تفاوت جوش هورمونی و کبدی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوش و جای جوش / هر آنچه در مورد جوش هورمونی باید بدانید

هر آنچه در مورد جوش هورمونی باید بدانید

از مشکلات شایعی که امروزه افراد بسیاری را درگیر خود نموده است، ایجاد جوش در پوست و نواحی مختلف بدن می‌باشد. علت جوش ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله عادت هورمون ها و کبد بستگی داشته باشد. جوش‌های هورمونی جوش‌هایی هستند که به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند. با این که این جوش‌ها با اختلالات هورمونی دوران بلوغ همراه هستند؛ اما ممکن است افراد در هر سنی به این نوع جوش‌ها مبتلا شوند. جوش کبدی نوعی جوش است که به علت مشکلات کبد در پوست ظاهر می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر خون شما مملو از سمومی نظیر مواد شیمایی غذایی، آلاینده ها، داروها و … باشد و این مواد توسط کبد دفع نشده باشند، نتیجه آن به صورت جوش کبدی روی پوست ظاهر می شود. عامل دیگری که در ارتباط کبد و جوش نقش دارد، چربی است. اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی «چربی مضر» باشد، جوش های کبدی روی پوست شما ایجاد می شوند. در مورد تفاوت جوش هورمونی و کبدی، می توان گفت که جوش هورمونی بیشتر در نیمه پایین صورت ایجاد میشود. در حقیقت، هر دو این جوش ها در همه جای صورت و بدن ممکن است اتفاق بیفتند؛ اما برای مثال، جوش های هورمونی بیشتر در اطراف چانه و خط فک شما ظاهر می شوند. همچنین، ممکن است پوست ناحیه ای که دارای جوش است خشک باشد و نه چرب. این میتواند نشانه این باشد که جوش از نوع کبدی است و نیاز است که رژیم غذایی پاکسازی کبد را شروع کنید.

هر آنچه در مورد جوش هورمونی باید بدانید

جوش‌های هورمونی بیشتر در زنان دیده می‌شود. تخمین زده می‌شود که 50 درصد خانم‌های 20 تا 29 ساله به این جوش‌ها مبتلا می‌شوند. این جوش‌ها در 25 درصد خانم‌های 40 تا 49 ساله نیز دیده می‌شود. آکنه هورمونی بزرگسالان به طور معمول در قسمت تحتانی صورت شما ایجاد می‌شود که شامل قسمت‌های زیرگونه و اطراف خط فک است. برای بعضی از افراد، جوش هورمونی به‌صورت جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و جوش‌های ریزی که به سر یا کیست می‌آیند، دیده می‌شود. کیست‌ها در زیرپوست ایجاد می‌شوند و برجستگی‌ها معمولاً به لمس حساس هستند.

علت جوش های هورمونی

  1. قاعدگی
  2. کیست‌های تخمدان مانند سندروم پلی کیستیک
  3. تنبلی تخمدان
  4. یائسگی
  5. بارداری
  6. عارضه مصرف دارو
  7. افزایش سطح آندروژن
جوش هورمونی

درمان جوش هورمونی

با این که جوش‌های هورمونی خفیف هستند؛ اما داروها و محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک در درمان آنها مؤثر نیستند؛ زیرا معمولاً این جوش‌های هورمونی به شکل برآمدگی‌های کیستی دیده می‌شوند. این برآمدگی‌ها در لایه‌های عمقی زیر پوست ایجاد شده که داروهای موضعی به آنها نمی‌رسند.

داروهای خوراکی ضدبارداری

داروهای خوراکی ضدبارداری که حاوی اتینیلسترادیول هستند با یکی از داروهای زیر برای درمان جوش‌های هورمونی به کار برده می‌شوند:

مجموعه این مواد، هورمون‌هایی که باعث ایجاد جوش‌های هورمونی می‌شوند را هدف قرار می‌دهند. این داروها در زمان اوج تولید هورمون‌ها مانند زمان تخمک گذاری بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

داروهای ضد آندروژن

داروهای ضد آندروژن باعث کاهش ترشح هورمون مردانه آندروژن می‌شوند. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. تصور بر این است که ترشح بسیار زیاد آندروژن با اختلال در فولیکول‌های مو که سلول‌های پوست را تنظیم کرده و تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند باعث ایجاد جوش می‌شود. با این که اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این دارو خاصیت ضد آندروژنی هم دارد؛ به عبارت دیگر، پس از مصرف این داروها از تولید آندروژن در بدن جلوگیری شده و سطح آندروژن بدن تنظیم می‌شود.

