوند مبارزه می‌کند، ضدعفونی کننده است، باعث کاهش چربی پوست سر شده و برای از بین بردن خارش و پوسته ریزی سر استفاده می‌شود. شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در درمان شوره سر بسیار مؤثر هستند؛ اما نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

زنان باردار نباید از این شامپو حاوی سولفید سلنیوم استفاده کنند و مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید با احتیاط انجام شود. همچنین باید از تماس شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم با چشم‌ها، نواحی تناسلی و قسمت‌های آسیب دیده و ملتهب پوست جلوگیری کرد.

کتوکونازول یک ضد قارچ است که می‌تواند از رشد قارچ‌های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند. شامپوهای حاوی کتوکونازول معمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی پوست کف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مشکلاتی نظیر شوره‌های بیش از حد سر و یا ابتلا به بیماری پسوریازیس را رفع می‌کنند.

شامپوی کتوکونازول در دو نوع ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود هستند. نوع ۲ درصد این شامپو باید حتماً با تجویز پزشک استفاده شود. سوزش پوست کف سر، ایجاد برآمدگی‌های جوش مانند خشکی مو، چرب یا خشک شدن مو یا پوست سر، تغییر بافت طبیعی مو و تغییر رنگ می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از شامپوی کتوکونازول باشد.

جلوگیری از ریزش مو و شوره سر

۱. پیشگیری از کم‌آبی بدن

میزان نوشیدن آب می‌تواند بر مشکل شوره سر شما تأثیرگذار باشد. اگر آب موردنیاز بدن، تأمین باشد، احتمال اینکه دچار شوره سر شوید، کاهش پیدا می‌کند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز را فراموش نکنید. همین‌طور از میوه‌ها، سبزی‌ها سرشار از آب هم استفاده کنید و از نوشیدن زیاد قهوه و چای پرهیز کنید.

۲. اصلاح رژیم غذایی‌

به‌منظور پیشگیری از شوره سر، در رژیم غذایی‌، مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B6 را جا بدهید. از جمله این مواد می‌توان به جوانه گندم، سبوس، گردو، جگر، فلفل، ماهی، سیب‌زمینی، بادام‌هندی، تخم‌مرغ، زیتون و سبزی‌های خام اشاره کرد. حتماً از مصرف غذاهای بسیار تند یا شیرین و بسیار چرب پرهیز کنید.

۳. در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید باعث بهبود تولید ویتامین D3 می‌شود و تولید چربی‌های سالم روی پوست را تحریک می‌کند. برای پیشگیری از شوره سر، چند دقیقه ای از روز، زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست، مثل اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

۴. کنترل استرس

استرس، یکی دیگر از دلایل بروز شوره سر است. استرس و اضطراب می‌تواند تعادل شیمیایی را در بدن انسان تغییر دهد و باعث ترشح بیش از حد چربی روی پوست و در نتیجه، افزایش میزان شوره سر شود. برای مدیریت استرس، مدیتیشن انجام دهید یا از روش‌هایی که به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، استفاده کنید تا بتوانید استرس را کنترل کنید.

۵. از شانه یا برس‌های مرغوب استفاده کنید.

شانه نکردن روزانه موها نیز یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. شانه‌زدن یا برس کشیدن مداوم و صحیح موها باعث از بین بردن پوسته‌های خشک روی پوست سر می‌شود و همین‌طور، جریان خون را به سمت پوست سر هدایت می‌کنند که باعث تقویت موها می‌شود.

تزریق چربی و ژل گونه از موثرترین اقدامات جوانسازی پوست هستند که توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی زیر چشم با تزریق فیلر هیالورونیک اسیدجوانسازی زیر چشم با تزریق فیلر هیالورونیک اسید

فیلرهای زیر چشم از اسید هیالورونیک ساخته شده اند، این اسید به طور معمول در پوست یافت می‌شود و با بالا رفتن سن به طور طبیعی پوست مقداری از این مواد مفید را از دست می‌دهد. اسید هیالورونیک را می‌توان به ناحیه زیر چشم‌ها تزریق کرد تا حجم پوست و سلول‌های آن در این ناحیه را افزایش داد ... ادامه مطلب

لیفت با نخ روش غیرجراحی جوانسازی پوستلیفت با نخ روش غیرجراحی جوانسازی پوست

لیفت صورت با نخ سیلوئت، نوعی درمان ضد پیری است که تلفیقی از لیفت صورت و بازسازی تدریجی کلاژن، ارائه می‌دهد و در روند تأثیر بالا رفتن سن روی صورت تغییر ایجاد می‌کند. این شیوه‌ی درمانی که به لیفت تک بخیه و لیفت وقت ناهار هم معروف است، از نخ‌های بخیه‌ جذبی ساخته شده از پلی لاکتیک اسید تشکیل شده است ... ادامه مطلب

میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟

ازفواید میکرودرم می توان به مواردی مانند، ایجاد پوستی تازه، صاف و نرم اشاره کرد. این کار، یک روش غیر جراحی است و از این رو می تواند در فواصل کوتاه تکرار شود. ... ادامه مطلب

لیفت بینی مناسب چه کسانی است؟لیفت بینی مناسب چه کسانی است؟

لیفت با نخ روشی است که در آن به آسانی با جا گذاری نخ هایی از جنس نخ های زیستی قابل جذب می توان سبب شکل دهی به نوک و پل دماغ شد. این نخ ها به وسیله سوزن های مخصوص کانولا به زیر پوست منتقل می شوند و با محکم کردن آن ها پزشک می تواند شکل بینی را مطابق میل شما تغییر دهد ... ادامه مطلب