علت و علائم بیماری لیکن پلان | درمان لیکن پلان در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / بیماری لیکن پلان چیست؟

بیماری لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان یک بیماری التهابی پوستی است. این بیماری با بثورات خارش دار و غیر عفونی روی بازوها و پاها مشخص می شود. از برجستگی های کوچک و چند طرفه، به رنگ صورتی یا بنفش تشکیل شده است. لیکن پلان نوعی اختلال خود ایمنی با واسطه سلول T است. در این بیماری سلولهای التهابی به یک پروتئین ناشناخته در داخل پوست و کراتینوسیتهای مخاطی حمله می کنند. این بیماری ممکن است در سایر بیماری های تغییر یافته سیستم ایمنی مانند ویتیلیگو (پیسی)، درماتومیوزیت، اسکلروز لیکن دیده شود و به طور معمول در افراد بالای 30 سال رخ می دهد. این مشکل از فردی به فرد دیگر از طریق لمس منطقه درگیر انتقال پیدا نمی کند و مسری نیست.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت بیماری لیکن پلان

علت بیماری نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که منشأ ژنتیکی دارد و موجب میشود نوعی هورمون یا ماده مخصوص در خون و پوست آزاد شده و یک فعالیت غیرطبیعی را در پوست و سایر نواحی ذکر شده از بدن آغاز کند که موجب خارش و بروز ضایعات کوچک برجسته میشود.

در تشدید یافتن و حتی آغاز این بیماری گاهی عوامل زیر دخیل هستند:

بیماری لیکن پلان

علائم لیکن پلان

برخی از رایج ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

انواع بیماری لیکن پلان

لیکن پلان پاپولی

شایعترین شکل بیماری است که در آن پاپول ها روی سطوح فلکسور مچ دست ها و ساعدها، مچ پاها و ناحیه کمر تشکیل می شوند.

لیکن پلان هیپرتروفیک

ضایعات پوستی که پایدار باقی می مانند ضخیم تر می شوند و به رنگ قرمز تیره در می آیند. این ضایعات اکثراً روی ساق پاها تشکیل می شوند. پاپول ها با الگوهای متفاوتی تجمع پیدا می کنند و وزیکول ها یا تاول هایی ممکن است ایجاد شوند. تغییر رنگ پایدار قهوه ای پس از بهبود ضایعات باقی می ماند. ممکن است در نوع هایپرتروفیک، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) ایجاد شود.

لیکن پلان مخاطی

شایعترین شکل بیماری مخاطی، نوع غیراروزیو (سایشی) همراه با الگوی سفید تور مانند است. این نوع بیماری ممکن است سایشی یا اروزیو شده که به شدت دردناک است. ضایعات دهانی معمولاً مخاط گونه و کناره های طرفی زبان را درگیر می کنند. این ضایعات ممکن است گسترش پیدا کنند و قسمت مخاطی لب را درگیر نمایند؛ ولی به ندرت از حاشیه قرمز لب (ورمیلیون) فراتر می روند.

آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

به طور کلی لیکن پلان پوستی یک بیماری خطرناک یا کشنده نیست. معمولاً به مرور زمان خود به خود از بین می‌رود؛ اما می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند و سال‌ها طول بکشد. این مورد برای هر فرد متفاوت است. وجود ضایعات پوستی ناشی از این بیماری نیز ثابت نیست و ممکن است به مرور زمان خود به خود یا با روش هایی مانند اپیلاسیون از بین برود.

عوامل خطر بیماری لیکن پلان

لیکن پلان می تواند هر فرد در هر سن و نژادی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، احتمال بروز این بیماری در بین موارد زیر شایعتر است:

تشخیص لیکن پلان

معمولاً با بروز برجستگی‌های ناشی از بیماری لیکن پلان لازم است به پزشک مراجعه کرد. اغلب با معاینه فیزیکی ابتلا به این بیماری تشخیص داده خواهد شد. در برخی از موارد لازم است آزمایشاتی نیز برای تشخیص دقیق‌تر انجام شود.

