باورهای غلط درباره سفید شدن موها | جلوگیری از سفید شدن زودرس موها
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / آیا جلوگیری از سفید شدن مو ممکن است؟

آیا جلوگیری از سفید شدن مو ممکن است؟

سفید شدن موها با افزایش سن امری طبیعی است و در حقیقت نشانه آن است که بدن در حال پیر شدن است؛ اما این تغییر رنگ در هر زمانی می‌تواند موها را درگیر کند. ممکن است حتی نوجوانان و یا افرادی که در دهه 20 زندگی هستند نیز متوجه این تارهای سفید در بین موهایشان بشوند. سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند به آهستگی از بین می روند و ریشه مویی که دارای تعداد کمتری سلول های رنگدانه می باشد قابلیت تولید مقدار کمتری ملانین را دارد. ملانین ماده ای شیمیایی است که باعث تولید رنگ در تارهای مو می شود. به طور میانگین سن آغاز سفید شدن موها 30 سالگی در مردان و 35 سالگی در زنان است که با افزایش سن بر سرعت سفیدی موها افزوده می شود، البته عوامل ژنتیکی نیز در روند سفید شدن موها و سن آغاز آن دخیل می باشند. درمان و جلوگیری از سفیدی مو که ناشی از ژنتیک است امکان‌پذیر نیست و به‌سختی نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سفید شدن موها

ژنتیک

اگر افراد در خانواده خود در سنین جوانی موهایشان سفید شده است به صورت ارثی این موضوع در آیندگان به وجود خواهد آمد. البته توجه کنید که وجود چنین موضوعی در یک خانواده به این معنا نیست که همه اعضای خانواده آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است برخی عوامل ژنتیکی یا جنس موهای افراد به‌گونه‌ای باشد که سفیدی موها در آنها روندی طبیعی داشته باشد؛ اما این اتفاق برای بیشتر فرزندان و نوادگان خانواده رخ خواهد داد.

اختلال هورمونی

اصلی ترین مشکلات پوست و مو اختلالات هورمونی در بدن است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جست‌وجو کرد. عدم تعادل در این هورمون‌ها و کم‌کار بودن یا پرکار بودن آنها می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو و سفیدی آنها شود.

استرس

فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی مدت و شوک‌ های عصبی می‌تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو اثر گذاشته و آنها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ازحد و طولانی مدت باعث اختلال در خونرسانی به ریشه موها شده و کم‌ کم آنها را ضعیف می‌کند. در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌شوند.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات بر روی عملکرد سلول‌ های مختلف بدن تأثیر می گذارد و عملکرد طبیعی آنها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با غلیظ کردن خون، خونرسانی را به اعضای بدن دشوارتر کرده و باعث از بین بردن جوانی و طراوت آنها می‌شود. علاوه بر مصرف دخانیات و خطرات آن در معرض دود قرار گرفتن نیز از مصرف آن بیشتر خطرناکتر است و سبب بروز مشکلات جدی تری هم می شود. این موضوع به‌خصوص برای کودکان و افرادی که ریه‌های حساس‌تری دارند خطرناک‌تر است. دود دخانیات باعث کاهش رنگدانه‌ها در موهای افراد شده و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان باعث ایجاد سفیدی زودرس خواهد شد.

کافئین و الکل

مصرف الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار نظیر چای، قهوه و کاکائو تأثیرات منفی زیادی بر سلامت پوست و مو خواهد گذاشت. این مواد می‌تواند بر روی فولیکول‌ مو اثر گذاشته و روند تولید ملانین و رنگدانه‌ های مو را مختل کند. در نتیجه تداوم در مصرف مواد حاوی کافئین و الکل باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو و ظهور موهای سفید می‌شود.

رژیم غذایی

اگر فرد موهای خود را با آب داغ یا شامپوهای نامناسب بشوید، باید منتظر بروز انواع آسیب از جمله سفیدی موها باشد. علاوه بر آن خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب و… بر سلامت موهای افراد تأثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریباً هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آنها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آنها و از دست رفتن رنگدانه‌های طبیعی مو خواهد شد.

جلوگیری از سفید شدن مو

باورهای غلط درباره سفید شدن موها

1. وقتی موی سفیدی را می کنید، موهای دیگر سفید می شود.

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده که کندن یک موی سفید باعث سفید شدن بقیه موها می شود. به نظر می رسد کمبود تولید ملانین به مرور عامل رویش تدریجی موهای سفید است.

2. موهای سفید سریع تر رشد می کنند.

تحقیقات علمی ضد و نقیضی در این باره وجود دارد، در حالی که برخی بررسی ها نشان داده سرعت رشد موهای سفید بیش از موهای رنگی است، برخی دیگر به اثبات رسانده سرعت رشد موها تفاوتی ندارد و فازهای رشد مو در موهای سفید و رنگی یکسان است.

3. استرس باعث سفیدی مو می شود.

این باور نادرست است. در جامعه کنونی میزان استرس روز به روز در حال افزایش است؛ اما بررسی های علمی ثابت کرده در مقایسه با قبل، میزان افرادی که در 50 سالگی موهایشان سفید می شود، بیش از دوران قبل نشده است. علت مهم سفید شدن مو مسئله ای ژنتیکی است و ارتباطی به مسائل خلقی و روانی ندارد.

4. موهای سفید از موهای رنگی قوی تر هستند.

از نظر علمی به اثبات نرسیده با سفید شدن مو قطر آن بیشتر می شود؛ اما این موضوع درست است که انعکاس نور، موی سفید را پرپشت تر و تار آن را قطور تر نشان می دهد.

5. موهای سفید در واقع خاکستری هستند.

