روش های درمان چربی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / چطور چربی های روی پلک چشم را از بین ببریم؟

چطور چربی های روی پلک چشم را از بین ببریم؟

چربی پلک یا زانتلاسما و گزانتلاسما (انگلیسی: Xanthelasma) برآمدگی زرد رنگ، سفت و کوچکی است که زیر پوست پلک بنا به ‌علتی که به‌خوبی مشخص نیست، تشکیل می‌شود و بی‌ضرر است. گزانتلاسما مربوط به رسوب چربی در برخی سلول‌های پوست سطحی پلک است. چربی پلک اختلال شایعی است که روی سطح قدامی پلک ایجاد می‌شود و معمولاً به‌طور دوطرفه، نزدیک زاویه داخلی چشم ظاهر می‌گردد. این ضایعات اکثراً در افراد مسن دیده می‌شوند و در مبتلایان به حالت افزایش چربی خانوادگی، دیابتی‌ها و سایر مبتلایان به (افزایش چربی به علت خاص) ایجاد می‌شود. افراد ممکن است از نظر زیبایی تمایل به خارج کردن آن داشته باشند؛ ولی این عارضه اغلب عود می‌کند. در درمان این ضایعات، کنترل رژیم غذایی و کاهش سطح لیپید سرم بسیار ضروری است. در ادامه روشهای درمان چربی های پلک شرح داده میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت چربی پلک

چربی پلک معمولاً در اثر وجود مقادیر زیاد لیپید خون یا چربی ها به وجود می آید. این مورد ممکن است علامت یکی از بیماری های زیر باشد:

چربی های روی پلک چشم

عوامل خطر چربی پلک

در صورت ابتلا به هرکدام از موارد و بیماری های گفته شده در قسمت بالا، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش خواهد یافت. همچنین در صورت داشتن کلسترول بالا یا تری گلیسرید، احتمال ابتلا به چربی پلک در فرد افزایش خواهد یافت. در صورتی که دچار هر کدام از بیماری ها یا مشکلات گفته شده هستید، بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به عارضه چربی پلک با پزشک مشورت کنید.

تشخیص گزانتالاسما

پزشک شما با بررسی پوست اطراف چشم می‌تواند گزانتالاسما را با معاینه چشمی تشخیص دهد. بیوپسی پوست می تواند وجود رسوب چربی در زیر پوست را تأیید کند. پزشک شما ممکن است برای شما آزمایش خون هم تجویز کند تا سطوح لیپیدهای خون شما را بررسی کند، عملکرد کبد را ارزیابی کرده و یا وجود دیابت را بررسی کند.

پیشگیری از گزانتالاسما

پایین آوردن کلسترول ممکن است به درمان زانتالاسما نیز کمک کند. برای برخی افراد تغییر در رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی ممکن است برای درمان کلسترول کافی باشد. برای کاهش کلسترول نیاز با رعایت نکات و انجام اقدامات زیر است:

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو خود، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 03132245018 تماس حاصل فرمایید.

درمان گزانتلاسما

برای درمان گزانتالاسما از روش های مختلف استفاده می شود از جمله درمان دارویی، برداشتن ضایعه با جراحی، کرایوتراپی ، لیزر CO2، پلکسر یا پلاسما تراپی که پزشک با توجه به شرایط شما و حجم توده زانتالاسما به شما مشورت میدهد تا بهترین روش بدون بازگشت را انتخاب کنید. در صورتی که کلسترول شما کنترل نشود یا کلسترول بالا ارثی داشته باشید احتمال برگشت مجدد عارضه وجود دارد. در برخی موارد پایین آوردن سطح کلسترول میتواند به صورت خود به خود باعث از بین رفتن گزانتالاسما شود. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن روش های طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول هستند.

پلکسر یا پلاسما تراپی

پلکسر یکی از روش های درمانی رایج برای انواع مشکلات پوستی بدون برش و بخیه است که بدون نیاز به بیهوشی و با بیحسی موضعی انجام می شود. پلکسر یا دستگاه پلاسما جت انجام می شود که تاباندن اسپارک های بسیار ظریف 1/0 میلیمتری به محل درمان باعث تصعید یا SUBLIMATION چربی داخل توده می شود یعنی چربی از حالت جامد مستقیم به حال بخار در آمده و از بین می رود. از این روش درمانی علاوه بر از بین بردن چربی های پوستی برای درمان پوست شل و چروکیده اطراف چشم و افتادگی خفیف پلک هم استفاده می شود. گرمای شدید ایجاد شده توسط پلاسما تراپی باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق پوست می شود.

کرایوتراپی

انجماد توده چربی با نیتروژن مایع یا ماده شیمیایی دیگر که باعث یخ زدن، خشک شدن و افتادن آن می شود.

جراحی لیزر

از لیزر CO2 فرکشنال برای برداشتن توده چربی استفاده می شود. در مطب هایی که لیزر ندارند از روش جراحی الکتروکوتر برای برداشتن عارضه استفاده می شود یا این که از تیغ جراحی به روش سنتی برای برداشتن گزانتالاسما بهره می برند.

لایه برداری شیمیایی

معمولاً درمان با استفاده از اسید تریکولرواستیک انجام می شود و مقداری از آن روی سطح عارضه کشیده می شود و با لایه برداری صورت در یک یا چند جلسه توده چربی از سطح پوست خارج می شود.

جراحی سنتی

جراح برای از بین بردن گزانتلاسما از تیغ جراحی و یا قیچی استفاده می کند.

روشهای سرپایی چاقی صورت در اصفهان، توسط دکتر هما فاتحی قابل انجام می باشند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره، و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 03132245018 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد مزوژل برای جوانسازی و رفع چین و چروککاربرد مزوژل برای جوانسازی و رفع چین و چروک

مزوژل یکی از درمان‌ های مؤثر چین و چروک و دیگر مشکلات پوستی در صورت و به خصوص نواحی اطراف چشم است. در این شیوه درمانی از هیالورونیک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌ شود تا جوانی و شادابی به پوست شما برگردد. ... ادامه مطلب

عوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورتعوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورت

تکنیک‌ های تزریق به دلیل غیر تهاجمی بودن توانسته‌ اند توجه بسیاری از افراد را در حوزه زیبایی و جوانسازی پوست به خود جلب کنند. در میان تمامی روش‌ های موجود تزریق ژل به دلیل بدون عارضه جانبی بودن توانسته با استقبال بسیاری از افراد روبرو شود. ... ادامه مطلب

لیفت صورت یعنی چه؟لیفت صورت یعنی چه؟

در لیفت صورت، بافت های صورت با استفاده از تکنیک های مختلف درمان می شود و ظاهر فرد را جوان تر می کند. در طی این عمل، چربی ها و سلولهای مرده پوست برداشته می شود و سلولهای پوستی برای بازسازی تحریک می شوند. لیفت صورت به دو روش جراحی و غیر جراحی انجام میگردد که در ادامه بدان پرداخته میشود. ... ادامه مطلب

رفع تیرگی دور چشم با کربوکسی تراپیرفع تیرگی دور چشم با کربوکسی تراپی

روش‌ های زیادی برای درمان سیاهی دور چشم وجود دارد که هر کس می‌ تواند بنا به تشخیص پزشک از آنها برای برطرف کردن تیرگی دور چشم استفاده کند. از جمله این روش‌ ها می‌ توان به کربوکسی تراپی اشاره کرد. کربوکسی تراپی سبب می‌ شود گودی و سیاهی دور چشم برطرف شود. ... ادامه مطلب