تأثیر انواع ویتامین ها بر سلامت مو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود؟

موها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی فرد و اعتماد‌ به‌ نفس دارد، بنابراین بسیار ضروری است که با استفاده از راهکارهای مختلف در حفظ سلامت و طراوت آن بکوشید. مانند سایر قسمت بدن، موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در واقع عامل ریزش مو در برخی موارد کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی ناسالم می باشد. درحالی که عواملی مانند سن، تأثیر ژن و تغییرات هورمونی هم روی رشد و ریزش مو تأثیر دارند، مصرف بهینه مواد مغذی و ویتامین ها مانع ریزش مو می شوند. سلول‌های سازنده مو، سریع‌ ترین گردش خون در بدن را تجربه می‌کنند، بنابراین هرگونه نقص در تغذیه و خونرسانی، به‌ سرعت در آن تأثیر می‌گذارد و موجب ریزش مو خواهد شد. غذا بهترین منبع برای تأمین ویتامین های مورد نیاز رشد مو است. با این وجود اگر رژیم غذایی شما حاوی این مواد نیست می توانید از مکملها استفاده کنید. استفاده بیش از حد از ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مضر است، به ویژه اگر شما از کمبود این مواد در بدن رنج نمی برید. بنابراین قبل از مصرف این مکمل ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

فواید انواع ویتامین بر مو

1. ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو نیز سریع ترین رشد را در بدن دارد و برای جلوگیری از ریزش مو می توان از این ویتامین استفاده کرد. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم، پوست سر را مرطوب و به سلامت مو کمک می کند. رژیم های غذایی که ویتامین A کمی دارند ممکن است به مشکلات مختلفی از جمله ریزش مو منجر شوند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، روغن جگر ماهی و ماست یافت شود.

2. ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین های شناخته شده برای رشد مو، بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می دانند. اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود، کسانی که کمبود دارند بهترین نتیجه را می گیرند. کمبود این ویتامین بسیار نادر است؛ زیرا به طور طبیعی در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارد. سایر ویتامین های گروه B در ساخت گلبول های قرمز خون نقش دارند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. این فرایندها برای رشد مو مهم هستند. شما می توانید ویتامین های گروه B را از بسیاری از غذاها از جمله غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره دریافت کنید. علاوه بر این غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند.

3. ویتامین C در جلوگیری از ریزش مو

رادیکال آزاد می تواند رشد مو را مسدود کرده و باعث پیر شدن مو شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این بدن برای ایجاد کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نیز جذب شود. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات منابع خوبی برای ویتامین C هستند.

4. ویتامین D

مقادیر کم ویتامین D با آلوپسی مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک کند. هرچند نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. بیشتر افراد ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. بهترین منبع این ویتامین اشعه خورشید است. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده است.

5. ویتامین E

مشابه ویتامین C ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

6. آهن

آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند اکسیژن را به سلول منتقل کنند. این امر آن را به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو تبدیل می کند. کمبود آهن که باعث کم خونی می شود، دلیل اصلی ریزش مو است. این امر خصوصاً در زنان شایع است. غذاهای سرشار از آهن شامل صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس است.

7. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول ها کمک می کند. ریزش مو علامت رایج کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد مکمل های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می شوند. غذاهای سرشار از روی شامل صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو و عدس است. زنان باردار، الکلی ها، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و گیاهخواران مستعد کمبود روی هستند.

8. پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. اسیدهای آمینه به چندین عملکرد بدن از جمله ترمیم بافت، تنظیم هورمون، تقویت سلامت سیستم ایمنی، تجزیه غذا و رشد مو کمک می کنند.

6. سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که چندین عملکرد حیاتی از جمله رشد مو دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است که عملکرد متابولیکی بدن را تقویت می کند و به حفظ تعادل هورمونی که برای تولید موهای سالم ضروری است کمک می کند.

ویتامین برای مو

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود؟

کمبود هر یک از ویتامین ها و مواد معدنی نام برده شده در بالا، می تواند باعث ریزش مو شود.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

قرص اکوفن

قرص آکوفن به بدن شما کمک می‌کند که ریزش مو نداشته باشد و از طرفی نیز باعث تقویت رشد مو و ناخن می‌شود. توجه کنید که مصرف قرص آکوفن برای پیشگیری از ریزش مو است و درمانی برای این مشکل به‌حساب نمی‌آید. این قرص نوعی مکمل رژیم غذایی است و برای افرادی مناسب است که دچار کمبود ویتامین‌های گروه b هستند. این دارو روی عدم ریزش و تقویت مو تأثیر می‌گذارد و این امر انکارناپذیر است. این دارو همچنین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

قرص زینک

قرص زینک که نمونه‌ای از آن با نام زینک پلاس در ایران رایج است، نوعی مکمل غذایی است که دارای عنصر روی و بعضی از ویتامین‌های گروه b و c می‌باشد. یکی از دلایلی که امروزه باعث ریزش مو می‌باشد کمبود روی در بدن است، بنابراین مصرف مکمل زینک می‌توانند برای جبران کمبود روی به بدن شما کمک کند.

