پی آر پی (PRP) روشی موثر برای درمان ریزش مو | دکتر همافاتحی در اصفهان

PRP (پی آر پی) مو چیست؟

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است.

برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود. این مقدار تقریباً برابر با خونی است که برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر. نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد.در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاکت‌های خونی است. احتمالاً با نقش اصلی پلاکت‌ها که لخته کردن خون و جلوگیری از خونریزی است، آشنا هستید. علاوه بر این، پلاکت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.

مزوتراپی و پی آر پی مو در پوست سر برای رشد و تغذیه مو انجام می‌شوند. لازم به ذکر است؛ این روشها با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست شما تزریق می‌کنند. با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند. این فاکتورها سه عملکرد مهم انجام می‌دهند:

پی آر پی

استفاده‌های پی آر پی

پلاکت درمانی یا PRP استفاده‌های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

رشد مو

پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های درمانی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها، تزریق PRP است که باعث افزایش ضخامت و تراکم موها می‌شود. البته این روش برای درمان این بیماری تاثیر تایید شده قطعی ندارد.

نکته :برای درمان ریزش موی ارثی آقایان نتایج PRP قطعی و کاملا اثبات شده نیست.

کاشت مو

در کاشت مو، پی آر پی به صورت تزریق یا اسپری برای ناحیه‌ی گیرنده‌ی مو استفاده می‌شود. به این ترتیب فرآیند جای‌گیری گرافت‌‌ها در پوست سر با سرعت بیشتری انجام شده و زخم‌های کوچک ناحیه‌ی گیرنده نیز زودتر بهبود می‌یابد. همچنین اگر احتمال ایجاد اسکار برای بیمار وجود داشته باشد، پی آر پی تا حد خوبی این خطر را برطرف می‌کند.اگر رشد موهای شما بعد ازکاشت موضعیف باشد، می‌توان از PRP برای بهبود آن استفاده کرد.

آیاPRPبرای ریزش مو موثر است؟

در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان یک مرور بر تمام تحقیقات پیرامون PRP به عنوان درمانی برای ریزش مو انجام دادند. این تحلیل در نهایت بر ۱۱ مقاله تحقیقاتی متمرکز شد که در مجموع ۲۶۲ شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک بودند را شامل می شد. به گفته نویسندگان، اکثر مطالعات نشان داده اند که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر موها و تراکم رشد مو می شود.یک بررسی سیستماتیک دیگر در سال ۲۰۱۹، پی آر پی مو را به عنوان درمانی برای ریزش مو مورد بررسی قرار داد. این مطالعات در مجموع ۴۶۰ نفر را به مورد بررسی قرار دادند. به گفته نویسندگان این بررسی، اکثر مطالعات گزارش داده اند که درمان PRP منجر به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک و آروپسی آرتا می شود.

PRP درمانی برای شرایطی که باعث ریزش مو می شود نیست. به همین دلیل، یک شخص برای حفظ نتایج رشد مو نیاز به چندین درمان پی آر پی مو دارد. در مورد داروهایی که پزشکان معمولاً برای معالجه آلوپسی آندروژنتیک از قبیل ماینوکسیدیل موضعی (Regaine) و فیناستراید خوراکی (Propecia) استفاده می کنند، همین مسئله صادق است.برای حفظ طولانی مدت نتایج باید اقدام به شناخت علت ریزش مو و ضعف مو کنید و با توصیه های پزشک و مراقبت های لازم این عامل را برطرف کنید تا در نتیجه PRP تاثیرات آن بر روی مو به مدت طولانی باقی بماند. در نتیجه اگر ریزش مو از نوع ژنتیکی و با الگوی زنانه باشد ممکن است به مرور پس از گذش زمان ریزش از سر گرفت.

توصیه های قبل، حین و بعد از پی آر پی

آماده شدن برای درمان

حین درمان پی آر پی

درمان PRP از زمان دریافت نمونه‌ی خون تا پایان تزریقات، حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیق طول می‌کشد. برای برخی از بیماران که تزریق آزاردهنده یا دردناک است، بی‌حسی موضعی تزریق می شود تا از این جهت نگرانی نداشته باشند. محلول به کمک سرنگ به پوست یا محل مورد نظر تزریق می‌شود. برای درمان‌های مرتبط با کاشت مو، می‌توان در صورت نیاز، محلول را روی ناحیه گیرنده یا دهنده اسپری کرد.

بعد از درمان

عوارض جانبی PRP

چون در درمان پی آر پی از پلاکت‌های خودتان استفاده می‌شود، معمولاً شاهد بروز عوارض جانبی نیستیم. مواردی نظیر ایجاد حساسیت، درد یا خونریزی در محل‌های تزریق از عوارض محتمل این درمان هستند که البته نادر اند. بیشتر افرادی که PRP انجام می‌دهند، می‌توانند بلافاصله بعد از درمان، به انجام کارهای روزمره‌ی خود مشغول شوند.

امروزه روشهای موثری برای جوانسازی پوست ابداع گردیده که اغلب آنها با نتایج بسیار موثر در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی قابل انجام هستند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ یا می‌خواهید به جوانسازی پوست خود با روشهای کلینیکال بپردازید با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی پوست صورت، گردن و دست ها با مزوتراپیجوانسازی پوست صورت، گردن و دست ها با مزوتراپی

مزوتراپی روشی غیر جراحی و مؤثر است که با طیف وسیعی از کاربردها از جمله درمان ریزش مو و جوانسازی نواحی مختلف پوست، با هزینه ای مناسب می‌تواند متدی مناسب برای بسیاری از افراد محسوب شود. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوستجوانسازی پوست

با روش پی آر پی زایش سلولی و بازسازی و جوانسازی سلول‌ها تسریع پیدا می‌کند و در سنین بالاتر، باعث افزایش شادابی و طراوت پوستی می‌شود و یا به طور مثال اگر در کنار فولیکول مو تزریق شوند باعث رویش مجدد طبیعی مو می‌شوند ... ادامه مطلب

تزریق فیلر به پشت دست چگونه انجام میشود؟تزریق فیلر به پشت دست چگونه انجام میشود؟

یکی از روش‌ های جوانسازی پشت دست، تزریق فیلر می‌ باشد. مجموعه متنوعی از فیلر های درمانی وجود دارد که به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده و جراحان زیبایی آنها را به کار می‌ گیرند. ... ادامه مطلب

مقایسه جالپرو و پروفایلو در جوانسازی پوستمقایسه جالپرو و پروفایلو در جوانسازی پوست

از جمله محصولات مورد استفاده در عرصه زیبایی، مزوژل‌های پروفایلو و جالپرو هستند که تأثیرات آن‌ها در رفع نقص‌های ظاهری و جوانسازی افراد، غیر قابل وصف است.هر دوی این روش‌ها از شیوه‌های بدون جراحی زیبایی و جوان‌سازی پوست هستند. ... ادامه مطلب