بهترین دکتر برای درمان اسکار | اسکار زخم سوختگی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزرهای پوستی / از بین بردن اسکار یا جای زخم

از بین بردن اسکار یا جای زخم

پوست، ارگانی است که از بدن ما در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. در طول زندگی خود آسیب‌دیدگی‌های مختلفی را بر روی پوست تجربه خواهیم کرد که در پی آن اسکار یا جای زخم باقی می‌ماند. اسکار (تشکیل جای زخم) یک فرآیند طبیعی ترمیمی است که برای جایگزینی پوست آسیب‌دیده شکل می‌گیرد. در اثر اسکار ظاهر پوست برجسته و ناهموار به نظر خواهد رسید. اسکار می‌تواند در اثر هرگونه آسیب‌دیدگی، جراحی یا ناهنجاری‌های بافت پوست ایجاد شود. هر بخشی از بدن می‌تواند تحت تأثیر اسکار یا جای زخم قرار بگیرد. ازآنجاکه ممکن است ظاهر اسکار به طور کامل برطرف نشود، بر اساس نوع اسکار درمان‌های رفع اسکار می‌توانند ظاهر آن را اصلاح و کاهش دهند. بهترین دکتر برای درمان اسکار بعد از بررسی های لازم بهترین روش را برای شما در نظر می گیرد. درمان اسکارهایی که بسیار شدید و عمیق می باشند کمی طولانی است بنابراین برای دریافت یک نتیجه بسیار خوب باید تمامی جلساتی که برای بیمار در نظر گرفته می شود به طور کامل سپری شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع اسکار

انواع متفاوت اسکارها شامل موارد زیر است:

  1. اسکار کلوئید. این جای زخم‌ها ناشی از یک روند بهبودی بیش از حد است. آنها به نواحی فراتر از آسیب اصلی کشیده می‌شوند. با گذشت زمان اسکار کلوئید ممکن است مانع از حرکت شود.
  2. جای زخم کانتراکچر یا انقباضی. اگر پوست دچار سوختگی شده باشد، ممکن است جای زخم انقباضی ایجاد شود. این جای زخم پوست را سفت می‌کند که ممکن است توانایی حرکت را با مشکل مواجه کند. جای زخم انقباضی ممکن است به نواحی عمیق‌تر نفوذ کرده و بر عضلات و عصب‌ها تأثیر بگذارد.
  3. اسکار هایپرتروفیک. اسکارهای برجسته و قرمز رنگی هستند که به کلوئید شباهت دارند؛ اما از محدوده زخم فراتر نمی‌روند.
  4. جای جوش. اگر آکنه شدید ایجاد شود، احتمال بروز این نوع اسکار وجود دارد. انواع مختلفی از جای جوش وجود دارد که از حفره‌های ریز تا جای زخمی که ظاهر آن حالت گوشه‌دار یا موج‌دار است.
  5. ترک پوستی. هنگامی که پوست کشیده شده یا چروک می‌شود، بافت‌های پیوندی زیر پوست ممکن است آسیب ببیند. ترک پوستی اغلب در طول بارداری، بلوغ یا پس از افزایش و کاهش وزن نیز اغلب ایجاد می‌شود. آنها معمولاً روی سینه، شکم، ران‌ها و بالای بازو ایجاد می‌شوند.

درمان اسکار زخم

از بین بردن جای زخم و درمان بافت اسکار بسیار منحصربه‌فرد بوده و به شخص بستگی دارد. اکثر جراحان پلاستیک با استفاده از انواع روش‌های جراحی و غیر جراحی، تلاش می‌کنند تا ظاهر بافت اسکار را اصلاح نمایند. علاوه بر این، ممکن است بیماران به چندین روش مختلف جراحی برای اصلاح ظاهر بافت اسکار خود نیازمند باشند. ممکن است در مراحل مختلف‌ترمیم روش‌های مختلفی برای اصلاح بافت اسکار نیاز باشد.

اسکار زخم سوختگی

سوختگی‌ها اغلب نواحی وسیع‌تری از پوست را درگیر می‌سازند و موجب می‌شوند که پوست پس از التیام ظاهری چروک (جمع شده) داشته باشد.

اسکار زخم بخیه

بخیه برای تسهیل بهبودی زخم ضروری است، به‌خصوص اگر پوست به خودی خود بهبود پیدا نکند. با این حال ممکن است روند بهبود طبیعی پوست ما را مختل کنند و جای زخم را از خود بر جای بگذارند.

