ترتیب استفاده از کرم های موضعی روی پوست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مقالات علمی / با چه ترتیبی از کرم های موضعی پوست استفاده کنیم؟

با چه ترتیبی از کرم های موضعی پوست استفاده کنیم؟

پوست، منعکس کننده سبک زندگی، سن و وضعیت سلامتی است. رنگ پوست، میزان روشنی ﻳﺎ تیرگی آن و یکنواختی پوست، رنگدانه و همچنین ویژگی‌های سطح پوست از نشانه‌های سلامت پوست محسوب ‌می‌شوند. صنعت لوازم آرایشی و دارویی، امروزه تجهیزات گسترده‌ای شامل محصولات و روش‌های مراقبت از پوست را برای پاکسازی، تسکین، ترمیم، تقویت، محافظت و درمان پوست و سپس، حفظ آن در «شرایط خوب» ارائه ‌می‌دهد. کرم های مراقبت از پوست در زندگی روزمره به راحتی در دسترس هستند و نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کنند.

شناخت نوع پوست و طراحی یک روتین مراقبت از پوست، اساس روش های مراقبت از پوست را تشکیل می‌دهند. شما باید یک برنامه‌ی روزانه یا روتین برای حفظ سلامت پوست و مدیریت برخی نگرانی‌های خاص مثل آکنه، زخم شدن‌ها و لکه‌های تیره‌ی پوست داشته باشید. از رعایت ترتیب صحیح در استفاده از محصولات مراقبت پوستی نباید غافل شد و متخصصان پوست نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند؛ زیرا این محصولات از نظر غلظت و مواد تشکیل‌دهنده با یکدیگر متفاوت هستند و این مسئله میزان نفوذپذیری آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال کرم و لوسیون‌های انسداد‌کننده با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست، مانع از تبخیر و خروج رطوبت پوست می‌شوند. استفاده از این کرم‌ها قبل از محصولات دیگر از نفوذ آنها جلوگیری می‌کنند و کارایی آنها را تقریباً به صفر می‌رسانند. البته لازم است بدانید که ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی، بسته به نوعی که استفاده می‌کنید برای روز و شب متفاوت است. در ادامه ترتیب استفاده از این محصولات ذکر میشود.

دکتر هما فاتحی، پزشک پوست، مو و زیبایی در اصفهان می‌باشند که با سالها تجربه در زمینه های مختلفی مانند کاشت مو، تزریق ژل، تزریق چربی و بوتاکس، لیزر موهای زائد، جوانسازی پوست و ... توانسته اند خدمات ارزنده ای به مراجعین خود ارائه نمایند. لطفا جهت هماهنگی با مطب ایشان از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی در روز

مرحله اول: استفاده از پاک ‌کننده

صبح خود را با شستشوی صورت با آب گرم و ولرم شروع کنید. در صورت لزوم با یک پاک‌کننده ملایم و مناسب با نوع پوست صورت، سطح آن را پاکسازی کنید.

مرحله دوم: استفاده از تونر

پاکسازی باعث می‌شود منافذ پوست شما باز شود، به همین دلیل بهتر است که از یک تونر برای بستن منافذ پوستتان استفاده کنید. تونرها با غلظت آبکی که دارند به سرعت جذب پوست می‌شوند و همچنین علاوه بر لایه‌برداری و پاکسازی سلول‌های مرده، پوست را نیز آبرسانی می‌کنند. انواع جدید تونرها، با اهداف مختلفی طراحی شده‌اند، به طور مثال:

علاوه بر این، هر نوع تونر برای یک مشکل پوستی متفاوت در نظر گرفته شده است .با این‌حال، اگر تا به‌حال از تونر استفاده نکرده‌اید و پوست شما سالم به نظر می‌رسد، دیگر نیازی به استفاده از آن نیست. چراکه تونرها برای کمک به بازگرداندن pH پوست، پس از اینکه از صابون نامناسب و یا محصولات آرایشی غیراستاندارد استفاده کرده باشید، ایجاد شده‌اند.

کرم های موضعی پوست

مرحله سوم: کرم‌های موضعی

پمادهایی که برای درمان موضعی نقاط آسیب‌دیده پوست نظیر آکنه، جوش، لکه‌های سیاه و ... به کار می‌روند را باید در این مرحله استفاده کنید.

مرحله چهارم: سرم

سرم‌ها دسته‌ای از محصولات آرایشی بهداشتی هستند که برای رفع مشکلات درون‌پوستی به کار می‌روند. سرم‌ها فرمولاسیون ویژه‌ای دارند که حتی مقدار اندکی از آنها تأثیر قابل توجهی روی پوست شما خواهد گذاشت. این محصولات به خاطر قوام و جنس سبک‌تری که دارند سریعاً جذب پوست شده و سرعت تأثیرگذاری بالایی دارند. بعد از سرم می‌توانید از اسانس‌ها که شکل قوی‌تر و خالص‌تر سرم‌ها هستند نیز استفاده کنید.

مرحله پنجم: کرم دور چشم

حتی اگر هاله تیره دور چشم ندارید، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید. این کرم‌ها، ملایم و سبک هستند و مختص پوست اطراف چشم، فرموله شده‌اند. وظیفه اصلی این کرم‌ها روشن کردن پوست اطراف چشم و از بین بردن چین و چروک است. همچنین پف اطراف چشم را نیز کاهش می‌دهد.

