مزایای برداشتن خال
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / انواع خال و بهترین روشهای برداشتن خال

انواع خال و بهترین روشهای برداشتن خال

خال، رایج ترین ضایعه پوستی است که از سلول های ملانوسیت و به دلیل تجمع رنگدانه تشکیل شده است. خالها معمولاً به رنگ های قهوه ای روشن، قهوه ای تیره یا سیاه دیده می شوند و اغلب بی خطر هستند. بیشتر خال‌ها بدون ضرر بوده و وجود آنها نگران‌کننده نیست؛ اما اگر وجود آنها آزار دهنده است یا اگر در هنگام ساییده شدن خال‌ها به لباس، پوست شما دچار تحریک و سوزش می‌شود می‌توانید آنها را بردارید.

آنچه در این مطلب میخوانید

با توجه به اینکه محل به وجود آمدن ضایعات و نوع آنها می تواند تفاوتهایی با هم داشته باشد، می توان از روش های مختلفی برای برداشتن آنها استفاده نمود. البته فاکتورهای دیگری نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند که از مهم ترین آنها می‌توان به سن بیمار، بزرگ یا کوچک بودن، عمق، رنگ و حتی محل ضایعات پوستی اشاره نمود.

انواع خال

خال‌های دیسپلاستیک

ظاهری معمولی دارند. در صورت داشتن ظاهری متفاوت نیازمند بررسی توسط پزشک است. ظاهر این خال‌ها با خال‌های معمولی متفاوت است. این خال‌ها زمانی که اندازه‌ای بزرگ، لبه‌های ناهموار یا سطح ناهموار داشته باشند، غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. این خال‌ها همچنین ممکن است تغییر رنگ داده یا در طول زمان بزرگ شوند. خال‌های دیسپلاستیک یکی از انواع رایج خال‌ها است که می‌تواند به ملانوم تبدیل شود.

خال‌های اکتسابی

این خال‌ها سرطانی نبوده اما در صورت تعداد زیاد بالای ۵۰ عدد باید به پزشک مراجعه شود. این خال‌ها بعد از تولد روی پوست بدن ظاهر می‌شوند؛ اما به معنای سرطانی بودن نیست. با این حال در صورتی که بیش از ۵۰ خال روی پوست بدن ظاهر شد در معرض خطر بیشتری برای ملانوم است و بهتر است به پزشک مراجعه شود.

خال‌های اسپیتز

برای تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن این نوع خال نیازمند بیوپسی از طرف پزشک است.

هالو خال

خال هایی هستند که حلقه سفیدی در اطراف خود دارند. حلقه در اثر حمله سیستم ایمنی به سلول های رنگدانه در خال ایجاد می شود و معمولاً بی ضرر است.

مزایای برداشتن خال

از مزایای برداشتن خال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زیباتر شدن صورت
  2. شفاف شدن پوست
  3. افزایش اعتماد به نفس
  4. کمک به تشخیص زودهنگام سرطان پوست
  5. جلوگیری از سرطانی شدن خال
بهترین روشهای برداشتن خال

کدام خال ها خطرناک هستند؟

مواردی که مشاهده آنها در خال‌ می‌تواند خطرناک باشد عبارتند از:

روشهای برداشتن خال

رادیوفرکوئنسی (RF)

بافت در عمل رادیوفرکوئنسی یا جراحی با امواج رادیویی با بهره‌گیری از فرکانس بالا با جریان متغیر بریده می‌شود. بافت در این روش بدون اعمال هیچگونه فشار فیزیکی به‌طور همزمان بریده و خون آن منعقد می‌شود. روش رادیوفرکانسی (RF) بر استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا به منظور کاهش دما از طریق الکترودهای میکروفیبری رادیوفرکانسی استوار است. از مزایای برداشتن خال با آر اف این است که خون در این روش بدون آسیب دیدن بافت، بند می‌آید و کوچکترین خطر یا احتمال بروز شوک در اثر سوختگی وجود ندارد.

