نشانه های کمبود ویتامین آ در پوست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / مشکلات و بیماری های پوستی ناشی از کمبود ویتامین آ

مشکلات و بیماری های پوستی ناشی از کمبود ویتامین آ

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت پوست است. دو نوع ویتامین A وجود دارد، رتینوئید (ویتامین A از قبل تشکیل شده یا preformed) و کاروتنوئید (پیش ساز ویتامین A یا proformed). هر دو نوع ویتامین A، توسط کبد به رتینول تبدیل می‌شوند. ویتامین A یا در کبد ذخیره می‌شود یا توسط دستگاه لنفاوی به سلول‌های بدن منتقل می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست و درمان التهابات و خشکی پوست دارد و کمبود آن می تواند منجر به برخی از بیماری های پوستی از قبیل اگزما و آکنه شود. برای درمان این بیماری ها ممکن است از داروهایی استفاده شود که از مشتقات ویتامین A می باشند. (مانند ایزوترتینوئین )

آنچه در این مطلب میخوانید

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین آ داریم؟

زروسیس خشکی غیر طبیعی پوست و غشای مخاطی آن است. این عارضه منجر به پوسته پوسته شدن، خارش و حتی ترک خوردن پوست می‌شود. کمبود ویتامین A و همچنین زینک ممکن است در بیماری زروسیس نقش داشته باشند.

ویتامین A در نگهداری بافت‌های اپیتلیال نقش مهمی دارد. این ویتامین را در روغن ماهی، زرده تخم مرغ و کره به وفور می‌توانید بیابید. شاید فکر کنید کمبود ویتامین آ فقط سبب مشکلات چشم و بینایی می‌شود، در حالی‌که این‌طور نیست. کمبود ویتامین A می‌تواند با افزایش پوسته‌ریزی در پوست و همچنین افزایش چین و چروک‌ها همراه باشد.

تشخیص کمبود ویتامین A

در صورتی که پزشک مشکوک به کمبود ویتامین A باشد، لازم است آزمایش خون برای بررسی موارد زیر انجام گیرد:

  1. تأیید داشتن کمبود ویتامین A
  2. بررسی سایر بیماری‌ها مانند کم‌خونی
مشکلات و بیماری های پوستی ناشی از کمبود ویتامین آ

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

خواص ویتامین A برای پوست صورت

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت پوست است. دو نوع ویتامین A وجود دارد: رتینوئید (ویتامین A از قبل تشکیل شده یا preformed) و کاروتنوئید (پیش ساز ویتامین A یا proformed). هر دو نوع ویتامین A، توسط کبد به رتینول تبدیل می‌شوند. ویتامین A یا در کبد ذخیره می‌شود یا توسط دستگاه لنفاوی به سلول‌های بدن منتقل می‌شود.

۱) کمک به تولید سلول های پوستی سالم

رتینال، رتینول و رتینوئیک اسید در تولید و رشد سلول ها اهمیت دارند. ویتامین A همچنین باعث تحریک فیبروبلاست‌ها در لایه های عمقی پوست می شود. فیبروبلاست‌ها، از سلول های مهم در تولید کلاژن بوده و باعث حفظ استحکام و سلامت پوست می شوند.

۲) محافظت از پوست در برابر عفونت ها

پوست، بخش مهمی از سیستم ایمنی است و از بدن در مقابل باکتری ها، عفونت ها و آلودگی ها محافظت می کند. ویتامین A به تولید سلول های پوستی کمک کرده و از پوست در مقابل محرک های مضر، که باعث آسیب به سطح پوست می شوند، محافظت می کند و باعث تقویت سد حفاظتی پوست می‌شود. علاوه بر این، رتینوئیدها با القای تولید نوعی پروتئین ضد میکروب درون زاد، از پوست در برابر عفونت محافظت می کنند.

۳) رفع چین و چروک

تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که ویتامین A موضعی به شکل رتینول (در محصولات بدون نسخه)، و رتینوئیک اسید (در کرم‌های تجویزی)، باعث کاهش چین و چروک می‌شود و بسیاری از متخصصان پوست برای مقابله با اثرات پیری مصرف آن را توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که این مواد تولید کلاژن را تحریک می کنند. آسیب دیدن کلاژن پوست در اثر قرار گرفتن در مقابل اشعه فرابنفش و سایر محرک ها، باعث ایجاد چین و چروک می شود. رتینوئیدها سلول های مسئول تولید کلاژن جدید را تحریک، پوست را تقویت و خطوط ریز سطح پوست را پر می کنند. به این ترتیب پوست، صاف تر به نظر می رسد‌.