مرحله ششم: مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده‌ای را خریداری کنید که مناسب نوع پوست شما باشد و همچنین حاوی یک ماده مؤثر یا آنتی‌اکسیدان قوی باشد تا بتواند باعث ترمیم و بهبود بافت پوست شما شود. اگر پوست چرب یا ترکیبی دارید از یک مرطوب‌کننده سبک و اگر پوستتان حساس است، نوع ملایم آن را انتخاب کنید. همچنین در صورت داشتن پوست خشک، یک مرطوب‌کننده و آبرسان قوی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

مرحله هفتم: رتینول (retinol)

رتینول یک ماده شگفت‌انگیز است که با پیری پوست مبارزه می‌کند. این ماده باعث بهبود تولید کلاژن شده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنین علاوه بر کاهش چین و چروک، پوست را محکم می‌کند. اگر پوست حساس و آکنه‌ای دارید قبل از مصرف، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

مرحله هشتم: ضدآفتاب

این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است و به خصوص افراد با پوست روشن هرگز نباید از آن غافل شوند. ضدآفتاب با درجه SPF حداقل 30، معمولاً برای انواع پوست مناسب است. همچنین مهم است که پوست شما نسبت به ضدآفتابی که استفاده می‌کنید حساسیت نداشته باشد و یا پوست شما را خشک نکند.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی در شب

مرحله اول: پاک‌کننده

پس از سپری کردن یک روز طولانی حالا زمان آن رسیده که با یک پاک‌کننده روغنی از شر تمام آرایش، گرد و غبار و دوده‌هایی که در طول روز بر روی پوستتان انباشته شده است خلاص شوید. سپس به وسیله یک شوینده با پایه آب، آلودگی‌ها و مواد آرایشی باقیمانده را به طور کامل بشویید.

مرحله دوم: تونر

حالا از یک تونر استفاده کنید تا سلول‌های مرده را از روی پوستتان برداشته و منافذ باز آن را ببندد. چند ثانیه منتظر بمانید تا تونر جذب پوستتان شود.

مرحله سوم: کرم دور چشم

در این مرحله کرم دور چشم را با نوک دو انگشت به آرامی دور چشم مالیده و ماساژ دهید. سپس چند ثانیه صبر کنید تا جذب پوستتان شود.

مرحله چهارم: کرم‌های ضد جوش

پوست شما در شب، خود را ترمیم می‌کند، بنابراین استفاده از کرم‌های ضد جوش در شب نیز می‌تواند تأثیر آنها را در بهبود التهاب، جای زخم و جوش دو چندان کند.

مرحله پنجم: کرم شب

برنامه مراقبتی خود را با کرم شب به پایان برسانید. کرم شبی را انتخاب کنید که سبک، آبرسان و با پایه ژل باشد تا به سرعت جذب شده و رطوبت پوست را در طول شب حفظ کند. استفاده منظم از کرم‌های شب، باعث می‌شود که پوست شما شاداب و جوان‌تر به نظر برسد.

رعایت ترتیب صحیح در استفاده از محصولات مراقبت پوستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتیکه تمایل به لیزر موهای زائد بیکینی در اصفهان داشته باشید، مطب پوست ومو دکتر هما فاتحی با مجموعه ای از دستگاههای لیزر موی زائد از جمله لیزر الکساندرایت در خدمت شما عزیزان خواهد بود. جهت لیزر موی زائد در اصفهان با تلفن 03132245018 یا موبایل 09135116500 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری سالک چیست؟بیماری سالک چیست؟

سالک یا لیشمانیاز یک بیماری انگلی است که بر اثر انگل لیشمانیا ایجاد می‌ شود. این انگل معمولاً در پشه‌ های خاکی آلوده زنده می‌ کند و بیماری سالک از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل به انسان منتقل خواهد شد. پشه‌‌ ی حامل انگل معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می‌ کند. ... ادامه مطلب

کانتورینگ صورت با تزریق چربی چیست؟کانتورینگ صورت با تزریق چربی چیست؟

کانتورینگ صورت یکی از پرطرفدارترین تکنیک های زیبایی برای اصلاح فرم صورت است. کانتورینگ می تواند با افزودن پری، برجسته تر شدن استخوان گونه، برجستگی چانه یا زاویه سازی خط فک، صورت شما را متعادل تر کند. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست صورت، گردن و دست ها با مزوتراپیجوانسازی پوست صورت، گردن و دست ها با مزوتراپی

مزوتراپی روشی غیر جراحی و مؤثر است که با طیف وسیعی از کاربردها از جمله درمان ریزش مو و جوانسازی نواحی مختلف پوست، با هزینه ای مناسب می‌تواند متدی مناسب برای بسیاری از افراد محسوب شود. ... ادامه مطلب

میکرودرم ابریژن، روشی مؤثر در شادابی و جوانسازی پوستمیکرودرم ابریژن، روشی مؤثر در شادابی و جوانسازی پوست

هدف میکرودرم ابریژن برداشت لایه‌ی شاخی پوست است. لایه‌ی شاخی پوست شامل سلول‌های مرده و آسیب دیده‌ای است که با حذف آنها می‌توان شفافیت و شادابی پوست را ... ادامه مطلب