بهترین راهکار درمان شوره سر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / بررسی علائم، علت و روشهای درمان انواع شوره سر

بررسی علائم، علت و روشهای درمان انواع شوره سر

شوره سر، پوسته‌های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق، شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولاً بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست؛ اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد؛ اما معمولاً جوانان و افراد میانسال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این وضعیت دارای شدت‌های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد.

بهداشت ضعیف نمی‌تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد؛ اما معمولاً زمانی که فرد موهای خود را به‌طور مرتب شانه نزده یا آنها را نمی‌شوید، شوره‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، سطح استرس افراد، شرایط سلامتی و برخی بیماری‌ها، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولات مراقبتی مو می‌تواند باعث تشدید شوره سر شود.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و مشکلاتی نظیر شوره سر ، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

علت ایجاد شوره سر

1 . کم شستن موها

اگر موهایتان را به طور مرتب نشویید، چربی و سلول‌های پوست سر تجمع پیدا می‌کنند و پوست سر شوره می‌‌زند.

2. مخمرهایی شبیه قارچ (مالاسه زیا)

مالاسه زیا روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول‌های پوست را بیشتر می کند. در نتیجه، سلول‌های اضافی پوست می‌میرند، می‌ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می ‌شوند. هنوز مشخص نشده است که چرا مالاسه زیا موجب تحریک پوست کف سر در بعضی افراد می شود.

3. پوست خشک

بیشتر پوسته پوسته‌های ناشی از پوست خشک ، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌تر هستند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است.

4. حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

5. پوست چرب و حساس (درماتیت سبوره‌ای)

این اختلال، یکی از رایج‌ترین علل بروز شوره سر بوده و نشانه‌ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است. درماتیت سبوره‌ای ممکن است بر پوست سر و نواحی که در آنها غدد چربی فراوان هستند، اثر بگذارد.

درمان شوره

انواع شوره سر

انواع شوره سر وجود دارند که شناخت آنها به درمان هر چه سریعتر این بیماری کمک می کند:

  1. شوره سر خشک: اگر پوست سر خشک شود سبب می شود لایه های مسطح و دایره ای شکلی از پوست سر جدا شود. این شوره خارش آزار دهنده ای را بر روی پوست سر به وجود می آورد.
  2. شوره سر چرب: در این نوع شوره که در اثر چربی بیش از اندازه پوست سر به وجود می آید، همانند مورد قبلی لایه هایی از پوست به شکل برجسته و زرد رنگ بر روی پوست سر نمایان می شوند که جدا کردن آنها از سر دشوار است و اگر لایه پوستی را جدا کنید معمولاً خارش شدید دارد و خونریزی پدید می آید.

درمان شوره سر

محصولات مو و پوست سر، چه دارویی و چه غیر دارویی، به صورت محلول، فوم، ژل، اسپری، پماد و روغن در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد بیش از یک محصول را امتحان کنید تا روتین مناسب خود را پیدا کنید و احتمالاً به درمان مکرر یا طولانی مدت نیاز خواهید داشت. اگر در اثر استفاده از هر محصولی دچار خارش یا سوزش شدید، مصرف آن را متوقف کنید. شامپوهای شوره سر بر اساس دارویی که دارند طبقه بندی می‌شوند. برخی از آنها در فرمولاسیون‌های قوی تر با نسخه در دسترس هستند.

دستورالعمل‌های مربوط به هر بطری شامپو را که امتحان می‌کنید بخوانید و دنبال کنید. برخی از محصولات باید برای چند دقیقه باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر باید به سرعت شسته شوند. اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوهای دارویی استفاده کرده‌اید و همچنان شوره دارید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی قوی یا لوسیون استروئیدی نیاز داشته باشید.

پیشگیری‌ از بروز شوره سر

زمان مراجعه به پزشک

شوره سر معمولاً با درمان‌های خانگی یا استفاده از شامپوهای ضد شوره، درمان می‌شود. این درمان، ممکن است زمان بر باشد؛ اما معمولاً شوره سر، خطر زیادی برای بدن ایجاد نمی‌کند. با این حال، در موارد زیر سعی کنید حتماً به پزشک پوست و مو مراجعه کنید:

  1. اگر نشانه‌هایی از عفونت، قرمزی، رطوبت یا تورم را مشاهده کردید.
  2. اگر پوست سرتان بسیار خارش دارد.
  3. اگر پسوریازیس ، اگزما یا جوش‌های مشکوک را روی پشت، کمر، بازوها، پشت گوش‌ها و روی پلک‌هایتان مشاهده کردید.
  4. اگر پس از چند هفته درمان، شوره‌های سر بهبود پیدا نکرد

زاویه سازی صورت و تزریق فیلر چانه در اصفهان از اقداماتی است که توسط دکتر هما فاتحی، با استفاده از بهترین فیلرها و بکارگیری تکنیک مناسب در تزریق، انجام می‌شود و با نتایجی چشمگیر همراه می‌گردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره لیزر موهای زائد بیکینی بیشتر بدانیددرباره لیزر موهای زائد بیکینی بیشتر بدانید

یکی از مناطقی که برای لیزر موهای زائد، بسیار پر طرفدار است، لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی می‌ باشد. لیزر موهای زائد کاملاً غیرتهاجمی است. پس از گذراندن جلسات مختلف لیزر تغییرات محسوسی در نواحی مورد نظر مشاهده خواهید کرد که اکثر این نتایج دائمی هستند. ... ادامه مطلب

جدیدترین و بهترین لیزرهای جوان سازی پوستجدیدترین و بهترین لیزرهای جوان سازی پوست

تکنولوژی لیزر، طیف گسترده ای از ابزار را برای جوانسازی صورت ارائه می دهد. لیزرها پرتوهای شدید و منظم نور هستند که از نظر میزان شدت تنوع دارند. ... ادامه مطلب

میکرونیدلینگ مو درمانی موثر در قطع ریزش موی سرمیکرونیدلینگ مو درمانی موثر در قطع ریزش موی سر

میکرونیدلینگ مو یک روش درمانی برای رفع ریزش مو و تقویت ریشه مو است که به واسطه انجام این روش می توان تغییرات بسیار چشمگیری را شاهد بود. ... ادامه مطلب

تزریق فیلر به پشت دست چگونه انجام میشود؟تزریق فیلر به پشت دست چگونه انجام میشود؟

یکی از روش‌ های جوانسازی پشت دست، تزریق فیلر می‌ باشد. مجموعه متنوعی از فیلر های درمانی وجود دارد که به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده و جراحان زیبایی آنها را به کار می‌ گیرند. ... ادامه مطلب