۴) یکنواخت کردن رنگ پوست و درخشان کردن آن

کرم های ویتامین A به روشن کردن لکه‌های قهوه‌ای ناشی از نور خورشید کمک می‌کنند و از دو طریق باعث افزایش درخشندگی پوست می‌شوند:

  1. یک: افزایش و عادی کردن بازسازی و تکثیر سلول‌های پوستی. این کرم‌ها از این طریق، به ریزش سلول‌های سطحی تیره، آسیب دیده و زبر کمک کرده و برای سلول‌های سالم و جدید فضای کافی ایجاد کرده و باعث یکنواختی بیشتر پوست می‌شود‌.
  2. دو: رتینوئیدها ممکن است آنزیم‌های تولید کننده ملانین (رنگدانه پوستی) را مهار کنند و از این طریق باعث یکنواختی و درخشندگی پوست شوند.

۵) رفع آکنه

جوش زمانی شکل می‌گیرد که منافذ پوست توسط سلول‌های پوستی مرده، باکتری و چربی مسدود شوند. این امر موجب فراهم کردن بستری مناسب برای رشد پروپیونی باکتریوم آکنه (باکتری عامل ایجاد آکنه) می‌شود. یک سرم ضد آکنه خوب که به روش علمی فرموله شده باشد، حاوی مقادیر کافی از ویتامین A است و باعث تحریک بازسازی و تکثیر سلول‌ها می‌شود. در نتیجه فرایندی داخل منافذ رخ می‌دهد که باعث کاهش تولید چربی و پاکسازی منافذ پوست خواهد شد. این ماده اثرات ضد التهابی نیز روی آکنه ها دارد و به درمان جوش کمک می‌کند.

برای جبران کمبود ویتامین a چه بخوریم؟

ویتامین آ را می‌توان به صورت طبیعی یا دارویی به‌دست آورد.

ویتامین A به شکل مکمل نیز وجود دارد. برخی از مکمل‌ها، رتینوئید را با کاروتنوئید ترکیب می‌کنند و برخی، تنها حاوی رتینوئیدهایی همچون رتینیل پالمیتات یا رتینیل استات هستند. بعضی مکمل‌ها تنها شامل کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هستند. ویتامین A یک عنصر رایج در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی است.

ویتامین A به بسیاری از محصولات آرایشی مانند مرطوب کننده ها، کرم های ضد آفتاب ، روغن‌های ویتامینه و کرم‌های ضد پیری اضافه می‌شود. همچنین می‌توان آن را به صورت سرم و روغن استفاده کرد. برخی از مکمل‌های ویتامین A به شکل کپسول عرضه می‌شوند که می‌توان آنها را باز کرد و مستقیماً روی پوست مالید.

ویتامین آ به شکل رتینیل پالمیتات در گوشت گاو، گوساله و جیگر مرغ، تخم مرغ، روغن ماهی، محصولات لبنی اعم از شیر، ماست، پنیر، کره و سایر پنیرها یافت می شود. بدن می تواند ویتامین آ را از بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها بسازد. این ویتامین محلول در چربی در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. سبزیجات برگدار تیره رنگ، سبزیجات و میوه های نارنجی و زرد، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی و طالبی، زردآلو، هلو و انبه حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند که با خوردن این مواد، سطح ویتامین آ در بدن افزایش می یابد.

مزوتراپی و پی آر پی مو برای رشد و تغذیه مو انجام می‌شوند. لازم به ذکر است؛ این روشها با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فوزیه [ 1402-06-26 ]
خانم دکتر من از حمام که میام بیرون کل پاهام پر از پوسته پوسته هست و همیشه باید لوسیون بزنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
داشتن پوست زیباداشتن پوست زیبا

تحقیقات نشان داده که پوست بهترین ترمیم خود را در اطراف ساعت 10 شب انجام می دهد. پس اجازه دهید پوست شما قبل از اینکه شروع به خمیازه کشیدن کنید، نفس بکشد . . . ... ادامه مطلب

روشهای درمان زخم دیابتی کدامند؟روشهای درمان زخم دیابتی کدامند؟

زخم‌ها، بریدگی ها و سوختگی های جزئی ناراحت کننده اما غیر قابل اجتناب زندگی هستند. با این حال این آسیب ها برای مبتلایان به دیابت می توانند منجر به مشکلات جدی سلامتی شوند. ... ادامه مطلب

برداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپیبرداشتن خال، زگیل و ضایعات پوستی با کرایوتراپی

کرایوتراپی یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ ها و دانه‌ هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌ شوند، استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

علت همزمانی تزریق چربی و پی ار پیعلت همزمانی تزریق چربی و پی ار پی

با پیشرفت علم پزشکی ، روش های بسیاری برای زیبایی صورت به دنیا معرفی شده است. از جمله اقدامات زیبایی، تزریق چربی و پی ار پی به صورت است. ... ادامه مطلب