اسکار زخم چیست؟

زمانی که لایه درم یا درمیس (لایه ضخیم و عمیق پوست) آسیب ببیند، جای زخم به وجود می‌آید. بدن رشته‌های جدید کلاژن (نوعی پروتئین طبیعی در بدن) را تولید کرده تا آسیب‌دیدگی پوست را بازسازی کند، در نتیجه این امر اسکار ایجاد می‌شود. ساختار و حالت بافت جای زخم جدید از بافت اطراف آن متفاوت است. پس ‌از اینکه زخم به‌طور کامل ترمیم یافت جای زخم تشکیل می‌شود.

اسکار زخم

عوامل خطر ایجاد اسکار یا جای زخم

عواملی که می‌توانند در ایجاد اسکار تأثیر داشته باشند شامل موارد زیر است:

لیزر اسکار زخم

پس از حضور در مطب، پزشک، سری مخصوص دستگاه لیزر را روی ناحیه‌ای از پوست که دارای جای زخم است، قرار می‌دهد، سپس با اعمال تنظیمات متناسب با نوع اسکار، بر روی دستگاه لیزر، آن را روشن کرده و لیزر می‌کند. ترمیم اسکار با لیزر، بسیار روش مطلوبی است؛ زیرا با اعمال پالس‌هایی در حد و اندازه موردنیاز، وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد. معمولاً قدرت دستگاه لیزر، بر اساس نظر پزشک تنظیم می‌شود. درمان جای زخم با لیزر درد چندانی ندارد و معمولاً هر پالس آن، به‌صورت کمی گرما و گزگز احساس می‌شود.

انواع لیزر برای درمان اسکار

برای درمان جای زخم، می‌توان از انواع مختلف لیزر استفاده کرد. در این درمان، بسته به نوع جای زخم و ویژگی‌های ساختاری آن، ممکن است از یک یا دو لیزر به صورت مکمل استفاده شود. ترمیم اسکار با لیزر‌های گوناگون، نتایج مختلفی به‌همراه دارد. تفاوت این لیزرها، به قدرت و تکنولوژی ساخت آنها بازمی‌گردد. در ادامه با مهمترین انواع لیزرهای مناسب برای ترمیم جای زخم پوست، آشنا خواهید شد.

ترمیم اسکار با لیزر CO2

یکی از قدرتمندترین تکنیک‌های ترمیم اسکار و جای زخم، لیزر Co2 و Co2 فرکشنال است. قدرت این نوع لیزر تا اندازه‌ای است که برای از بین بردن جای زخم‌های عمیق نیز استفاده می‌شود. به‌دلیل همین عمق اثرگذاری، مدت زمان بهبودی و دوران نقاهت لیزر Co2 حدود دو هفته یا کمی بیشتر است. برای درمان جای زخم توسط لیزر، لازم است میزان بی‌حسی بیشتری استفاده شود تا درد ناشی از لیزر Co2 را احساس نکنید. این نوع لیزر با از بین بردن بافت‌های مرده و یا کلاژن‌های تجمیع شده در بافت اسکار، موجب از بین رفتن هرگونه برجستگی و ناهمواری یا تغییر رنگ در پوست می‌شود. بافت جوان و تازه که حاصل کلاژن‌سازی دوباره پوست است، جای بافت اسکار از بین رفته را خواهد گرفت.

ترمیم اسکار با لیزر اربیوم YAG

یکی از تکنیک‌های درمان جای زخم، استفاده از لیزر اربیوم YAG است. این نوع لیزر، به نسبت لیزر دی اکسید کربن یا Co2 بسیار ضعیف‌تر است. به همین دلیل، تأثیر کمتری بر درمان جای زخم با لیزر می‌گذارد و برای از بین بردن اسکار پوستی عمیق، مناسب نیست. همین اثر سطحی در لیزر اربیوم ، موجب کاهش درد شده‌ است. در زمان استفاده از این تکنیک، نیاز چندانی به استفاده از پماد‌های بی‌حس‌کننده ندارید. این لیزر بیشتر با تابش پرتوهای فروسرخ و ایجاد گرما به تحریک پوست برای بازسازی خود، کمک می‌کند.

رفع جای زخم با IPL

دستگاه IPL به معنی نور پالسی شدید است که در واقع یک دستگاه لیزر به حساب نمی‌آید؛ اما کاربردی مشابه با آن دارد. این دستگاه نسبت به بسیاری از دستگاه‌های لیزر دیگر، بهتر کار می‌کند. اساس کار این روش درست مانند لیزر است، یعنی پرتوهای نوری به صورت متمرکز در یک ناحیه کوچک تابیده می‌شود. تفاوت آن با لیزر در این است که تنها در یک طول موج مشخص، پرتوهای نوری تولید نمی‌شود، بلکه در یک بازه گسترده، نور شدید و پرانرژی تولید و به سطح پوست تابیده می‌شود. نکته بسیار مهم این است که استفاده از دستگاه IPL باید توسط پزشک انجام شود تا عوارضی را در پی نداشته باشد. با این وجود می‌تواند با تأثیر بر رگ‌های خونی زیر پوست و تحریک بافت‌های عمیق پوست به کلاژن سازی، بافت اسکار یا جای زخم را از بین ببرد.

