روشهای درمان و پیشگری از زانتالاسما
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / زانتلاسما چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

زانتلاسما چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

چربی پلک یا زانتلاسما و گزانتلاسما (Xanthelasma) برآمدگی زردرنگ، سفت و کوچکی است که زیر پوست پلک بنا به‌ علتی که به‌خوبی مشخص نیست، تشکیل می‌شود و بی‌ضرر است. چربی پلک اختلال شایعی است که روی سطح قدامی پلک ایجاد می‌شود و معمولاً به‌طور دوطرفه، نزدیک زاویه داخلی چشم ظاهر می‌گردد. این ضایعات به صورت لکه‌های زرد رنگ چروکیده روی پوست ظاهر می‌شوند و اکثراً در افراد مسن دیده می‌شوند. زانتلاسما مربوط به رسوب چربی در برخی سلول‌های پوست سطحی پلک است. این ضایعات در مبتلایان به حالت افزایش چربی خانوادگی، دیابتی‌ها و سایر مبتلایان به (افزایش چربی به علت خاص) ایجاد می‌شود. حدود دو سوم مبتلایان به این مشکل سطح چربی طبیعی دارند. افراد ممکن است از نظر زیبایی تمایل به خارج کردن آن داشته باشند؛ ولی این عارضه اغلب عود می‌کند. این عارضه در اغلب موارد بی خطر است و درمان از نظر زیبایی انجام می‌شود. ضایعات را می‌توان برداشت و یا با کوتر سوزاند و یا با لیزر جراحی کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت زانتلاسما

ایجاد این ضایعات به عوامل بسیاری همچون ژنتیک، مشکلات کبدی و دیابت وابسته می باشد؛ اما عامل اصلی ایجاد این ضایعات بالا بودن کلسترول مضر می باشد.

علائم زانتلاسما

ار علائم این مورد از بیماری های پوستی دور چشم پلاکهای زرد متمایل به کمی برجسته در پلکهای بالا و پایین است.

زانتلاسما چیست

عوامل خطر زانتلاسما

این رشد چربی در زیر پوست ممکن است با سایر خطرات احتمالی بیماری های قلبی مرتبط باشد:

تشخیص زانتلاسما

پزشک معمولاً می تواند با معاینه وضعیت پوست آن را تشخیص دهد. در بعضی از موارد نیز می توان برای تشخیص دقیق تر از چربی جمع شده در زیر پوست نمونه برداری کرده و برای بررسی دقیق تر نمونه را به آزمایشگاه ارسال نمود. سپس پزشک با استفاده از نتایج به دست آمده اقدام به تشخیص قطعی خواهد کرد. علاوه بر بیوپسی، در بعضی از موارد ممکن است برای تشخیص این عارضه نیاز به انجام آزمایش خون و بررسی سطح لیپید خون، عملکرد کلیه و دیابت داشته باشید.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو خود، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمان زانتلاسما

برای درمان زانتالاسما از روش های مختلف استفاده می شود از جمله درمان دارویی، برداشتن ضایعه با جراحی، کرایوتراگی، لیزر CO2، پلکسر یا پلاسما تراپی که پزشک با توجه به شرایط شما و حجم توده زانتالاسما به شما مشورت میدهد تا بهترین روش بدون بازگشت را انتخاب کنید. بعد از درمان زانتالاسما ممکن است رنگ پوست در محل ضایعه تغییر کند یا اسکار به جا بماند. در صورتی که کلسترول شما کنترل نشود یا کلسترول بالا ارثی داشته باشید احتمال برگشت مجدد عارضه وجود دارد. در برخی موارد پایین آوردن سطح کلسترول میتواند به صورت خود به خود باعث از بین رفتن زانتالاسما شود. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن روش های طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول هستند.

پلکسر یا پلاسما تراپی

پلکسر یکی از روش های درمانی رایج برای انواع مشکلات پوستی بدون برش و بخیه است که بدون نیاز به بی هوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود. پلکسر یا دستگاه پلاسما جت انجام می شود که تاباندن اسپارک های بسیار ظریف 1/0 میلیمتری به محل درمان باعث تصعید یا SUBLIMATION چربی داخل توده می شود یعنی چربی از حالت جامد مستقیم به حال بخار در آمده و از بین می رود. از این روش درمانی علاوه بر از بین بردن چربی های پوستی برای درمان پوست شل و چروکیده اطراف چشم و افتادگی خفیف پلک هم استفاده می شود.گرمای شدید ایجاد شده توسط پلاسما تراپی باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق پوست می شود.

کرایوتراپی

انجماد توده چربی با نیتروژن مایع یا ماده شیمیایی دیگر که باعث یخ زدن، خشک شدن و افتادن آن می شود.

جراحی لیزر

از لیزر CO2 برای برداشتن توده چربی استفاده می شود. در مطب هایی که لیزر ندارند از روش جراحی الکتروکوتر برای برداشتن عارضه استفاده می شود یا این که از تیغ جراحی به روش سنتی برای برداشتن زانتالاسما بهره می برند.

