علائم دلایل و درمان میلیا
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / کیست میلیوم یا میلیا چیست و چگونه درمان میشود؟

کیست میلیوم یا میلیا چیست و چگونه درمان میشود؟

میلیا برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. به یکی از این ضایعات، میلیوم گفته می‌شود. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول‌های پوست، ناخن‌ و مو می‌شود. با مرگ سلول‌های پوستی و ریزش آن‌ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منفذ پوست به دام می‌افتد؛ در نتیجه یک کیست کوچک یا میلیوم تشکیل می‌شود.این ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ اما بیشتر در اطراف یا زیر چشم دیده می‌شوند. میلیا اغلب در نوزادان و هر از گاهی در کودکان و بزرگسالان ظاهر می‌شود. میلیا ممکن است در برخی افراد (از جمله نوزادان) به‌خودی‌خود از بین برود؛ ولی امکان دارد برخی مجبور به برداشتن آنها شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل میلیا

علائم میلیا

میلیا همانطور که گفته شد نوعی بیماری پوستی است که می تواند برجستگی های پوستی سفید یا زرد رنگی را بر سطح پوست ایجاد کند. این برجستگی ها می توانند بدون درد یا خارش در افراد باشند و هیچ گونه عوارضی را برای افراد در بر نداشته باشند. این کیست پوستی در بیشتر مواقع در اطراف لب، بینی، چشم و پلک ها دیده می شود. این عارضه می تواند در زیبایی افراد تأثیرات منفی بسیاری را در بر داشته باشد. همچنین در نقاط دیگری از پوست نظیر ناحیه تناسلی و اندام های دیگر افراد نیز ممکن است این عارضه را مشاهده کنید.

کیست میلیوم یا میلیا

انواع میلیا

انواع میلیا بر اساس سن فرد یا علت ایجاد آن طبقه بندی می‌شوند و در دسته‌های اولیه یا ثانویه قرار می‌گیرند. نوع اولیه مستقیماً از تجمع کراتین ایجاد می‌شود، این کیست‌ها معمولاً در صورت نوزادان و بزرگسالان مشاهده می‌شود. نوع ثانویه نیز شبیه به نوع اولیه هستند؛ اما با این تفاوت که نوع ثانویه زمانی ایجاد می‌شود که عاملی سطح پوست را مسدود می‌کند مانند سوختگی، تاول یا هر آسیب دیگر.

میلیا نوزاد

کیست‌های سفید کوچکی که در صورت نوزاد ایجاد می‌شوند، از نوع اولیه هستند و طی چند هفته از بین می‌روند. معمولاً در قسمت‌هایی مانند صورت، پوست سر و بالاتنه مشاهده می‌شود.

میلیا در کودکان بزرگتر

در این نوع، کیست‌ها در اطراف پلک‌ها، پیشانی و اندام تناسلی قابل مشاهده است، نوع اولیه در طی چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شوند.

میلیا نوجوان

اختلالات ژنتیکی نادر که روی پوست تأثیر می‌گذارد، باعث میلیا نوجوان می‌شود.

میلیا ان پلاک

ان پلاک با اختلالات پوستی ژنتیکی یا خود ایمنی مانند بیماری لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. این نوع کیست بر قسمت‌هایی مانند پلک‌ها، گوش‌ها، گونه یا فک مشاهده می‌شود. قطر کیست‌ها می‌تواند به اندازه چندین سانتی‌متر باشد. کیست ان پلاک بیشتر در خانم‌های میانسال مشاهده می‌شود؛ اما امکان ایجاد آن در بزرگسالان یا کودکان در هر سنی وجود دارد.

میلیا فوران چندگانه

فوران چندگانه باعث ایجاد خارش پوست و کیست سفید روی صورت، بازوها و بالاتنه می‌شود. این نوع اغلب در یک بازه زمانی نمایان می‌شود که از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

میلیا تروماتیک

نوع تروماتیک در برجستگی قسمتی از پوست که آسیب دیده است، رخ می‌دهد. به طور مثال ممکن است پس از سوختگی ایجاد شود. گاهی این کیست‌ها تحریک می‌شوند و لبه‌های قرمز رنگ و مرکز سفید رنگی دارند.

