علت و درمان خارش کف سر و ریزش مو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / رابطه خارش پوست سر و ریزش مو

رابطه خارش پوست سر و ریزش مو

خارش سر و ریزش مو اگرچه ممکن است، کاملاً جدا از یک دیگر رخ دهند؛ اما گاهی با یکدیگر در ارتباط هستند. عفونت های قارچی، آلرژی یا حساسیت به محصولات مراقبت از مو و فولیکول ها موی ملتهب می تواند موجب بروز خارش پوست سر و آسیب به فولیکول های مو و در نهایت، ریزش مو شود. در سایر موارد ابتلا، زخم پوست سر میتواند موجب خارش شدید شود؛ زیرا بافت زخم میتواند به فیبرهای عصبی در پوست آسیب برساند. اگر ریزش موی فردی موجب تشکیل زخم شود، ممکن است فرد، دچار خارش پوست سر شود. فردی که مکرراً پوست سر را محکم میخاراند، ممکن است موجب آسیب به پوست و فولیکول های مو شود. ریزش موی موقت، خونریزی، پوسته پوسته شدن به علت خاراندن از نتایج احتمالی این آسیب است. زمانی که دست از خاراندن سر بردارید، معمولاً شاهد رویش مجدد مو خواهید بود.

خارش سر عموماً یک عارضه بی‌خطر است؛ اما گاهی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری خاص باشد. باید به نشانه‌ها توجه کرد و سپس برای درمان خانگی یا پزشکی اقدام کرد. به‌علاوه به یاد داشته باشید که نظافت و تغذیه سالم هم از عواملی است که به کم شدن این مشکل کمک خواهد کرد. پیدا کردن راهکار مناسب برای درمان باعث می‌شود که از حاد شدن خارش پوست سر جلوگیری کنید. مشورت با پزشک به‌عنوان مهمترین کار، اولین مرحله در درمان این مشکل است. در کنار آن، درمان‌های خانگی و سنتی نیز برای کم کردن خارش پوست سر، می‌توانند مؤثر باشد.

مزوتراپی و پی آر پی مو در پوست سر برای رشد و تغذیه مو انجام می‌شوند. لازم به ذکر است؛ این روشها با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل خارش سر و ریزش مو

تقریباً هر فردی ممکن است خارش سر را تجربه کند. طبق گزارش آکادمی پوست امریکا، روزانه ریزش 50 تا 100 نخ مو امری طبیعی است. به هرحال ریزش مو زمانی نگران کننده می شود که خارش سر شدید یا ثابت باشد و فرد با پوسته پوسته شدن نقاطی از سر و ریزش موی غیرطبیعی مواجه شود. در اینجا به برخی از دلایل خارش سر و ریزش مو اشاره می کنیم.

1- شوره سر:

طبق باورهای عمومی، شوره سر نتیجه بیش فعالی غده های چربی روی سر است. به همین دلیل است که شوره سر معمولاً تا دوران نوجوانی پیشرفت نمی کند یعنی وقتی که تحریک هورمون ها باعث افزایش تولید چربی پوست می شود. برخی محققان معتقدند که شوره سر (بنام seborrhea) ناشی از عفونت یک مخمر در فولیکول های سر و موست. علاوه بر التهاب و خارش پوست سر، مخمر می تواند ریشه مو را سست و ضعیف کند و باعث ریزش مو شود. ریزش مو به همراه شوره سر به ندرت اتفاق می افتد. با این وجود ریزش مو تنها زمانی رخ می دهد که شوره سر شدید باشد و در بلندمدت بدون درمان رها شود.

2- پسوریازیس:

طبق گزارش بنیاد ملی پسوریازیس، حدود 50 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس به پسوریازیس سر دچار می شوند. ریزش مو ناشی از خارش شدید یا کنده شدن پوست سر از عوارض این بیماری است.

3- آلوپسیا:

آلوپسیا علاوه بر خارش سر و سوزن سوزن شدن باعث ریزش دسته ای از موها می شود. این بیماری می تواند منجر به طاسی سکه ای شود. این بیماری زمانی ظاهر می شود که سیستم ایمنی به فولیکول های سالم مو حمله می کند و غالباً در افرادی رخ می دهد که یکی از اعضای خانواده به بیماری های خودایمنی مثل دیابت نوع 1 یا آرتریت روماتوئید مبتلا هستند.