لایه برداری شیمیایی

معمولاً درمان با استفاده از اسید تریکولرواستیک انجام می شود و مقداری از آن روی سطح عارضه کشیده می شود و با لایه برداری صورت در یک یا چند جلسه توده چربی از سطح پوست خارج می شود. 90 درصد شرکت کنندگان در این روش درمانی نتایج مطلوبی می گیرند.

جراحی سنتی

جراح برای از بین بردن زانتلاسما از تیغ جراحی و یا قیچی استفاده می کند.

پیشگیری از زانتلاسما

نمی توان به طور کامل از بروز چربی پلک جلوگیری کرد؛ اما اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می توانید احتمال بروز این بیماری را به حداقل ممکن برسانید. به عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت یا هایپرلیپیدمیا هستید با پیروی از توصیه های درمانی پزشک می توانید به درمان و مدیریت چربی پلک کمک زیادی کنید. همچنین در صورت ابتلا به هرکدام از بیماری های زمینه ای گفته شده، بهتر است برای بررسی وضعیت سلامتی و معاینه به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این بهتر است پزشک معالج را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید؛ زیرا در بعضی از موارد داروها باعث بروز این عارضه خواهند شد. برای کنترل سطح کلسترول و لیپید خون نیز بهتر است وزن خود را ثابت نگه دارید. برای ثابت نگه داشتن وزن، مصرف غذاهای سالم، ورزش منظم و مصرف داروهای تجویزی پزشک می تواند کمک زیادی کند.

لیزر اندولیفت در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی انجام می شود. زیباجویان عزیز می توانند جهت مشاوره و تعیین نوبت برای جوانسازی با لیزر اندولیفت، تزریق ژل و چربی، لیزر موهای زائد و ... با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :شیما بهرانی [ 1401-04-01 ]
عالی بود خانم دکتر عزیز ممنون بوتاکس چقدر میتونه ابزوهام را بالاببره من افتادگی پشت پلک دارم

شیما بهرانی [ 1401-03-31 ]
عالی بود خانم دکتر عزیز ممنون بوتاکس چقدر میتونه ابزوهام را بالاببره من افتادگی پشت پلک دارم

نازی علوی [ 1401-03-31 ]
خداقوت خانم دکتر عزیزمیشه یکروز هم تزریق بوتاکس و هم درمان چربیهای پشت پلک انجام بدیم؟

شیما عبدی [ 1401-03-31 ]
خسته نباشید مطلبتون عالیه من مطبتون اومدم و برخورد عالی شما و پرسنلتون فوق العاده بود من پیشتون بوتاکس و ژل لب زدم و عالی بود دیدم که همه مراجعین هم فوق العاده راضی بودند بنظر من خانم دکتر فاتحی بهترین پزشک پوست و مو ی اصفهان هستند من که می خوام برای هیر فیلر و جوانسازی پوست بیام خدمتتون بازم ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مراحل، مزایا و معایب کاشت ریش و سبیل به روش FITمراحل، مزایا و معایب کاشت ریش و سبیل به روش FIT

بسیاری از آقایان به دنبال روشی مؤثر برای افزایش تراکم ریش و سبیل هستند؛ اما متأسفانه به علت اینکه با روش‌ های مؤثر آشنایی ندارند به نتایج دلخواه دست پیدا نمی‌ کنند، به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفته‌ ایم به یکی از بهترین روش‌ ها یعنی روش کاشت ریش بپردازیم. ... ادامه مطلب

فوردایس چیست؟، ضایعات فوردایس تناسلیفوردایس چیست؟، ضایعات فوردایس تناسلی

بیماری فوردایس نوعی هایپرپلازی سباسه است که نام آن از کاشف آن گرفته شده است. در این بیماری فرد در ناحیه ای که لب به پوست صورت اتصال می یابد برآمدگی های کوچک مایل به زرد یا قرمز رنگی دارد. در بعضی موارد، این برآمدگی ها در ناحیه تناسلی نیز دیده می شود. ... ادامه مطلب

رفع نامتقارن بودن نقاط مختلف صورت با تزریق بوتاکسرفع نامتقارن بودن نقاط مختلف صورت با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به عضلات فعال در سمت دیگر صورت، باعث کاهش انقباض و همچنین تقویت عضلات ضعیف می شود که نتیجه آن رفع عدم تقارن صورت است. ... ادامه مطلب

درمان تاول های پوستی خارش داردرمان تاول های پوستی خارش دار

تاول، نوعی برآمدگی و جوش روی پوست است که درون آن پر از مایع بوده و ممکن است بر روی قسمتهای مختلف بدن به وجود بیاید. تاولها اگر هیچ دردی ایجاد نکنند، ظاهر ناخوشایندی دارند. شناخت انواع تاول‌ و علل ایجاد آنها به شما کمک می کند مناسب ترین درمان را دریافت کنید. در این بخش به معرفی انواع تاول پرداختیم. ... ادامه مطلب