بهترین روشهای روشن سازی پوست صورت و بدن | دکتر هما فاتحی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک تیرگی و کک مک / چگونه پوست روشن تری داشته باشیم؛ روشهای خانگی و کلینیکال

چگونه پوست روشن تری داشته باشیم؛ روشهای خانگی و کلینیکال

رنگ پوست یکی از قابل توجه ترین و محسوس‌ترین مشخصه‌ی هر فرد است. رنگ پوست به واسطه میزان و نوع ملانین سنتز شده درون ملانوزوم و الگوی توزیع ملانوزوم در ملانوسیت‌های بدن تعیین می‌شود. افرادی که رنگ پوست تیره دارند، ملانین بیشتری دارند و در واقع مقدار ملانین، رنگ پوست افراد را تعیین می کند. ملانین توسط سلول هایی به نام ملانوسیت ساخته می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

مقدار ملانین پوست افراد به تجمع ژنتیکی بستگی دارد. با این حال تولید ملانین تحت تأثیر نور خورشید، درجه آسیب دیدگی پوست و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز است. گاهی اوقات پوست، درخشش خود را از دست می‌دهد و تیره می‌شود. عمل روشن‌سازی پوست یک روش درمانی کارآمد است که می‌تواند ظاهر پوست را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد.

روش‌های بسیاری برای روشن شدن پوست صورت و بدن و رفع تیرگی و کدری پوست بدن و صورت توسط متخصصان پوست وجود دارد که متخصص پوست می‌تواند شما را در مورد بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ی درمانی راهنمایی کند.

علل تیرگی پوست

تیره شدن پوست می تواند به دلایل زیادی رخ دهد و عوامل متعددی در این روند نقش دارند. در زیر به دلایل اصلی تیره شدن پوست می پردازیم:

ویژگی‌های پوست تیره

ملانوسیت ها (سلول های تولید ملانین) می‌توانند ملانین هایی در انواع متفاوتی تولید کنند. اوملانین (رنگ دانه های سیاه و قهوه ای) و فئوملانین (رنگ دانه های قرمز و زرد)، بنابراین غلظت این نوع رنگ دانه ها، رنگ پوست را تعیین خواهد کرد. معمولاً پوست تیره با ویژگی‌های زیر توصیف می‌شود:

  1. ناهمگونی رنگ پوست
  2. بروز مشکلاتی مثل آکنه پوستی و لک پوست
  3. عدم درخشش طبیعی پوست

بیشتر بدانید: رفع تیرگی پوست بدن

مزایای روشن سازی پوست

روشن سازی پوست

درمانهای پزشکی در رفع تیرگی پوست

استفاده از کرم‌ها

درمان‌های موضعی معمولاً توسط متخصص پوست انجام می شود؛ زیرا نسبت به سایر درمان ها ایمن تر هستند. محصولات سفید کننده پوست اغلب به صورت ژل یا کرم فرموله می شوند و حاوی مواد مختلفی هستند که می توانند برای همیشه پوست را روشن کنند. به کرم های روشن کننده پوست نیز می گویند. مواد سفید کننده موجود در کرم ها از تولید ملانین جلوگیری می کند و در نتیجه پوست سفید می شود. در واقع، این کرم‌ها و ژل‌های پوستی راه‌های موثری برای بازگرداندن وضعیت اولیه پوست تحت تأثیر برخی شرایط از جمله آکنه و رنگدانه هستند. بسیاری از این کرم ها را می توان در تمام بدن از جمله دست، بازو، ساق پا و البته صورت استفاده کرد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری پوست با ابزارهای مختلفی به آرامی لایه های آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی و سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست را روشن تر و سفیدتر می کند. میکرودرم ابریژن تولید کلاژن را افزایش می دهد و باعث می شود اسکارها و لکه های تیره روی پوست به دلیل افزایش سن و ناپدید شدن یا کاهش لکه های کبدی ایجاد شود.

لیزر جوانسازی پوست

لایه برداری پوست با لیزر جوانسازی می تواند برای سفید کردن لکه های تیره یا لکه های روی پوست استفاده شود. این کار با برداشتن لایه بیرونی پوست یا آسیب رساندن به سلول های تولید کننده ملانین انجام می شود. اشعه های نور متمرکز و پالس های لیزر ناحیه مورد نظر پوست را هدف قرار داده و لایه ای از پوست را از بین می برند. در حالی که برخی از درمان‌های سفیدکننده هفته‌ها طول می‌ کشد تا نتایج را ببینند، نتایج لیزر پوست فوری هستند و بلافاصله قابل مشاهده هستند. ظاهر پوست بلافاصله پس از درمان روشن تر و صاف تر می شود و در عرض ۳ تا ۶ ماه بهبود می یابد.