قرص ویتامین ب کمپلکس

این قرص شامل ویتامین‌های مهم گروه b ازجمله فولیت، بیوتن و اینوزیتول است. مصرف آن می‌تواند برای رشد موهای شما مؤثر باشد.

قرص مخمر تاپ لوور ویتارمونیل

این مکمل مخمر آبجو در درون خود دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و درنتیجه تقویت رشد مو و ناخن می‌شود. این مکمل سرشار از ویتامین‌های گروه b است و به بهبود و درمان مشکلات پوستی و التهابات روده نیز کمک می‌کند.

قرص سیستین B6 زینک بایول

این قرص نیز برای درمان ریزش مو و همچنین ناخن‌های شکننده بسیار مؤثر است و باعث افزایش ضخامت تار مو و همچنین افزایش ضخامت ناخن‌ها می‌شود. این قرص سرعت تکثیر سلول‌های غنی از کراتین را افزایش می‌دهد و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. پس از مصرف این مکمل‌ها بعد از مدتی متوجه تغییر و بهبود کیفیت مو و ناخن خود خواهید شد.

کپسول هیر ویت

این کپسول نوعی مولتی‌ویتامین میترال است که باعث رشد مو و تقویت تارهای مو و ضخامت آنها می‌شود. این کپسول اسیدآمینه‌های ضروری و ویتامین‌های گروه B را دارد. به تأمین مواد معدنی موردنیاز مو کمک می‌کند و سلامت پوست را نیز بهبود می‌بخشد.

بیوتین

بیوتین نیز یک مکمل مو محبوب برای رشد مو است. بیوتین یا همان ویتامین B7، بخشی از گروه ویتامین‌های ب-کمپلکس است و به بدن برای تولید کراتین کمک می‌کند. کراتین پروتئینی است که مو و ناخن از آن ساخته‌شده‌اند، بنابراین بیوتین برای داشتن موهایی سالم و قوی بسیار ضروری است. آجیل، تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا، غلات کامل، غلات، حبوبات و گوجه‌فرنگی منابع غنی بیوتین هستند.

مکمل ویتامین D

ویتامین D نیز یکی دیگر از ویتامین‌های موردنیاز برای رشد مو می‌باشد که بهتر است به‌صورت طبیعی تأمین شود؛ چراکه این ویتامین محلول در چربی است و مصرف بیش‌ازحد آن ممکن است باعث جذب زیاد کلسیم و درنتیجه خستگی و مشکلات کلیوی شود. برای تجویز مکمل موردنیاز خود با پزشک مشورت کنید.

مکمل ویتامین E

این ویتامین نیز محلول در چربی است و مصرف مکمل حاوی ویتامین E به درمان موهای خشک و آسیب‌دیده کمک می‌کند. این مکمل‌ها را نباید همراه داروهایی مانند آسپرین یا داروهای رقیق کنده خون مصرف کرد.

شما می‌توانید برای جوانسازی پوست دست با تزریق ژل و چربی به پشت دست، به کلینیک دکتر هما فاتحی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چاقی صورت؛ بهترین راهکار های چاق شدن صورتچاقی صورت؛ بهترین راهکار های چاق شدن صورت

رفع لاغری صورت با استفاده از روش های تزریق چربی و ژل از روشهای جوانسازی این بخش از صورت است. تزریق ژل است که در زمان کمتری انجام میشود اما اگر کل صورت خالی باشد، تزریق چربی پیشنهاد میشود که باز هم به چربی موجود بستگی دارد. بهترین راهکارهای چاق شدن صورت در این بخش برای شما شرح داده شده است. ... ادامه مطلب

بیماری لوپوس چیست؟بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس اریتماتوزیس سیستمیک شایعترین نوع بیماری لوپوس است. بیماری خود ایمنی که در آن سلول‌ های سیستم ایمنی اشتباهاً به بافت‌ های خود حمله می‌ کند و منجر به بروز التهاب و آسیب بافتی در ارگان‌ های درگیر می‌ شود. ... ادامه مطلب

تأثیر مزوتراپی زیر چشمتأثیر مزوتراپی زیر چشم

مزوتراپی از جمله درمان های پزشکی غیرتهاجمی مؤثر جهت بهبود بیماری های پوستی می باشد که در این روش، ترکیبی از داروهای لازم با دوز مناسب که منشأ گیاهی، ویتامینه، دارو های هومیوپاتیک و مواد اساسی ساختاری پوست هستند، استفاده می گردد. ... ادامه مطلب

لک ناشی از جوش چگونه درمان میشود؟لک ناشی از جوش چگونه درمان میشود؟

لک های تیره ناشی از جای جوش روی سطح پوست هیچگونه ناهمواری ایجاد نمی کنند و فقط سبب تغییر رنگ پوست می شوند. برای رفع جای جوش و لک در طی سالیان دراز روش‌ های مختلفی ابداع شده است. این که کدام یک از روش‌ ها می‌ تواند مؤثر باشد نیاز به تشخیص پزشک دارد. ... ادامه مطلب