آیا میدانید امکان کوچک شدن بینی با بوتاکس وجود دارد یا خیر؟!

رتینوئیدها

اگر جوش‌های هورمونی شما شدید نیست ممکن است با رتینوئیدهای موضعی درمان شوند. رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده‌اند. بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های حاوی رتینوئید بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می‌رسند؛ اما برای استفاده از فرمول‌های قوی‌تر باید تجویز پزشک وجود داشته باشد. محصولات تجویزی غالباً مؤثرترین روش برای درمان دائمی پوست هستند. اگر شما از رتینوئیدهای موضعی استفاده می‌کنید، باید هر روز از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید. رتینوئیدها احتمال آفتاب‌ سوختگی را افزایش می‌دهند.

ایزوترتینوئین خوراکی راکوتان

داروی راکوتان در افراد مبتلا به فرم شدید آکنه پوستی و مواردی که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند و اسکار آکنه به جای می گذارند مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو یک تراتوژن قوی است و می تواند منجر به ناهنجاریهای شدید در جنین شود لذا باید از روش جلوگیری از بارداری مطمئن و ترجیحاً دو روش در زنان استفاده کنند.

درمان های فیزیکی

درمان های فیزیکال مثل تخلیه کومدون، پیلینگ شیمیایی ، میکرودرم ابریژن و نور درمانی و لیزر می توانند به تنهایی یا به همراه روش های متداول درمان جوش صورت و بدن در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می توان از لیزر، سابسیژن و درم ابریژن جهت برطرف کردن اسکار آکنه در موارد انتخابی کمک گرفت. در اکثر بیمارانی که از روش های فیزیکی برای درمان جوش صورت و بدن استفاده می کنند نتایج درمانی سریعتر و رضایت بخش تر است.

اطلاعاتی درباره جوش کبدی

کبد یکی از ارگان‌های مهم بدن است که سمومی را از بدن حذف می‌کند که ورود آنها به بدن از طریق آشامیدن، خوردن و تنفس رخ داده است. در حقیقت کبد به عنوان فیلتری عمل کرده است که با این سموم مقابله می‌کند. می‌توان گفت که پوست انسان، آنچه را که در بدن وی در حال وقوع است را منعکس می‌کند. در نتیجه در هنگام مواجهه با مشکل در عملکرد کبد، علائم کبد چرب در صورت و دیگر نقاط پوست قابل مشاهده خواهد بود. در بیماری کبد چرب، کبد قادر نخواهد بود که در برابر آلودگی‌هایی که وارد بدن شده است، عملکرد صحیحی را از خود ارائه دهد. در صورتی که مواد سمی در بدن مانند آلودگی‌های محیطی، الکل یا مواد غذایی التهابی بیش از حد افزایش پیدا کنند، در نهایت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های پوستی خواهند شد؛ زیرا عدم توانایی کبد در تجزیه مواد سمی موجب خواهد شد که بدن راه‌های جایگزینی مانند تعریق را جستجو کند تا آنها را بیرون بریزد. با خروج سموم بدن از منافذ پوستی، تحریک و التهاب پوست بدن نیز رخ خواهد داد.

درمان جوش کبدی

بهترین راه برای درمان مشکلات پوستی ناشی از کبد چرب، این است که نسبت به درمان مشکلات کبدی اقدام شود. راه‌های مختلفی برای رفع این مشکلات موجود است که شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. رعایت رژیم غذایی: غذاهای فرآوری شده و از پیش ‌آماده می‌توانند کبد چرب را بدتر کنند. این غذاها مواردی مانند نان‌ها، سیب زمینی، برنج، پاستا، آرد، پیتزا، نوشیدنی‌های قندی و مواد غذایی دارای قند بیش از حد و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را در بر می‌گیرند.
  2. ورزش و تحرک کافی: از دیگر عوامل اثرگذار روی سبک زندگی و سلامتی افراد، تحرک به میزان کافی است. کاهش وزن می‌تواند سبب کاهش شانس ابتلا به کبد چرب به میزانی قابل توجه شود.
  3. مصرف فیبر: مصرف فیبر کافی، سلامت کبد را تأمین خواهد کرد و در مدیریت وزن و دفع سموم بدن نیز مؤثر و کمک‌کننده خواهد بود.
  4. مصرف آنتی‌اکسیدان: مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌ها به صورت منظم می‌تواند در درمان کبد چرب تأثیرگذار باشد.