لیزر

برداشتن خال گوشتی با لیزر روشی آسان‌تر است که کوچکترین جای زخمی را نیز باقی نمی‌گذارد. ابتدا ناحیه مورد نظر به صورت موضعی بیحس می‌شود، سپس رنگدانه موجود در خال گوشتی با لیزر بریده می‌شود که در مرحله بعد طی فرایندهای التیام‌ بخشی طبیعی خود بدن محو می‌شود. روی خال پوسته می‌بندد که در نهایت می‌افتد. برداشتن خال صورت با لیزر معمولاً ایمن است و احتمال باقی ماندن جای زخم بسیار پایین، حدود یک درصد است.

شیو کردن

برداشتن خال با تراشیدن آن تقریباً شبیه روش برش دادن است. در این روش با استفاده از چاقوی جراحی، پزشک، لایه‌های خال را تا زمانی که خال از بین برود می تراشد. قبل از شروع پروسه، بیحسی موضعی برای شما انجام می گیرد و در اغلب موارد پس از انجام این روش نیاز به بخیه زدن نیست؛ اما ممکن است در محل خال برداشته شده، یک لکه کوچک صورتی رنگ روی پوست باقی بماند که به کمک کرم‌های ترمیم کننده قبل محو شدن است.

کوتر

یکی از روش های بسیار قدیمی و منسوخ شده برای خال برداری، روش حرارتی یا کوتریزاسیون می باشد. به دلیل عدم تعیین دقیق عمق آسیب بافتی و احتمال زیاد در ایجاد اسکار، به خصوص برای برداشتن خال های صورت امروزه استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کرایو

روش کرایوتراپی ، روشی نوین در برداشت ضایعات پوستی می باشد که ممکن است یک یا چند جلسه زمان نیاز داشته باشد تا خال‌ها به صورت کامل از بین بروند. در این روش از نیتروژن مایع استفاده می شود که دمایی حدود ۱۹۶- درجه سانتیگراد دارد. نیتروژن مایع، در مخزن مخصوصی نگهداری می شود و توسط لوله ی واسط و فلاکس، به سری خاص Liquid Nitrogen Spray مرتبط شده و در زمان انجام عمل، از آن خارج می شود. برای برداشتن زگیل و برداشتن خال، این گاز توسط دستگاه مذکور، به محل شلیک می شود و باعث انجماد فوق العاده سریع آن می شود.

جراحی

بعضی خال ها نیاز به برش و بخیه دارند؛ زیرا سلول های آن ناحیه با گذر زمان رشد می کنند و دوباره خال دیگری را تشکیل می دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می شود. جای بخیه بسیار کوچک بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. این کار پس از بی حسی ناحیه به وسیله چاقوی جراحی انجام می شود.

مراقبتهای پس از برداشتن خال

آیا خال برداشته شده مجددا عود میکند؟

گاهی‌ اوقات خال پس از برداشتن، مجدد عود می‌کند. به‌ خاطر فعالیت سلول‌ها، احتمال رشد مجدد برای افراد زیر 30 سال بیشتر است. تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن، احتمال بازگشت مجدد زائده پوستی را به حداقل می‌رساند. رعایت مراقبت های بعد از برداشتن خال نیز احتمال رشد مجدد را به حداقل می‌رساند. از دلایل عود کردن خال، مراجعه به مراکز نامعتبر است. متخصصان زیبایی حرفه‌ای هنگام برداشتن خال، سلول‌های حاشیه‌ای بی‌رنگ را نیز حذف می‌کنند. حذف نشدن حاشیه، منجر به رشد مجدد خال و ظاهر شدن یک نقطه تیره در محل حذف می‌شود.

آیا برداشتن خال خطرناک است؟

چنانچه تغییراتی در خال وجود نداشته باشد به هیچ عنوان برداشتن آن باعث تبدیل شدن ضایعه به سرطان نمی شود؛ ولی چنانچه اشتباهاً یک ضایعه بدخیم به اسم خال برداشته شود و بررسی پاتولوژیک به عمل نیاید، بلافاصله عود می کنند و اگر درمان کامل انجام نشود ممکن است رشد کند و عمیق تر شود. پس برداشتن ضایعه هیچ مشکلی از نظر سرطانی شدن برای بیمار ایجاد نمی کند. معمولاً پزشکان به راحتی می توانند خالهای مشکوک را قبل از برداشتن آن شناسایی کنند.

