علائم زالی و تشخیص زالی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / علت ابتلا به آلبینیسم یا زالی

علت ابتلا به آلبینیسم یا زالی

رنگ پوست، چشم‌ها و موها از رنگدانه‌ هایی به نام ملانین به وجود می‌آید. در واقع رنگدانه‌ها توسط ژن‌هایی در بدن کنترل می‌شوند. در دنیا میلیاردها نفر با رنگ پوست، مو و چشم‌های متفاوت وجود دارند که تمام این رنگ‌ها حاصل ۶ ژن اصلی در بدن است. اگر این ژن‌ها معیوب باشند، بدن قادر به تولید ملانین نخواهد بود. به همین دلیل پوست، مو و چشم‌های فرد کم‌ رنگ یا بی‌ رنگ خواهد شد. آلبینیسم یا زالی نامی است که روی این اختلالات گذاشته‌ اند. ازدواج آلبینیسم یکی از دلایل گسترش این بیماری ژنتیکی در بین افراد است. آلبینیسم یا زالی مجموعه‌ ای از اختلالات ژنتیکی است که باعث بی‌ رنگ یا کم‌ رنگ شدن پوست، مو و چشم‌ ها می‌شود. در واقع آلبینیسم با تأثیرگذاری روی تولید ملانین (رنگ‌ دانه‌ ای که باعث ایجاد رنگ در پوست، مو و چشم‌ها می‌شود) مشکلاتی را برای ظاهر و حتی بینایی افراد به وجود می‌آورد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به آلبینیسم یا زالی

آلبینیسم در اثر جهش در چندین ژن ایجاد می‌شود. هرکدام از این ژن‌ها دستورالعمل ساخت یکی از چندین پروتئین دخیل در تولید ملانین را بر عهده دارند. ملانین توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت تولید می‌شوند که در پوست و چشم‌های شما یافت می‌شوند. یک جهش ممکن است باعث نبود هیچ ملانینی و یا کاهش قابل توجه در میزان آن شود. در برخی انواع آلبینیسم، یک شخص باید دو نسخه از یک ژن جهش یافته هرکدام از یک والد را به منظور داشتن بیماری به ارث ببرد (وراثت مغلوب).

علائم زالی

علائم و نشانه های آلبینیسم در پوست، مو و رنگ چشم و بینایی مشخص می شود.

پوست و مو

شناخته شده ترین شکل آلبینیسم در مو و پوست است که رنگ بسیار روشن و سفیدی پیدا می کنند. رنگ مو می تواند از سفید تا قهوه ای باشد. این افراد اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند دچار مشکلات زیر می شوند:

کک و مک

خال پوستی با یا بدون رنگدانه (خال بدون رنگدانه به رنگ صورتی است).

آلبینیسم یا زالی

آفتاب سوختگی و عدم توانایی برنزه شدن

رنگدانه های پوستی، در برخی از افراد مبتلا به بیماری زالی هرگز تغییر نمی کند؛ اما در برخی دیگر تولید ملانین ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود یا افزایش یابد و همین امر می تواند منجر به تغییر رنگ پوست و مو شود.

رنگ چشم

مژه ها و ابروها اغلب رنگ پریده اند. رنگ چشم می تواند از آبی بسیار روشن تا قهوه ای باشد و با افزایش سن ممکن است تغییر کند. کمبود رنگدانه در قسمت رنگی چشم باعث می شود تا عنبیه های چشم شفاف باشند. این بدان معنی است که عنبیه چشم نمی تواند نور را به طور کامل در چشم مسدود کند. به همین دلیل، چشم این افراد وقتی در معرض نورهای خاصی قرار می گیرند چشم شان قرمز شود. اختلال بینایی یکی از ویژگی های اصلی بیماری زالی است. مشکلات زیر ممکن است برای این افراد رخ دهد:

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست گردن و صورت ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص زالی

علائم آلبینیسم معمولاً از بدو تولد در ظاهر کودک مشهود است. در این شرایط مو، پوست و چشم کودک برای آزمایش رنگدانه‌ها معاینه می‌شود. ازآنجایی‌که آلبینیسم می‌تواند مشکلات بینایی به وجود آورد، ممکن است کودک به یک متخصص چشم ارجاع داده شود.

از آزمایش الکترودیاگنوتیک نیز برای تشخیص آلبینیسم کمک می‌گیرند. در این آزمایش الکترودهای کوچکی به پوست سر کودک می‌چسبانند تا اتصالات چشم‌ها به بخشی از مغز که بینایی را کنترل می‌کند، آزمایش کنند؛ اما دقیق‌ترین راه تشخیص آلبینیسم، آزمایش ژنتیک است که برای تشخیص ژن‌های معیوب مربوط به آلبینیسم انجام می‌شود.

عوارض زالی

آلبینیسم یا زالی می‌تواند عوارض پوستی و چشمی و همچنین چالش‌های اجتماعی و عاطفی به همراه داشته باشد که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

درمان آلبینیسم یا زالی

در حال حاضر برای این بیماری درمانی وجود ندارد؛ اما روش‌های درمانی ژنتیکی برای این بیماری درحال‌توسعه هستند. تاکنون دانشمندان توانسته‌اند با اصلاحات ژنی در پوست و موهای موش‌های آزمایشگاهی تغییراتی را ایجاد کنند؛ اما تا کاربرد این آزمایش‌ها برای انسان زمان لازم است. بهترین توصیه برای این بیماران محافظ از پوست در برابر تابش خورشید است.

روشهای موثری مانند بلفاروپلاستی ، تزریق فیلر وچربی، مزوتراپی زیر چشم و ... برای جوانسازی اطراف چشم وجود دارد که توسط هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می باشند. لطفا جهت هماهنگی با مطب دکتر فاتحی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر فرکشنال برای جای جوشلیزر فرکشنال برای جای جوش

امروزه روش‌ های مناسبی برای رفع جای جوش و زخم وجود دارند. یکی از این روش‌ ها، استفاده از لیزر CO2 فرکشنال می‌ باشد. در این روش، لایه خارجی پوست با استفاده از لیزر برداشته می‌ شود. لیزر CO2 فرکشنال یک روش غیر تهاجمی است که از لیزر جهت برداشتن لایه خارجی پوست آسیب‌ دیده استفاده می کند. ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر اربیوم در کلینیک های پوستکاربرد لیزر اربیوم در کلینیک های پوست

لیزر اربیوم نیز مانند سایر روش های لیزر پوست و مو، یک ابزار قدرتمند و موثر در زمینه ترمیم و جوانسازی پوست است. اساس کار لیزر اربیوم تبدیل انرژی لیزر به انرژی حرارتی در نقاط کنترل شده است. ... ادامه مطلب

بهترین درمان گودی زیر چشمبهترین درمان گودی زیر چشم

در این مبحث درمان گودی زیر چشم با افزایش سن را مورد بررسی قرار می دهیم ... ادامه مطلب

کرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورتکرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورت

امروزه دانش پزشکی روش‌ های جدید درمانی را ابداع کرده است که می‌ تواند در درمان جوش و لک مفید باشد. فریز یا کرایوتراپی یکی از روشهای درمان است که یک روش ساده و غیر تهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ ها و دانه‌ ها و لک ها استفاده می شود. ... ادامه مطلب