علت و علائم شپش سر

شپش سر چیست؟

شپش سر (پدیکولوز کاپیتس) یک عفونت شایع و بسیار مسری است که در سرتاسر جهان و همه نژادها از هزاران سال قبل دیده می شود. این بیماری اغلب در مهد کودک ها، مراکز مراقبت های شبانه روزی، سربازخانه ها و مدارس رخ می دهد. علت آن آلودگی به شپش سر انسان، Pediculus humanus capitis است و معمولاً بسیار خارش دار است. شپش حشرات بسیار کوچک بدون بال و شش پایی است که از خون انسان تغذیه می کند. شپش تخمهای خود را به پایه مو نزدیک پوست سر می چسباند و شپش ها 7-10 روز بعد از تخم خارج می شوند. شپش بالغ نمی تواند بیش از 2 روز در خارج سر انسان زنده بماند و برای زندگی وابسته به گرما و خون پوست سر است. شپش ها از طریق تماس نزدیک به سر و از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل آلوده به شپش از کودکی به کودک دیگر منتقل می شوند. تخم شپش یا نیت کمتر از یک میلی متر است و به صورت توده شفاف شبیه قطره اشک به ساقه مو محکم می چسبد. تشخیص شپش سر اغلب با دیدن تخم شپش تأیید می شود.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و بیماری هایی نظیر شپش، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

علت ابتلا به شپش سر

ابتلا به شپش ، نشانه این نیست که بهداشت فرد ضعیف بوده است بلکه شپش سر به خون احتیاج دارد و فرقی نمی‌کند که این خون متعلق به فردی تمیز است که بهداشت را کاملاً رعایت می‌کند یا فردی که نامرتب و غیربهداشتی است. ابتلا به شپش سر از دو طریق صورت می‌گیرد:

انتقال شپش به روش مستقیم

انتقال شپش به روش غیرمستقیم

انتقال غیرمستقیم شپش، روشی غیر معمول است و می‌تواند از طریق لباس‌هایی که در کنار هم به چوب‌رختی آویزان شده‌ اند، انجام شود. به‌عنوان‌مثال، کلاه یا روسری‌هایی که به یک قلاب آویزان شده یا در یک کمد مشترک نگهداری می‌شوند.

شپش سر

علائم شپش سر

بسیاری از افرادی که مبتلا به شپش می‌شوند، در واقع هیچگونه علامتی ندارند و تشخیص شپش سر تنها با توجه به علائم کار دشواری است؛ چراکه تنها علامتی که مهم است همین وجود شپش است؛ اما زمانی که با علائم زیر مواجه شدید، بدانید که زمان بررسی دقیق تر رسیده است:

  1. خارش مکرر و بدون دلیل سر و پوست سر
  2. قرمزی و التهاب پوست سر و نزدیک خط رویش مو
  3. مشاهده توده‌های ریز قرمز رنگ ناشی از خاراندن پوست سر
  4. سخت شدن خوابیدن و تمرکز به دلیل خارش سر
  5. افراد در معرض ابتلا به شپش سر
  6. کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی (۳ تا ۱۱ سال) بیشتر در معرض خطر هستند احتمال ابتلا برای همه اعضای خانواده‌هایی که کودک خردسال دارند، بالا است. زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا دارند.

تشخیص شپش سر

طبق دستورالعمل آکادمی اطفال آمریکا، استاندارد طلایی برای تشخیص آلودگی فعال شپش، شناسایی پوره یا شفیره‌ی زنده و یا شپش بالغ است. برای پیدا کردن شپش‌ها، پزشک ممکن است از نور ویژه ای استفاده کند که باعث می‌شود شپش‌ها به رنگ آبی دیده شوند؛ اما شناسایی شپش‌ها لزوماً تشخیص آلودگی فعال را تأیید نمی‌کند. شپش زنده برای زنده ماندن و رشد کردن نیاز به نزدیک بودن به پوست سر دارد.

درمان شپش سر

پزشک، داروهایی را تجویز خواهد کرد که شپش و تخم شپش را می‌کشد. این داروها ممکن است تخم شپش که به تازگی گذاشته شده را نکشد، بنابراین درمان ثانویه در زمان مناسبی که پوره‌ها از تخم خارج شده‌اند؛ اما هنوز به شپش بالغ تبدیل نشده اند، لازم است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که 9 روز پس از درمان اولیه زمان ایده آل برای درمان ثانویه است.

۱. داروهای غیر تجویزی

این داروها بر پایه‌ی پریترین (ترکیب شیمیایی استخراج شده از گل داوودی که برای شپش سمی است) هستند. قبل از استفاده از این درمان‌ها، موها را با شامپو و بدون نرم کننده شستشو دهید. شستشوی مو با سرکه‌ی سفید قبل از شستن شامپو ممکن است به حل کردن چسبی که باعث چسبیدن شپش به بدنه‌ی مو می‌شود، کمک کند. سپس موها را با آب گرم بشویید. دستورالعمل‌های درج شده روی بسته بندی برای مدت زمان درمان را رعایت کنید.
پریترین با مواد افزودنی: در این داروهای غیر تجویزی پریترین با مواد شیمیایی دیگری که سمیت آن افزایش یافته ترکیب شده است. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و قرمزی پوست سر باشد.

۲. داروهای تجویزی

در برخی مناطق جغرافیایی، مقاومت شپش‌ها به داروهای غیرتجویزی افزایش یافته است. همچنین درمان با داروهای غیرتجویزی ممکن است به دلیل استفاده‌ی نادرست و عدم تکرار درمان در زمان مناسب شکست بخورد. اگر با وجود استفاده‌ی صحیح از داروهای غیرتجویزی، درمان مؤثر نباشد پزشک ممکن است نسخه تجویزی را توصیه کند که شامل موارد زیر است:

پیشگیری از ابتلا به شپش

عوارض شپش سر

اگر شخص دارای خارش پوست سر ناشی از ابتلا به این عارضه است و پوست سر را می‌خاراند، ممکن است پوست سر زخم شود و عفونت ایجاد شود. در برخی دیگر از افراد ممکن است راش آزاردهنده ایجاد شود.

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر همافاتحی در اصفهان، با ارائه کلیه خدمات درمان لک پوست، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و چربی، کاشت مو و ... پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغیدرمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی، یک بیماری پوستی است که سبب بروز نواحی دارای برآمدگی های متعدد و احساس ناهمواری در پوست می شود. این جوش ها یا برآمدگی های کوچک در واقع سلول های پوستی مرده ای هستند که فولیکول های مو را مسدود کرده اند. ... ادامه مطلب

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

در روند از بین بردن موهای زائد با لیزر، پرتوی لیزر حین عبور از لایه بیرونی پوست به حرارت تبدیل می‌شود و توسط ملانین فولیکول مو (رنگ‌دانه تیره رنگ فولیکول موی شما) جذب می‌شود که به نابودی آن می‌انجامد. ... ادامه مطلب

چه افرادی نباید لیزر موهای زائد انجام دهندچه افرادی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند

بنابر توصیه متخصصان پوست، لیزر موهای زائد برای برخی اشخاص مناسب نیست و با عوارض همراه خواهد بود که در این بخش به موارد منع لیزر موی زائد پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آیا روشی برای سفت شدن پوست وجود دارد؟آیا روشی برای سفت شدن پوست وجود دارد؟

پوست صورت و گردن نسبت به پوست سایر قسمت‌ های بدن حساس‌ تر است به همین دلیل بیشتر دستخوش تغییرات مخرب مانند افتادگی میشود . در این بخش به معرفی روش های مناسب برای لیفت پوست صورت پرداخته ایم. ... ادامه مطلب