لایه برداری شیمیایی

یکی از بهترین درمانهای مورد استفاده برای رفع تیرگی پوست می باشد. پزشک شما از طیف وسیعی از اسیدهای مخصوص برای لایه برداری پوست استفاده می کند. این لایه برداری میتواند سطحی، متوسط و عمیق باشد تا رنگدانه ها را در لایه های مختلف مورد هدف قرار دهد.

تاثیر ماسک های خانگی در رفع تیرگی پوست

برای روشن شدن پوست صورت و بدن روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از ماسک‌های خانگی است. اغلب افراد برای ایجاد پوست سفید، رفع تیرگی‌های جدید و قدیمی و لکه‌هایی که به دلیل افزایش سن روی پوستشان به وجود آمده، از ماسک‌ها و راه‌های طبیعی و خانگی استفاده می‌کنند. ماسک‌های خانگی برای سفید شدن پوست انواع مختلفی دارند. از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ماسک‌های روشن کننده پوست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک عسل یکی از معجزه‌آساترین ماسک‌های خانگی برای رفع انواع تیرگی‌ها و روشن کردن پوست است. ترکیب عسل و نشاسته برای رفع تیرگی و سفیدی پوست بهترین گزینه است. کمی نشاسته و عسل را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی صورت و گردن خود بمالید. پس از 15 الی 20 دقیقه ماسک را بشویید و معجزه سفید شدن پوست در یک روز را مشاهده کنید.

یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی برای برای روشن شدن پوست صورت و بدن استفاده از آبلیموی تازه است. در این روش با استفاده از پنبه، آبلیموی تازه را روی صورت بمالید و پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. با انجام این کار سه روز در میان و به مدت دو هفته، پوست سفید، شاداب و شفاف خواهید داشت.

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای روشن شدن پوست، استفاده از سفیده تخم مرغ به‌عنوان یک ماسک روزانه است. یک سفیده تخم مرغ را به همراه 2 قاشق چای‌خوری آرد سفید ترکیب کنید و ماسک تهیه شده را روی صورت خود قرار دهید. پس از چندبار استفاده از این ماسک، پوست شما یک تا دو درجه روشن‌تر خواهد شد.

راههای پیشگیری از تیرگی پوست

هزینه روشن سازی پوست

به‌طورکلی هزینه روشن سازی پوست به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

  1. ناحیه‌ای که تحت درمان قرار می‌گیرد.
  2. نوع روش و تجهیزات
  3. مهارت پزشک انجام دهنده
  4. مکان انجام روش مورد نظر

برای آگاهی از روش لیفت لب با تزریق ژل ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپیبرداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپی

کرایوتراپی یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ ها و دانه‌ هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌ شوند، استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

آفتاب سوختگی و درمان آنآفتاب سوختگی و درمان آن

کرمهای ضدآفتاب بسیار مؤثری برای محافظت در برابر پرتوهای فرابنفشUVA و فرابنفش(به ترتیب پرتو فرابنفش دارای طول موج بلند و کوتاه)، که اجزای نور خورشید هستند، مسئول سوختن و تغییرات سرطانی در پوست هستند. ... ادامه مطلب

ترمیم مو چیست و چطور ریزش مو درمان میشود؟ترمیم مو چیست و چطور ریزش مو درمان میشود؟

امروزه از روش‌ های بسیاری تحت عنوان روش‌ های ترمیم مو نام می‌ برند. روش‌ هایی همچون تزریق پی آر پی، مزوتراپی و هیرفیلر از جمله روش‌ هایی هستند که در بسیاری از مراکز زیبایی و کلینیک‌ های پوست و مو از آن برای ترمیم کم پشتی مو های فرد استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟کلینیک پوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کلینیک به مطب یا درمانگاهی گفته می‌شود که خدمات پزشکی در حوزه‌های مختلف پزشکی یا زیبایی به متقاضیان ارائه می‌گردد. افراد باید در انتخاب کلینیک‌های زیبایی دقت زیادی داشته باشند؛ زیرا درصورتی‌که به کلینیک پوست خوب مراجعه نکنند، ممکن است به عوارض بدی دچار گردند ... ادامه مطلب