این باور نادرست است. ترکیب موی سیاه کنار سفید این توهم را در بینایی ایجاد می کند. موهای سفید در واقع موهای زرد هستند. موی انسان بدون کراتین و ملانین زردرنگ است؛ اما با توجه به جنس مو این زردی می تواند روشن تر شود و به سفیدی گرایش پیدا کند یا مو زرد تر و شبیه موی بلوند شود.

6. موهای سفید را نمی توان با رنگ پوشش داد.

این باور نادرست است. غیر از رنگ های شیمیایی برخی گیاهان دارویی و حنا هم می توانند موهای سفید را پوشش دهند.

7. موهای سفید می توانند مجدداً به رنگ قبل بازگردند.

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده موی سفید بتواند بدون مصرف دارو، یک رژیم غذایی خاص یا رنگ کردن مو به رنگ قبل خود بازگردد. زمانی که مویی سفید شد، در حالت طبیعی به رنگ قبل از خود باز نمی گردد.

8. به دنبال یک حادثه وحشتناک موها سفید می شود.

این باور نادرست است. استرس و یک اتفاق وحشتناک نمی تواند باعث سفید شدن یک شبه موها شود؛ اما در درازمدت می تواند باعث پیری زودرس و سفیدی پیش از موعد موها شود.

9. آفتاب موها را سفید می کند.

آفتاب می تواند باعث روشن شدن مو و تغییر رنگ قهوه ای روشن یا سرخ شدن مو شود؛ اما تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده اشعه فرابنفش می تواند باعث پیری مو و بروز موهای سفید شود.

جلوگیری از سفید شدن زودرس موها

در رابطه با پیشگیری از ایجاد موی سفید باید گفت که در ابتدا باید مشخص شود که موی سفید نشانه چیست و چه دلیلی پشت آن است. برای مثال اگر دلیل موی سفید ژنتیک باشد، نه‏تنها راهی برای پیشگیری وجود ندارد، بلکه درمان آن نیز امکان‌پذیر نیست. پس اگر با سفید شدن مو از ساقه یا ریشه مواجه شدید، ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا دلیل این موضوع مشخص شود.

1. افزایش مصرف ویتامین B ۱۲

در اثر کمبود ویتامین B ۱۲ موها سفید می‌شوند، لذا مصرف این ویتامین می تواند از سفید شدن موها تا حدودی جلوگیری کند.

2. تیروئید را بررسی کنید.

کم‌کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است. برخی غذاها می‌توانند با فعالیت غده‌ تیروئید تداخل ایجاد کنند، غده تیروئید بر تمام عملکردهای حیاتی بدن‌ تأثیر می‌گذارد، یک تیروئید کم‌کار، می‌تواند سبب سفید شدن موهای افراد شود.

3. ترک سیگار

سیگار دارای اثرات نامطلوبی بر بدن است و می‌تواند به سفید شدن موها کمک کند.

4. مصرف میزان فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها

رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از پدیدار شدن تارهای سفید مو کمک می‌کند، همچنین از دست دادن رنگدانه می‌تواند رادیکال‌های آزاد را تولید کرده و مقدار آنها را در حین بالا رفتن سن، افزایش دهد.

5. غذاهایی که به کاهش روند سفید شدن موها کمک می‌کنند.

غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت از جمله گوشت گاو و گوشت گوسفند را به میزان بیشتری مصرف کرده و از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی برای تأمین این ویتامین بهره ببرید. همچنین افرادی که رژیم گیاهخواری دارند می‌توانند مکمل‌ها یا محصولاتی را که با ویتامین B ۱۲ غنی شده‌اند را انتخاب کنند، غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت، انگور، سبزیجات برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

6. عدم استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های مو

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می توانند در ایجاد سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

اگر مایل به استفاده از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند تزریق فیلر و بوتاکس دور چشم و پیشانی توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای نوین جوان سازی پوستروشهای نوین جوان سازی پوست

برای استفاده از بهترین روش‌های جوانسازی پوست، قبل از هر چیز باید مشکل شناخته شود تا روش درمان درست تجویز شود. در میان عوامل متعددی که روند پیری پوست صورت را تسریع می‌کنند، عواملی مانند آفتاب، سیگار و به طور کلی آلودگی‌های محیط اطراف، بیشترین نقش را در سرعت بخشیدن روند پیری صورت دارند ... ادامه مطلب

جلوگیری از سیاهی و پف زیر چشم پس از تزریق فیلرجلوگیری از سیاهی و پف زیر چشم پس از تزریق فیلر

مانند بسیاری از انواع دیگر پرکننده های صورت، ممکن است تزریق فیلر زیر چشم با پف و تیرگی همراه باشد که به مرور زمان برطرف می شود. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با تزریق ژل یا فیلر پیشانیجوانسازی پوست با تزریق ژل یا فیلر پیشانی

تزریق ژل به پیشانی یک روش بدون درد، بدون عوارض، بدون نیاز به جراحی یا بی‌هوشی و با ماندگاری و اثربخشی بالا است تا خطوط اخم و چروک پیشانی را رفع نماید. این روش در یک جلسه و در کمتر از یک ساعت با بی‌حسی موضعی، انجام خواهد شد. ... ادامه مطلب

چگونه ورم بعد از تزریق ژل را از بین ببریم؟چگونه ورم بعد از تزریق ژل را از بین ببریم؟

تزریق ژل گاهی اوقات عوارضی را نیز در پی دارد. یکی از عوارض تزریق ژل، تورم بعد از تزریق ژل است. با این حال، اگر ورم لب بعد از تزریق ژل، ناخوشایند و یا آزاردهنده است، راهکارهایی برای کاهش آن وجود دارد که در ادامه ذکر میشود. ... ادامه مطلب