علت و درمان استرچ مارک | هزینه لیزر استرچ مارک در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / استرچ مارک یا ترک بدن چیست؟

استرچ مارک یا ترک بدن چیست؟

نوعی پروتئین به نام کلاژن در پوست وجود دارد که موجب حالت کشسانی می‌شود. هنگامی که سطح این پروتئین در پوست کم شود، توانایی انبساط و انقباض پوست کاهش می‌یابد و نتیجه آن، نازک شدن پوست و ایجاد ترک و شکاف است. ایجاد برخی تغییرات ناگهانی منجر به کشیدگی پوست می‌شود. برای مثال، عواملی مانند چاق و لاغر شدن‌های ناگهانی یا بارداری، نوعی ضایعه پوستی ایجاد می‌شود که آن را به عنوان ترک پوستی یا استرچ مارک می‌شناسیم. این ترک های پوستی، خطری برای سلامتی شما در پی نخواهد داشت. این خطوط کاملاً بی‌خطر هستند و به مرور زمان تا حدی کمرنگ می‌شوند. معمولاً روش‌های درمانی جهت جلوگیری از پیشروی ترک‌ ها به کار گرفته می‌شوند؛ به گونه‌ ای که در صورت وجود ترک آن را ترمیم و جمع‌ تر می‌کند؛ اما به صورت کامل بهبود نمی‌یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت استرچ مارک

عوامل متعددی سبب بروز این مورد می شوند که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم:

استرچ مارک یا ترک بدن

عوامل تشدید کننده ترک پوستی

علائم ترک پوستی

قبل از شروع پدیدار شدن ترک های پوستی، پوست، نمای نازک و صورتی پیدا میکند. همچنین ممکن است احساس خارش یا حساسیت ایجاد شود.ترک ها ابتدا به صورت چروک ایجاد میشوند، پیشرفت رگه ها میتواند قرمز، بنفش، قهوه ای قرمز یا قهوه ای تیره باشد که بستگی به رنگ پوست دارد. رگه ها درنهایت محو و صاف میشوند و رنگشان به نقره ای در طول زمان تغییر میکند. ترک های پوستی ممکن است به تدریج کم رنگ تر شوند؛ اما این موضوع اغلب میتواند چند سال زمان ببرد.

نواحی در معرض ترک پوستی

نواحی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

  1. شکم
  2. سینه ها
  3. لگن
  4. پهلو
  5. باسن
  6. ران

استرچ مارک قرمز با سفید چه تفاوتی دارد؟

ترک پوستی اغلب در ابتدا به رنگ قرمز و بنفش ایجاد می شوند و به مرور زمان رنگ آنها به سفید یا نقره‌ای تبدیل شده و تا حدودی محو می شوند و این تفاوت رنگ آنها است که معین می کند که کدام ترک‌ها قدیمی‌تر هستند. اگرچه ترک پوستی هرگز بطور کامل ناپدید نمی شوند؛ اما درمان‌های وجود دارند که میتوانند رنگ آنها را روشن‌تر کرده و ترک‌ها را کوچکتر کند. در برخی موارد نیز ترک پوستی خودبخود محو می شود. ترک‌های پوستی جدید و قرمز رنگ (که به آنها استریا روبرا گفته می شود) راحت‌تر درمان می شوند.

قرمز رنگ بودن این ترک‌های پوستی به این دلیل است که هنوز رگ‌های خونی در زیر پوست این ناحیه وجود دارند. وجود این رگ‌های خونی منجر می شود تا ترک‌ها نسبت به درمان پاسخ بیشتری دهند. ترک‌های پوستی سفید رنگ (که به آنها استریا آلبا گفته می شود) قدیمی‌تر هستند و درمان آنها نیز دشوارتر است. به مرور زمان، رگ‌های خونی این ناحیه باریک میشوند و در نتیجه این امر، کار را برای تحریک تولید کلاژن سخت‌تر می کند. نتایج درمان ترک‌های سفید ممکن است در مقایسه با درمان ترک‌های قرمز رنگ، چندان چشمگیر نباشد؛ اما گزینه‌ها و روش‌هایی نیز برای محو شدن طبیعی‌تر و سریع‌تر ترک‌های سفید نیز وجود دارند.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

راه درمان استرچ مارک

درمان‌های موضعی

استفاده از کرم‌های موضعی و پمادها نیز از راه‌های ارزان کاهش ظاهر ترک پوستی است. این درمان باید به‌طور منظم و پیاپی و طولانی‌مدت انجام شود تا اثرگذار واقع شود. در درمان با کرم‌ها کاملاً ترک‌ها از بین نمی‌رود؛ اما تا حد زیادی از ظاهر آن کاسته می‌شود. پیش از استفاده از کرم و پمادها با مشورت نمایید.

لایه‌برداری پوست

یک‌ راه ساده برای درمان ترک پوستی به روش پزشکی توسط تراشیدن یا لایه برداری پوست است. در این روش، سلول‌های مرده پوست جدا می‌شوند و رشد سلول‌های جدید رخ می‌دهد. لایه‌بردارهای شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا کردن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می‌بخشند. البته استفاده زیاد از این موارد ممکن است سبب خشکی پوست شود، بنابراین کرم مرطوب‌کننده مناسب را به‌طور مستمر استفاده نمایید.