دستگاه لیزر PDL

یکی از کاربردهای اصلی و منحصر به فرد لیزر PDL درمان کلوئید (گوشت اضافی)، جای زخم‌های قدیمی و از بین بردن تجمعان عروقی در زیر پوست است. امواج این دستگاه به زیر پوست نفوذ می‌کنند و مستقیماً هموگلوبین موجود در رگ‌ها یا زخم‌های قدیمی را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل به خوبی می‌تواند در رفع جای زخم و تغییر رنگ پوست ناشی از اسکارهایی که با تخریب زیر پوستی وسیع همراه بوده‌اند، مؤثر باشد.

اقدامات قبل از درمان اسکار با لیزر

مراقبت های بعد از درمان اسکار با لیزر

پس از ترمیم اسکار با لیزر، لازم است نسبت به مراقبت از محل تحت درمان، دقت کنید. عفونت در این ناحیه، عواقب بسیار زیادی دارد. سعی کنید از کرم ضد آفتاب باکیفیت استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه در مقابل نور آفتاب نباشید. حتماً تا بهبودی کامل ناحیه درمان، از حضور در محیط‌های پر خطر پرهیز کنید. حضور در استخر، باشگاه و محیط‌های این‌چنینی تا زمان بهبودی کامل توصیه نمی‌شود.

روشهای متعددی توسط پزشکان پوست برای درمان اسکار زخم استفاده می شود. حتی در برخی از موارد ترکیبی از برخی روشها می تواند با نتایج مطلوب همراه باشد. شما می توانید برای درمان اسکار زخم هایی از قبیل سوختگی و جای بریدگی و بخیه در اصفهان، به کلینیک دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید یا برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

روشهای درمان اسکار زخم

از بین بردن جای زخم و درمان بافت اسکار بسیار منحصربه‌فرد بوده و به شخص بستگی دارد. اکثر پزشکان با استفاده از انواع روش‌های جراحی و غیر جراحی تلاش می‌کنند تا ظاهر بافت اسکار را اصلاح نمایند. علاوه بر این، ممکن است بیماران به چندین روش مختلف جراحی برای اصلاح ظاهر بافت اسکار خود نیازمند باشند. ممکن است در مراحل مختلف‌ترمیم روش‌های مختلفی برای اصلاح بافت اسکار نیاز باشد.

تزریق ژل‌

از تزریق ژل برای بهبود موقتی فرورفتگی جای اسکار و زخم می‌توان استفاده نمود. طی فرایند، پزشک شما پیش از تمیز کردن مکان با سازه‌ی ضد باکتری مکان‌های مورد درمان به‌وسیله‌ی تزریق را علامت‌گذاری می‌کند. به‌منظور حفظ آرامش به هنگام انجام تزریق مکان به‌وسیله‌ی یخ یا بیهوشی موضعی بی‌حس می‌شود. پرکننده‌ها معمولاً از اسید هیالورونیک یا محرک‌های شیمیایی کلاژن تشکیل می‌شوند و به‌وسیله‌ی سوزن‌های بسیار کوچکی تزریق انجام می‌شود. بعضی از بیماران با انجام تزریق کبودی یا احساس سوزش خواهند داشت و بعضی از بیماران برای رسیدن به نتایج دلخواه به چندین جلسه درمانی نیاز خواهند داشت. واکنش آلرژیکی به این نوع فیلرها به شدت نادر است.

تزریق چربی

نام معمول برای تزریق چربی شامل تزریق میکرولیپ یا درمان جای بخیه و زخم با استفاده از پیوند چربی می‌باشد. پس از تزریق، تولید کلاژن جهت تشکیل پوست جدید افزایش می‌یابد. ابتدا جراح برای انجام لیپوساکشن به دنبال مکان‌های قابل‌ اهدا می‌گردد. پس‌ازآن چربی به مکان دارای جای زخم و متأثر مانند گونه‌ها، پیشانی، سینه یا مناطق دیگری از بدن منتقل خواهد شد. طی استفاده از این تکنیک از بیهوشی استفاده نمی‌شود هرچند که طی فرایند لیپوساکشن از محلول بیحسی استفاده می‌شود. این فرایند غیرتهاجمی و تقریباً نیاز به سپری کردن دوره‌ی بهبودی ندارد.