میلیا مرتبط با داروها

استفاده از کرم‌های استروئیدی می‌تواند منجر به برجستگی‌های سفید روی پوست شود. برخی از مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت پوستی و آرایشی باعث ایجاد میلیا می‌شود. اگر پوستی مستعد کیست دارید، باید از چنین مواردی خودداری کنید:

این موارد از انواع روغن معدنی هستند که در ایجاد این برجستگی‌های کوچک در پوست نقش دارند. لانولین از دیگر مواردی است که احتمال ایجاد میلیا را افزایش می‌دهد.

تشخیص میلیا

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پوست شما را بررسی می‌کند تا بر اساس ظاهر کیست‌ها تشخیص دهد که آیا پوست شما میلیا دارد یا خیر. در مواقع نادر پزشک لازم می‌داند که بیوپسی یا همان نمونه برداری صورت گیرد.

درمان میلیا

روش پیشگیری از میلیا

در واقع میلیا در نوزادان هیچگونه روش جلوگیری ندارد و خود به خود از بین می رود؛ اما در بزرگسالان می تواند منجر به ایجاد آسیب های پوستی شود و از این طریق زیبایی آنها را تحت الشعاع قرار دهد. به این منظور برای جلوگیری از ایجاد این عارضه در پوست می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  1. در صورت امکان از کرم های دارای بافت ضخیم و همراه با ترکیبات روغنی استفاده نکنید.
  2. هیچ گاه در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.
  3. در هفته دو تا سه بار لایه برداری پوست خود را انجام دهید.

کربوکسی تراپی عمل تزریق گاز دی اکسید کربن به زیر پوست است. این گاز کاملا بی‌ضرر می باشد. دی اکسید کربن گازی است که بدن به طور طبیعی در بدن وجود دارد و میزان تزریق این گاز به وسیله دستگاه سنجیده می‌شود. این روش با کاربردهای فراوانی مانند رفع تیرگی دور چشم و جلوگیری از ریزش مو، توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان انجام میشود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :شمیم جوان [ 1402-09-02 ]
سلام خانم دکتر من پوست روشن و چشمهای رنگی دارم، خواهرم هم همینطوره ولی زیر چشم هر دوی ما از همین دانه های ميليا زده، و اصلا درمان نمیشه چه راه حلی پیشنهاد میدید آیا ربطی به رنگ پوستمون هم داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت شقیقه چه تاثیری در زیبایی و جوانی چهره دارد؟لیفت شقیقه چه تاثیری در زیبایی و جوانی چهره دارد؟

لیفت شقیقه جراحی است که با هدف بالا بردن ابرو و کشیده کردن چشم انجام می‌شود. این جراحی نیز همچون بسیاری از جراحی‌های زیبایی‌ای که در ناحیه چشم‌ها انجام می‌شود متقاضیان زیادی دارد؛ زیرا که در اثر این جراحی ابروها به سمت بالا کشیده می‌شوند و نیز آنکه فرم چشم‌ها نیز تغییر می‌کنند. ... ادامه مطلب

آر اف فرکشنال نیدلینگ چیست؟آر اف فرکشنال نیدلینگ چیست؟

آر اف فرکشنال منجر به کاهش چین و چروک و بهبود ایمن و موثر خطوط اخم، خطوط لبخند و پیشانی می شود.این روش درمانی می تواند برای شرایط پوستی متنوع تعدیل شود. آر اف فرکشنال چین و چروک پوستی را کاهش می دهد و با جوانسازی پوست منجر به ایجاد چهره‌ ای شاداب و صاف می‌ شود. ... ادامه مطلب

روشهای غیر جراحی لیفت گونهروشهای غیر جراحی لیفت گونه

لیفت گونه یک روش متداول برای از بین بردن چین و چروک و جوا‌نسازی صورت است که به دو روش با جراحی و بدون جراحی امکان پذیر است. تشخیص دقیق اینکه چه روشی برای لیفت گونه شما بهتر خواهد بود، به تشخیص پزشک بستگی دارد. ... ادامه مطلب

بدترین و بهترین فیلرها برای لببدترین و بهترین فیلرها برای لب

امروزه با استفاده از تکنیک های زیبایی نظیر تزریق فیلر لب به راحتی می توانیم با بهبود ساختار ظاهری لب های خود، ضمن کنترل کامل بر میزان تغییر شکل لب، در کمترین زمان ممکن به فرم دلخواه برسیم. بهترین مارک ژل لب شامل فیلرهایی می شوند که بر پایه ی هیالورونیک اسید هستند. ... ادامه مطلب