میکرودرمی

این درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر ترک پوستی مناسب است. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد و با توجه به نوع ترک پوستی و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت‌ها توسط پزشک تعیین می‌شود. در این درمان لایه اپیدرم و رویی پوست هدف قرار داده می‌شود و در نتیجه آن پوست، کلاژن ترشح می‌کند و پوست سفت و کشیده می‌شود. در این درمان سلول‌های مرده از پوست جدا می‌شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر ترک پوستی به‌وضوح قابل ‌مشاهده خواهد بود. در حین این درمان ممکن است پوستتان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود؛ اما طی ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می‌کند و این علائم از بین می‌روند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ ، لایه درمیش پوست را هدف قرار می‌دهد که لایه میانی پوست و محل ایجاد ترک پوستی است. در طی این درمان با سوزن‌های ریزی که در سر یک دستگاه (درمارول) متصل شده‌اند سطح پوست را سوراخ می‌کنند تا کلاژن ترشح شود. این سوزن‌ها میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی‌شوند و فقط سبب قرمزی پوست می‌شوند. این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه با فاصله‌های یک‌ ماهه نیاز دارید.

استفاده از embedding یا نخ گذاری

در این روش با گذاشتن نخ کوچک مخصوص در بافت استریاها سبب تحریک کلاژن سازی و سبب بازسازی پوست ناحیه استریا شده و استریاها به تدریج محو می گردد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک درمان معمول برای ترک‌های پوستی است. در این روش لیزرها به پوست نفوذ می‌کند و باعث بازسازی می‌شوند. این روش با تحریک بافتهای اطراف ترک‌های پوستی سبب سرعت بهبود آنها می‌شوند. لیزر سبب تحریک ملانین در محل لیزر درمانی می‌شوند و سلول‌های رنگدانه در ترک پوست سبب همرنگ‌سازی آن با دیگر نقاط پوست می‌شوند. با اینکه این درمان مفید است؛ اما به بیش از یک جلسه نیاز دارد تا نتایج قابل‌توجه ایجاد شود.

جراحی زیبایی

اگر درمان‌های دیگر ناموفق باشند، می‌توان از جراحی زیبایی بهره گرفت که این روش به نسبت گران است. جراحی ممکن است خود سبب ایجاد ترک شود؛ اما ترک‌های پوستی را به‌طور دائم از بین می‌برد. به ‌موجب این درمان، پوست کشیده‌تر می‌شود و مستحکم‌تر به نظر می‌رسد.

هزینه لیزر استرچ مارک

استرچ مارک ها انواع بسیاری دارند، به همین دلیل تعداد جلسات و حتی روش هایی که برای درمان استفاده می شود در تمامی افراد یکسان نیست. پیش از شروع هر درمانی، تعداد جلسات، هزینه درمان و درصد بهبودی به صورت تقریبی اعلام خواهد شد تا در صورت تمایل پروسه درمان را آغاز کنید.

پیشگیری از استرچ مارک

متخصصین عقیده دارند که ژنتیک نقش مهمی را در به وجود آمدن ترک پوستی ایفا می‌کند؛ اما اگر والدین شما ترک پوستی دارند این مسئله ضرورتاً بدین این معنا نیست که شما نیز دچار چنین مشکلی خواهید شد. یکی از بهترین روش‌های موجود به منظور پیشگیری از به وجود آمدن ترک پوستی، حفظ تناسب اندام و جلوگیری از نوسانات وزن می‌باشد. نوشیدن آب به مقدار کافی نقش مهمی را در پیشگیری از آسیب دیدگی پوست ایفا می‌کند. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از غذاهای سرشار از روی از قبیل ماهی و انواع مغزها استفاده کنید و از مصرف غذاهای حاوی ویتامین آ، دی و سی مانند مرکبات، شیر و سیب زمینی شیرین غافل نشوید.

مزوتراپی و پی آر پی مو برای رشد و تغذیه مو انجام می‌شوند. لازم به ذکر است؛ این روشها با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت با نخ روش غیرجراحی جوانسازی پوستلیفت با نخ روش غیرجراحی جوانسازی پوست

لیفت صورت با نخ سیلوئت، نوعی درمان ضد پیری است که تلفیقی از لیفت صورت و بازسازی تدریجی کلاژن، ارائه می‌دهد و در روند تأثیر بالا رفتن سن روی صورت تغییر ایجاد می‌کند. این شیوه‌ی درمانی که به لیفت تک بخیه و لیفت وقت ناهار هم معروف است، از نخ‌های بخیه‌ جذبی ساخته شده از پلی لاکتیک اسید تشکیل شده است ... ادامه مطلب

علل و روشهای درمان پوسته پوسته شدن دست و پاعلل و روشهای درمان پوسته پوسته شدن دست و پا

پوسته پوسته شدن پوست، اغلب به علت خشکی پوست رخ می دهد.برای رفع این مشکل، تشخیص علت، در روند درمان و انتخاب درمان درست بسیار مؤثر خواهد بود. ... ادامه مطلب

ژل هیالورونیک اسید چیست؟ژل هیالورونیک اسید چیست؟

امروزه تمایل زیادی به استفاده از ژل ها به خصوص هیالورونیک اسید در دنیا وجود دارد و اغلب افراد ترجیح می‌ دهند برای جوانسازی و رفع مشکلات زیبایی خود از آن استفاده کنند. هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی است که به طور گسترده در ماتریکس خارجی سلول و بافت های بدن از جمله پوست، استخوان و غضروف وجود دارد ... ادامه مطلب

لکه های هورمونی (لک بارداری) به چه علت ایجاد میشوند؟لکه های هورمونی (لک بارداری) به چه علت ایجاد میشوند؟

لک بارداری یا ملاسما از نوع لک های هورمونی هستند که به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری ایجاد و تشدید می شوند. برای مواقعی که ملاسما به خودی خود برطرف نمی شود، روش هایی برای درمان و از بین بردن لک های صورت وجود دارد که در این بخش به آن میپردازیم. ... ادامه مطلب