علت و درمان خارش سر و ریزش مو

Tinea capitis-4:

Tinea capitis معروف به کرم حلقه دار، یک عفونت قارچی است که به عمق ریشه مو نفوذ می کند و باعث خارش و ریزش مو می شود. بسته به نوع قارچی که باعث عفونت می شود، ریشه مو آسیب می بیند و یا خود مو شکننده و خرد می شود.

5-واکنش های آلرژیک:

در موارد شدید، واکنش های آلرژیک به رنگ مو باعث التهاب و خارش سر و ریزش مو می شود. نتیجه یکی از مطالعات منتشر شده در مورد پوست نشان داد که 1 درصد از افراد به پارافنیل اندیامین (PPD) آلرژی دارند. PPD ترکیبی است که در رنگ موها یافت می شود. این ترکیب باعث ریزش شدید مو در افراد حساس می شود. التهاب و خارش سر می تواند در نقاط آسیب دیده رخ دهد و می تواند شبیه راش پوستی یا آلرژی باشد.

علائم خارش سر

اغلب خارش پوست سر یا موجب بروز برخی موارد می شود و یا همراه با آنها روی می دهد. برخی از این موارد که همراه با خارش پوست سر نمایان می شوند عبارتند از:

درمان خارش سر و ریزش مو

درمان خارش سر شما به علت آن بستگی دارد. به ‌عنوان ‌مثال، شوره سر از طریق شستشوی مکرر مو با داروهای موضعی خاص درمان می‌شود. البته هر داروی پوست سر به روشی خاص مانند کاهش چربی پوست سر یا از بین بردن قارچ کار می‌کند. برخی از داروهایی که ممکن است برای درمان شوره سر استفاده شوند، عبارت‌اند از:

تزریق ژل لب یکی از اقدامات رایج، آسان و مقرون به صرفه است که گاها می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر ایجاد تناسب اجزای صورت و زیبایی چهره داشته باشد. یکی از مهمترین نکات حائز اهمیت در مورد افزایش حجم لبها با فیلر، انتخاب پزشکی است که قادر است با بکارگیری تکنیک درست تزریق و استفاده از بهترین انواع فیلر، با کمترین عوارض، به لبها زیبایی بخشد. شما می‌توانید برای بهترین تزریق ژل لب در اصفهان به مراکز مجاز و پزشکان معتبر مراجعه نمایید و با این کار موفقیت عمل خود را تضمین کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جواد جهانگرد [ 1402-03-08 ]
من دچار زیزش مو و خارش سر هستم باید چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین راه حجم دهی گونهبهترین راه حجم دهی گونه

اگر در اثر افزایش سن یا رژیم های لاغری بین گونه خارجی و داخلی شما خط افتاده است و در عین حال تمایل دارید بدون صرف وقت ،سریع به گونه های خوش فرم و بر جسته دست پیدا کنید، پیشنهاد ما به شما تزریق ژل گونه خواهد بود. ... ادامه مطلب

جلوگیری از سیاهی و پف زیر چشم پس از تزریق فیلرجلوگیری از سیاهی و پف زیر چشم پس از تزریق فیلر

مانند بسیاری از انواع دیگر پرکننده های صورت، ممکن است تزریق فیلر زیر چشم با پف و تیرگی همراه باشد که به مرور زمان برطرف می شود. ... ادامه مطلب

آیا کاشت مو به روش FIT عوارضی هم دارد؟آیا کاشت مو به روش FIT عوارضی هم دارد؟

ریزش مو یا طاسی در اصطلاح پزشکی به‌عنوان آلوپسی شناخته می‌شود. کاشت مو یک راه نجات برای رهایی از این دردسر است. آلوپسی یک بیماری است که ممکن است در زنان و مردان اتفاق بیفتد و دیده ‌شود که با یک الگوی بخصوص یا در طی مراحلی بر بیماران تأثیر می‌گذارد. ... ادامه مطلب

لیزر فرکشنال بهترین درمان منافذ باز پوستلیزر فرکشنال بهترین درمان منافذ باز پوست

یکی از رایج ترین مشکلات پوستی که اغلب در افراد دارای پوست چرب دیده میشود. باز بودن بیش از حد منافذ است. با وجود اینکه درمان قطعی برای منافذ باز پوست وجود ندارد ولی میتوان با استفاده از روشهایی مانند لیزر فرکشنال تا حد قابل قبولی ظاهر پوست را بهبود بخشید. ... ادامه مطلب