آیا برداشتن خال درد دارد؟

اگر از بی حسی موضعی یا بیهوشی استفاده شود، دردی ندارد.

عوارض برداشتن خال

در حالی که برداشتن خال به طور کلی بی‌خطر است؛ اما خطر عفونت، جای زخم و تغییر در احساس پوست وجود دارد. اگر خال برداشته شده بزرگ باشد، جای زخم بیشتر دیده می‌شود. همچنین تغییراتی در احساس پوست از جمله گزگز، بی حسی یا سوزش نیز وجود دارد.

آیا برداشتن خال در خانه صحیح است؟

مطالعات نشان می‌دهند که برداشتن خال به روش خانگی ممکن است عوارضی داشته باشد و اثر بخشی آن به طور کامل ثابت نشده است.

بهترین روش خالبرداری کدام است؟

نوع خال و محل خال می‌تواند در انتخاب روش‌ برداشتن خال نقش اساسی داشته باشد. علاوه بر این توجه به فاکتورهایی مثل سن بیمار، عمق خال در پوست و رنگ خود خال و پوست حاشیه آن نیز تأثیر به سزایی در انتخاب شیوه برداشتن خال دارد. روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط فرد بهترین آنها را پیشنهاد می‌دهد. در بعضی از آنها جراحی و در بعضی لیزر، روش ارجح است و نمی‌توان بدون معاینه پزشک، قانون کلی صادر کرد.

هزینه برداشتن هر خال

برخی از دیگر عواملی که در هزینه برداشتن خال مؤثر هستند به شرح زیر می باشند:

  1. اندازه و عمق خال
  2. محل قرارگیری خال ها
  3. روش برداشتن خال
  4. میزان تبحر و تجربه پزشک
  5. تعداد جلسات مورد نیاز

درکلینیک پوست و زیبایی دکتر هما فاتحی در اصفهان جهت تزریق ژل فقط از ژلهای مجوزداراستفاده می شود و پس از تزریق ژل شما هیچگونه نگرانی بابت جابجایی یا عفونت ژل نخواهید داشت. شما پس ازیکماه از تزریق ژل در مرکز ما می توانید لیزر، تزریق چربی یا کار گذاشتن نخ های لیفت و... را انجام دهید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ترک های آزار دهنده پوستی یا استریا چه هستند و چگونه درمان میشوند؟ترک های آزار دهنده پوستی یا استریا چه هستند و چگونه درمان میشوند؟

ترک‌ پوستی که با نام استریا نیز شناخته می شوند، معمولاً ترک های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند و بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد میشوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می شوند. کلاژن، پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می کند، اگر پوست به میزان کافی این پ ... ادامه مطلب

آکنه یا جوش چگونه درمان میشود؟آکنه یا جوش چگونه درمان میشود؟

جوش یا آکنه همان برجستگی‌های ناخوشایندی است که به رنگ سفید، سیاه یا قرمز در سطح پوست ایجاد می‌شوند و زیبایی و لطافت پوست را تهدید می‌نمایند.در ادامه به معرفی روش‌های غیر دارویی درمان آکنه می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

انتقال بیماری های پوستی در استخرانتقال بیماری های پوستی در استخر

به منظور پیشگیری از بیماریها ضرورت دارد به یکسری از نکات بهداشتی که در این متن آورده ایم، برای استخر رفتن پایبند باشید. ... ادامه مطلب

عوامل موثر در میزان ماندگاری تزریق چربیعوامل موثر در میزان ماندگاری تزریق چربی

ماندگاری تزریق چربی، مادام‌ العمر نیست. گاهی نوع تغذیه، نوع فعالیت و حتی قرار گرفتن در معرض گرما، سلول‌ های چربی را اصطلاحاً آب می‌ کند. به طور طبیعی چربی در بدن ماندگاری ندارد و در نتیجه انتقال چربی هم ممکن است تحت تأثیر عوامل زیادی دوام خود را از دست بدهد. ... ادامه مطلب