درمان پسوریازیس سر چیست و چه علائمی دارد؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / پسوریازیس سر و نکاتی که باید بدانید

پسوریازیس سر و نکاتی که باید بدانید

پسوریازیس پوست سر یک اختلال پوستی رایج است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد می شود. این نوع از پسوریازیس ممکن است به صورت یک پچ به تنهایی و یا چندین پچ ایجاد شود و در مواردی حتی تمام پوست سر را درگیر کند. پسوریازیس پوست سر ممکن است تا پشت گردن و پشت و درون گوش ها نیز پیشروی کند.. پسوریازیس پوست سر از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و مانند انواع دیگر این بیماری، علت آن به طور دقیق تشخیص داده نشده است. پزشکان معتقدند که وجود اختلال در سیستم ایمنی موجب تولید بیش از حد سلول های پوستی و تشکیل پچ های های فلس مانند در پسوریازیس پوست سر می شود. این نوع از پسوریازیس در مواردی خفیف و غیر قابل توجه است. پسوریازیس پوست سر ممکن است شدید شود، مدت طولانی به طول انجامد و موجب زخم های ضخیم و پوسته پوسته شود. در ادامه به بهترین درمان بیماری پسوریازیس پوست سر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت پسوریازیس

علت پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که با سیستم ایمنی بدن، سلولهای و دیگر گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل‌ها در ارتباط است. سلولهای به طور معمول از بدن در برابر عوامل خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها دفاع می‌کنند؛ اما گاهی همین سلول‌های به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کنند و آنها را آلوده می‌کنند. سلول‌های بیش از حد فعال ، باعث افزایش تولید سلول‌های پوست، سلولهای بیشتر و سایر سلول‌های سفید خون، به خصوص نوتروفیل‌ها می‌شوند. این عوامل باعث قرمزی پوست و ضایعات پوستی می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در مناطق آسیب‌دیده پسوریازیس باعث ایجاد قرمزی در این ضایعات پوستی می‌شوند. این فرآیند تبدیل به یک چرخه مداوم می‌شود که در آن سلول‌های پوستی جدید به سرعت در حال حرکت به سمت لایه خارجی پوست هستند. این اتفاق ممکن است طی روزها یا هفته‌ها به طول انجامد.

علائم پسوریازیس سر

علائم پسوریازیس ممکن است خفیف یا شدید باشد و معمولاً با نشانه های زیر همراه است:

پسوریازیس سر

عوامل تشدیدکننده پسوریازیس

  1. عفونت
  2. واکنش به برخی از داروها
  3. آسیب به پوست
  4. استرس
  5. آب و هوا
  6. عوامل دیگر (هورمون ها، سیگار، مصرف زیاد الکل)

آیا پسوریازیس واگیردار است؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، پسوریازیس واگیردار نیست و بیمار نمی تواند شرایط پوستی را انتقال دهد. همچنین لمس لکه های پسوریازیس خطری برای ابتلای افراد دیگر ندارد.

آیا پسوریازیس خطرناک است؟

پسوریازیس پوست سر می‌تواند دو عارضه ایجاد کند:

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها هستید، از جمله:

تشخیص پسوریازیس سر

در برخی موارد، پسوریازیس سر ممکن است با سایر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته شود. به عنوان مثال ممکن است پوسته‌های ایجاد شده ناشی از این بیماری در بین موها پخش شوند و با شوره سر اشتباه گرفته شوند؛ اما باید در نظر داشت که پوسته‌های ناشی از پسوریازیس خشک هستند و با شوره فرق دارند. همچنین پوست سر نیز در این عارضه ملتهب است؛ اما بثورات ناشی از شوره با التهاب پوست سر همراه نیستند و ممکن است چرب نیز باشند. به طور کلی بهتر است تشخیص دقیق این بیماری بر عهده پزشک باشد. معاینه فیزیکی اولین اقدامی است که انجام می‌شود. در مرحله بعد در صورت نیاز، بیوپسی یا نمونه برداری صورت می گیرد.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه انواع بیماریها و مشکلات پوست و مو از جمله پسوریازیس ، توسط خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

داروی بیماری پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس پوست سر درمان قطعی ندارد؛ اما با برخی داروهای تجویز شده و درمان های خانگی می توان علائم بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش داده و برطرف کرد.

1. داروهای موضعی

رایج ترین درمان پسوریازیس پوست سر، تجویز داروهای موضعی کورتیکواستروئید (کورتن) است. سایر داروهای موضعی عبارتند از:

استفاده از داروهای موضعی در پوست سر به دلیل وجود موها ممکن است دشوار باشد به همین دلیل اغلب به جای کرم یا پمادها از لوسیون، داروهای موضعی مایع، ژل یا اسپری استفاده می شود. درمان پسوریازیس پوست ممکن است با ترکیبی از داروهای موضعی انجام شود، سالیسیلات ها نیز ممکن است برای از بین بردن پلاک های پوست سر مفید باشند.

2. داروهای خوراکی و تزریقی

در پسوریازیس پوست سر حاد و شدید که با داروهای موضعی نتیجه بخش نباشد ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا تزریق باشد. این داروها نسبت به داروهای موضعی عوارض بیشتری دارند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی داروها مانند اینفلیکسیماب (رمی کید) به صورت وریدی و برخی دیگر به لایه های عمیق پوست تزریق می شوند. از جمله:

پیشگیری از پسوریازیس پوست سر

به طور کلی راهکاری برای پیشگیری قطعی از ابتلا به این بیماری وجود ندارد؛ چراکه به ژنتیک مرتبط است؛ اما راهکارهایی که در ادامه بیان کرده‌ایم، می‌تواند احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد:

اگر مایل به انجام انواع روشهای جوانسازی دور چشم مانند تزریق فیلر و بوتاکس دور چشم و پیشانی توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر پیشانی توسط دکتر هما فاتحیتزریق فیلر پیشانی توسط دکتر هما فاتحی

تزریق ژل پیشانی یک روش پرطرفدار در حوزه زیبایی است که امکان بهبود ظاهر و جوانسازی پیشانی را فراهم می کند. ... ادامه مطلب

سابسیژن چیست؟سابسیژن چیست؟

سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌ های جوانسازی، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌ شود. موفقیت عمل سابسیژن به نوع، محل و شدت اثر به جای مانده از زخم نیز بستگی دارد و میزان تجربه ی پزشک در انجام سابسیژن نقش اصلی را بازی خواهد کرد ... ادامه مطلب

داشتن پوست زیباداشتن پوست زیبا

تحقیقات نشان داده که پوست بهترین ترمیم خود را در اطراف ساعت 10 شب انجام می دهد. پس اجازه دهید پوست شما قبل از اینکه شروع به خمیازه کشیدن کنید، نفس بکشد . . . ... ادامه مطلب

مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟

کهیر نوعی عارضه‌ی پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت‌ زا است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است. هیستامین زمانی آزاد می‌ شود که فرد به خوراکی، دارو یا سایر عوامل حساسیت‌ زا واکنش نشان بدهد ... ادامه مطلب