تشخیص جوش هورمونی از کبدی

هرچند در ۳۰ درصد موارد شاهد الگوی جوش هورمونی علیرغم نرمال بودن میزان هورمون‌های زنانه و مردانه و حتی سونوگرافی تخمدان‌ها هستیم؛ اما به منظور تشخیص بهتر لازم است که آزمایش‌های هورمونی انجام شود. این آزمایش‌ها شامل:

آزمایش کبد از چند جزء تشکیل شده است که در زیر به بررسی هریک می‌پردازیم:

  1. آلانین آمینوترانسفراز (ALT)
  2. آلکالن فسفاتاز (ALP)
  3. آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)
  4. بیلی روبین تام (Total bili rubin)
  5. آلبومین (ALb)
  6. گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT)

تزریق پی آر پی مو یا همان پلاسمای غنی از پلاکت برای تامین مواد مورد نیاز مو در پوست سر به جهت رشد و تغذیه مو انجام می‌شود. پلاکت موجود در پی آر پی باعث تقویت گردش خون در رگ‌های خونی پوست سر و بهبود تغذیه و خون‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو خواهد شد که این روش با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشد.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سوسن شاملو [ 1401-12-21 ]
با سلام، مادرم 85 ساله است و مدت ماه است جوش های ریز سرسفیدی در صورت و در قسمت های از مو مثلاً دقیقاً محل رشد مو در پشت سر شده است که نه خارش دارد و نه تغییر ماهیت میدهد. لازم است توضیح بدهم بیماری آریتمی قلبی دارد که آنژیو شده است و مدتهاست از قرص آئورستاتین 20 استفاده می کند و رژیم غذایی کم چربی را رعایت میکند.اما شیر و پنیر در رژیم غذاییش هست. ممنون از پاسخگوئیتان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق آنزیم برای از بین بردن ژلتزریق آنزیم برای از بین بردن ژل

در برخی از موارد افراد به دلایل مختلفی مانند به کار بردن فیلر و پر کننده های، تزریق بیش از حد یا غیر اصولی از نتیجه کار راضی نبوده و برای تخلیه ژل اقدام می کنند. تزریق آنزیم هیالورونیداز یکی از روش های از بین بردن ژل هیالورونیک اسید است که در آن ژل چند روز پس از تزریق تجزیه می شود. ... ادامه مطلب

کاربردهای درمانی و زیبایی لیزر دی اکسید کربنکاربردهای درمانی و زیبایی لیزر دی اکسید کربن

آنچه این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته مقابله با چروکها و پیری پوست و در حقیقت جوانسازی پوست است لیزر co2 فرکشنال یکی از موثرترین دستگاههایی است که این روزها بر سر زبانها افتاده تا با این مسئله به مبارزه برخیزد. ... ادامه مطلب

لک ناشی از جوش چگونه درمان میشود؟لک ناشی از جوش چگونه درمان میشود؟

لک های تیره ناشی از جای جوش روی سطح پوست هیچگونه ناهمواری ایجاد نمی کنند و فقط سبب تغییر رنگ پوست می شوند. برای رفع جای جوش و لک در طی سالیان دراز روش‌ های مختلفی ابداع شده است. این که کدام یک از روش‌ ها می‌ تواند مؤثر باشد نیاز به تشخیص پزشک دارد. ... ادامه مطلب

روش انجام میکرونیدلینگروش انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با واردکردن تعدادی سوزن بسیار نازک و استریل که با عمق و سرعت تعیین شده توسط پزشک به‌طور هم‌زمان وارد لایه دوم پوست (درم) شده و میلیون‌ها میکروکانال در اپیدرم و درم ایجاد می‌کند، عمل می‌نماید. به‌این‌ترتیب، فرآیند ترمیم و بازسازی پوست آغاز میشود ... ادامه مطلب