تزریق استروئید

برای نازک شدن بافت پوست نیاز به استفاده از تزریق استروئید می‌باشد. استروئید هر ماه و به‌طور مستقیم به جای زخم تزریق می‌شود تا جای زخم کاملاً صاف و یکدست شود.

لایه‌برداری

لایه‌برداری به‌طور واقعی ظاهر پوست را بهبود می‌دهد. فرایند لایه‌برداری قادر است که آسیب‌های مختلف پوستی را درمان نماید. در لایه‌برداری از ابزارهای قدرتمند و دستی برای لایه‌ برداریپوست استفاده می‌شود. پزشک معمولاً به‌منظور پیشگیری از ایجاد عفونت از پیش‌پوست را با ژل ضدعفونی تمیز می‌کند. مدت‌زمان لایه‌برداری نهایتاً بین چند دقیقه تا ۲ ساعت (بسته به‌اندازه و عمق لایه‌برداری) طول خواهد کشید. لایه‌برداری ملایم به از بین رفتن جای زخم و اسکار کمک خواهد کرد.

جراحی پیوند پوست

پیوند پوست و فلپ نسبت به دیگر جراحی‌های جای زخم جدی‌تر می‌باشند. احتمال انجام فرآیند در بیمارستان و بستری شدن بیمار بسیار زیاد است و در این فرایند از بیهوشی کامل استفاده می‌شود. محل تحت درمان ممکن است که پس از چند هفته تا چند ماه التیام پیدا کند و ممکن است که لازم باشد به مدتی بیش از یک سال نیاز به استفاده از بانداژ یا پوشش های محافظتی باشد. فرایند پیوند شامل برداشتن پوست از بخش سالم بدن (مکان اهداگر) و انتقال آن به منطقه آسیب دیده و دارای جراحت می‌باشد. گفته می‌شود پیوند زمانی انجام می‌شود که رگ‌های خونی و بافت جای زخم در مکان آسیب دیده از نو تشکیل شده باشند. پیوند پوست تا حد زیادی عملکرد ناحیه دارای جای زخم را بهبود می دهد؛ اما چون پوست پیوندی از نظر رنگ و بافت با پوست اطراف کاملاً تطابق و هماهنگی ندارد این فرآیند از لحاظ زیبایی نتایج رضایتبخشی را عرضه نمی‌کند.

ورق سیلیکون ژل

ورق‌های ژله‌ای سیلیکونی می‌توانند به صاف شدن اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدی کمک نمایند. این ورق‌های شفاف بر روی جای زخم قرار داده شده و حدود 24 ساعت در محل نگه‌داشته می‌شوند.

درم ابریژن

برداشت پوست اضافی ناهنجاری‌های سطحی پوست مانند خطوط عمیق و یا جای زخم‌ها به کمک برداشتن لایه بالایی پوست می‌تواند با صاف شدن پوست کمک نماید. در ناحیه موردنظر داروی بی‌حسی تزریق می‌شود، سپس با دقت توسط برس چرخنده مخصوص یا یک چرخنده‌هایی از جنس الماس به‌آرامی سطح پوست تحت سایش قرار می‌گیرد تا مقدار موردنظر از پوست برداشته شود.

لیزر

برای کاهش سطح ناهموار پوست و جای زخم معمولاً از دو نوع لیزر استفاده می‌شود. لیزر CO2 به‌طورمعمول برای جای زخم‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود، درحالی‌که لیزر اربیوم برای اسکارهای سطحی و پوست‌های تیره‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو لیزر با حذف بالاترین لایه پوست، اجازه می‌دهند تا لایه صاف و جدیدی پوستی مجدداً شکل بگیرد. برخی از لیزرهای رنگی در دسترس هستند که می‌توانند به طور مؤثر رنگدانه‌های قرمز غیرطبیعی اسکارهای هایپرتروفیک و کلوئیدی را درمان کنند.

جراحی

در عمل جراحی بافت اسکار، جراح بافت اسکار را به سمت پایین می‌تراشد و بافت اضافی را برش می‌دهد تا حجم بافت اسکار کاهش یابد. ازآنجاکه برش اسکار در مراحل متعددی صورت می‌پذیرد به آن عمل برداشت سریالی می‌گویند. اگر ناحیه بافت اسکار بیش‌ازحد بزرگ باشد، به‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت پوست مجاور، از این روش بهره گرفته می‌شود تا در یک نوبت کل اسکار برداشته شود.