این آزمایش با نمونه‌برداری از پوست انجام می‌شود که بررسی‌های لازم برای واکنش‌های آلرژیکی تست خواهد شد. در صورتی که پزشک مشکوک به عفونت در نتایج آزمایش پوست باشد، آزمایشاتی برای تشخیص ابتلا به هپاتیت C را نیز توصیه خواهد کرد.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه انواع بیماریها و مشکلات پوست و مو از جمله بیماری لیکن پلان، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

درمان قطعی لیکن پلان

درمان های موضعی:

  1. کرم ها یا پمادهای استروئیدی: این کرم ها و پمادها می توانند در کاهش التهاب و قرمزی مؤثر باشند. این دارو روی لکه های خارش دار استفاده می شود.
  2. نور درمانی (فتوتراپی): برای کاهش علائم می توان از نور درمانی با نور ماورا بنفش (UV) نیز استفاده کرد.
  3. پماد تاکرولیموس و پیمکرولیموس: این دو پمادهایی هستند که در درمان اگزما هم استفاده می شوند.

داروهای خوراکی:

در فرم دهانی این بیماری، در صورت شدید بودن علائم، پزشک قرص های استروئیدی یا دهان شویه را تجویز می کند.

زمان مراجعه به پزشک

در مواردی که برجستگی‌ها و بثورات پوستی بدون هیچ دلیل مشخصی مانند واکنش‌های آلرژیکی، در قسمت‌های مختلف پوست بروز داده شوند لازم است برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کرد. حتی در مواردی که بیماری لیکن پلان در قسمت‌هایی از جمله دستگاه تناسلی، پوست سر، ناخن‌ها و یا اطراف دهان را به خود درگیر کند، باید به پزشک مراجعه کرد؛ زیرا برخی از بیماری‌های پوستی در نواحی مخاطی ممکن است ضایعات پوستی و ناراحتی‌های متعدد خطرناکی را در پی داشته باشد.

پیشگیری از لیکن پلان

برای پیشگیری از تشدید عوارض این بیماری پوستی می‌توان اقداماتی را انجام داد. حتی این موارد می‌توانند به پیشرفت در روند بهبود نیز کمک شایانی برسانند:

در صورتیکه تمایل به لیزر موی زائد در اصفهان داشته باشید، کلینیک پوست و موی دکتر هما فاتحی با مجموعه ای از دستگاههای لیزر موی زائد از جمله لیزر الکساندرایت در خدمت شما عزیزان خواهد بود. جهت لیزر موی زائد دراصفهان با تلفن 03132245018 یا موبایل 09135116500 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :داریوش عبدی [ 1402-02-30 ]
سلا لیکن پلان مویی و به شدت ریزش دارم بیوپسی هم انجام دادم . خواستم ببینم برای چه سرطانی باید برم خودمو چک کنم . چون تو مقاله بالا نوشته بودید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی مزایا و معایب هایفو برای لاغریبررسی مزایا و معایب هایفو برای لاغری

در روش هایفوتراپی لاغری از امواج اولتراسوند متمرکز با شدت بالا جهت از بین بردن دائمی سلول‌ها چربی استفاده می شود. ... ادامه مطلب

تزریق فیلر زیر چشم چه کاربردی دارد؟تزریق فیلر زیر چشم چه کاربردی دارد؟

بهترین و مؤثرترین روش موجود برای کاهش چین و چروک های پوستی اطراف چشم ها و گودی آن، تزریق فیلر است که معمولاً از هیالورونیک اسید و کلاژن می سازند. تزریق فیلر موجب افزایش رطوبت زیر پوست شده و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. ... ادامه مطلب

روشهای نوین جوان سازی پوستروشهای نوین جوان سازی پوست

برای استفاده از بهترین روش‌های جوانسازی پوست، قبل از هر چیز باید مشکل شناخته شود تا روش درمان درست تجویز شود. در میان عوامل متعددی که روند پیری پوست صورت را تسریع می‌کنند، عواملی مانند آفتاب، سیگار و به طور کلی آلودگی‌های محیط اطراف، بیشترین نقش را در سرعت بخشیدن روند پیری صورت دارند ... ادامه مطلب

لیفت و حجم دهی به گونه با تزریق ژللیفت و حجم دهی به گونه با تزریق ژل

رایج‌ ترین ناحیه برای درمان با تزریق ژل جهت افزایش پری و شکل گونه‌ ها است. این ژل را می‌ توان روی قسمت بیرونی گونه‌ ها قرار داد تا یک ظاهر فرم گرفته را به گونه‌ ها بدهد یا می‌ توان آن را در وسط گونه قرار داد تا برجستگی طبیعی به گونه‌ های شما ببخشد. ... ادامه مطلب