دلایل و علائم بیماری زونا | تشخیص و درمان زونا در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / هرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانید

هرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانید

زونا بیماری است که در اثر ویروس به وجود می آید و علائم ظاهری همانند آبله مرغان دارد و خارش های شدیدی ایجاد می کند. تاول های این بیماری در همه جای بدن می تواند ظاهر شود؛ اما بیشتر در تنه و دستان و پاها وجود دارند. زونا توسط ویروس واریسلا زوستر (varicella-zoster) که عامل بیماری آبله مرغان است ایجاد می شود. اگر در کودکی آبله مرغان نگرفته باشید، در بزرگسالی زونا شما را تهدید می کند. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. زونا یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست؛ اما ممکن است بسیار دردناک باشد. درمان زود هنگام می تواند به کوتاه شدن عفونت زونا کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل زونا

واریسلا زوستر عامل اصلی آبله مرغان و زونا است. هنگامی‌که بدن انسان در معرض این ویروس قرار دارد، این ویروس زخم درست می‌کند و آنها را گسترش می‌دهد که خارش‌دار است و آبله مرغان نام دارد. سپس وارد نورون‌ها می‌شوند و بعد از چند سال یا حتی چند دهه بعد، ظاهر می‌شوند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا دلیل این بیماری واکنشی به خاطر ضعف ایمنی مربوط به عفونت در سن است یا خیر. واریسلا بخشی از یک گروه از باکتری‌ها به نام هرپس است که شامل هرپس و تب خال تناسلی می‌باشد بنابراین، به عنوان هرپس زوستر شناخته می‌شوند؛ اما ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود ویروسی نیست که باعث هرپس یا تبخال تناسلی (عفونت مقاربتی) می‌شود.

علائم زونا

یکی از نشانه‌های اولیه این بیماری پیدایش لکه‌های قرمز روی پوست است که پس از گذشت مدتی به دانه‌هایی قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. تاول‌های خارش‌دار حدود یک هفته بعد از لکه‌های قرمز بروز پیدا می‌کنند. ظاهر دانه‌های قرمز ایجاد شده مشابه با لکه‌ها و زخم‌های آبله ‌مرغان است. شخص مبتلا احساس خارش پوستی ، سوزش، مورمور شدن، درد در ناحیه خاصی از بدن، خستگی مفرط و تب خواهد داشت. بسیاری از بیماران قبل از بروز علائم این بیماری احساس سردرد نیز دارند. پس از گذشت یک هفته، تاول‌های ایجاد شده خشک و زرد رنگ خواهند شد و پوست بیمار شروع به ترمیم می‌کند.

در برخی بیماران علائم زونا، تنها به درد و ضایعات پوستی محدود نمی‌شود. در این دست مبتلایان ممکن است که علائم دیگری نیز به وجود بیاید که عبارتند از:

افراد مستعد زونا

تشخیص زونا

بیشتر موارد ابتلا به زونا با معاینه‌ی ساده ضایعات پوستی و تاول‌ها قابل تشخیص است؛ اما در موارد کمی، پزشک ممکن است سابقه‌ی بیماری را از فرد بپرسد و در موارد نادری، شاید نیاز به آزمایش نمونه‌ی پوست یا مایع تاول داشته باشد. پزشکان برای نمونه‌برداری با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن استریل شده بخش کوچکی از ضایعه‌ی پوستی یا تاول را برمی‌دارند. سپس، آزمایش‌ها می‌تواند وجود ویروس را در فرد تأیید کند.

بیماری زونا

زمان مراجعه به پزشک

درمان بیماری زونا

در صورتی که بیماری زونا درمان نشود، ظرف چند هفته به خودی خود برطرف خواهد شد؛ اما پزشکان توصیه می‌کنند که این بیماری به روش مناسبی درمان شود. بسیاری از افرادی که برای درمان زونا اقدام نمی‌کنند، به درد، بی حسی، خارش و سوزش شدیدی دچار می‌شوند که می‌تواند تا چندین ماه یا چند سال ادامه داشته باشد. بهتر است فوراً نسبت به درمان زونا اقدام کنید. روش‌های درمان زونا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری زونا واگیردار است؟

تا زمانی که تاول های زونا برطرف نشوند، بیماری مسری است و باید از تماس فیزیکی با کسی که هنوز آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان نداشته است، به خصوص با افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، زنان باردار و نوزادان خودداری کرد.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه انواع بیماریها و مشکلات پوست و مو از جمله بیماری زونا ، توسط خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

آیا زونا خطرناک است؟

عوارض نادر و جدی زونا عبارتند از:

مراقبت از بیماری زونا

نیدلینگ پوست یکی از روشهای چند منظوره در کلینیک های پوست است که علاوه بر جوانسازی و رفع چین و چروکهای پوست، به درمان مشکلاتی از قبیل اسکار آکنه نیز می‌پردازد. میکرونیدلینگ در اصفهان از جمله اقداماتی است که توسط دکتر هما فاتحی قابل انجام می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب ایشان، با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر فرکسل چیست و چه کاربردی دارد؟لیزر فرکسل چیست و چه کاربردی دارد؟

مکانیسم لیزر فرکسل بدین‌ صورت است که ستون‌هایی از نور لیزر با شعاع‌ بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده می‌شود. لذا مناطقی از سطح پوست (اپیدرم) عملاً سالم می‌ماند.لیزر فرکشنال لایه اپیدرم و درم پوست را هدف قرار می‌دهد ... ادامه مطلب

بررسی علائم، علت و روشهای درمان انواع شوره سربررسی علائم، علت و روشهای درمان انواع شوره سر

شوره سر، پوسته‌ های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌ های مرده پوست در موها ایجاد می‌ شود. در واقع سلول‌ های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق، شوره سر ایجاد می‌ شود. این وضعیت معمولاً بی‌ ضرر است و با عوارضی همراه نیست؛ اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. ... ادامه مطلب

میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام میشود؟میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام میشود؟

میکرودرم ابریژن یکی از بی عارضه ترین و مؤثرترین روش‌های لایه‌برداری پوست است که به روش سندبلاست عمل کرده و از طریق پاشیدن تحت Force کریستال‌های آلومینیوم (کروندم) روی پوست و وکیوم هم‌زمان، لایه‌برداری می‌کند ... ادامه مطلب

تزریق چربی در کدام نواحی صورت و بدن انجام میشود؟تزریق چربی در کدام نواحی صورت و بدن انجام میشود؟

تزریق چربی، از جمله روش‌هایی است که در آن، چربی از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر تزریق می‌شود. هدف از انجام این تزریق، بهبود ظاهر و یا افزایش حجم نواحی است که تزریق صورت می‌گیرد. این تکنیک، شامل استخراج و برداشت چربی، پردازش چربی و در نهایت تزریق به ناحیه مورد نظر می باشد ... ادامه مطلب