تکنیک زد پلاستی (Z-Plasty) و بازسازی بافت

زد پلاستی روشی است که در آن سعی می‌شود بافت اسکار مجدداً شکل بگیرد و هدایت شود. اسکار به کمک ایجاد برش‌های مثلثی شکل در اطراف جای زخم به‌ نحوی‌ که جراح می‌خواهد هدایت می‌شود. این برش‌ها معمولاً به شکل حرف انگلیسی (Z) انجام می‌شوند (برای همین به آن زد پلاستی می‌گویند)؛ اما تکنیک و شکلی که پزشک انتخاب می‌کند به نوع و شکل اسکار بستگی دارد. برش‌ها تغییر موقعیت داده می‌شوند تا با خطوط و چین‌های طبیعی پوست مطابقت پیدا کنند. اسکار جدیدی که شکل می‌گیرد نسبت به اسکار قبلی کمتر بود و کمتر قابل‌مشاهده خواهد بود. همچنین زد پلاستی می‌تواند در از بین بردن فشار اسکارهای انقباضی نیز مؤثر باشد.

جراحی توسعه بافت

در این روش، یک بالون به زیر پوست سالم در نزدیکی بافت اسکار وارد می‌شود. بالون با محلول سالین پر می‌شود تا پوست تحت کشش قرار بگیرد. هنگامی که پوست به اندازه کافی کشیده شد (که می‌تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد)، بالون برداشته می‌شود. با عمل جراحی بافت اسکار برداشته می‌شود، سپس پوست کشیده شده توسط بالون به دقت بروی بافت اسکار قرارگرفته و توسط بخیه بسته می‌شود.

درکلینیک پوست و زیبایی دکتر هما فاتحی در اصفهان جهت تزریق ژل فقط از ژلهای مجوزداراستفاده می شود و پس از تزریق ژل شما هیچگونه نگرانی بابت جابجایی یا عفونت ژل نخواهید داشت. شما پس ازیکماه از تزریق ژل در مرکز ما می توانید لیزر، تزریق چربی یا کار گذاشتن نخ های لیفت و... را انجام دهید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شیما [ 1401-06-07 ]
واقعا پکیج که برا جای اسکار من انتخاب کردند خیلی عالی بود من واقعا نتیجه گرفتم

ارزو میرزایی [ 1401-06-01 ]
بسیار کارشون عالیه خانم دکتر فاتحی و خیلی صبور هستند در تشخیص و انجام کاربنده خیلی راضی هستم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا تزریق ژل روشی موثر برای جوانسازی پشت دست میباشد؟آیا تزریق ژل روشی موثر برای جوانسازی پشت دست میباشد؟

یکی از روشهای جوانسازی پوست دست، تزریق ژل می‌ باشد. جوانسازی پوست دست با تزریق ژل یک روش ایمن و کم‌ تهاجمی است که عملکرد آن از نظر بالینی برای جوانسازی، بازیابی و ترمیم پوست و درمان چروک‌ ها اثبات شده است. در این بخش به چگونگی جوانسازی پوست دست با تزریق ژل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

هایفوتراپی معجزه جوانسازی و لیفت صورتهایفوتراپی معجزه جوانسازی و لیفت صورت

هایفوتراپی یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ های پزشکی است که جایگزین مؤثر و بدون عوارض جانبی برای جراحی لیفتینگ صورت است. به کمک این روش، پیشرفت علائم کهولت در پوست متوقف می‌ شود و قابلیت انعطاف‌ پذیری پوست صورت، گردن و آرواره‌ ها افزایش می‌ یابد. ... ادامه مطلب

آنچه در مورد پوست خشک باید بدانیدآنچه در مورد پوست خشک باید بدانید

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی پوست دچار خشکی می‌‌ شود. جنس پوست در بیشتر موارد وراثتی است. روش های مختلفی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارد که با رعایت روزانه آنها می توانید پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید که در ادامه مطلب بدان پرداخته میشود. ... ادامه مطلب

بدترین و بهترین فیلرها برای لببدترین و بهترین فیلرها برای لب

امروزه با استفاده از تکنیک های زیبایی نظیر تزریق فیلر لب به راحتی می توانیم با بهبود ساختار ظاهری لب های خود، ضمن کنترل کامل بر میزان تغییر شکل لب، در کمترین زمان ممکن به فرم دلخواه برسیم. بهترین مارک ژل لب شامل فیلرهایی می شوند که بر پایه ی هیالورونیک اسید هستند. ... ادامه مطلب