قرص اسپیرونولاکتون و نحوه مصرف آن
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دکتر پوست در اصفهان / کاربرد و عوارض اسپیرونولاکتون برای پوست

کاربرد و عوارض اسپیرونولاکتون برای پوست

اسپیرونولاکتون(Spironolactone) یا آلداکتون نوعی داروی ادرار آور بازجذب کننده پتاسیم است که از جذب سدیم زیاد بدن جلوگیری کرده و از کاهش سطح پتاسیم بدن جلوگیری می کند. اسپیرونولاکتون دارای فعالیت ضد آندروژن است. آندروژن ها گروهی از هورمون ها هستند که در به وجود آمدن صفات مردانه و فعالیت تولید مثل نقش دارند. اسپیرونولاکتون می تواند از بروز علائمی که به علت افزایش آندروژن در بدن به وجود می آید جلوگیری کند، مانند پرمویی در زنان، ریزش مو، آکنه . تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو به عهده پزشک است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد اسپیرونولاکتون

1) آکنه

برای زنانی که از آکنه شدید رنج میبرند، اسپیرونولاکتون یک درمان مؤثر است. استفاده کوتاه مدت و طولانی مدت آن، ایمن ارزیابی شده است، اگرچه تحقیقات بیشتر برای زنانی که می خواهند از اسپیرونولاکتون به عنوان یک درمان طولانی مدت آکنه استفاده کنند مفید خواهد بود.

2)ادم (Edema)

ادم تجمع مایعات در بدن است که به تعدادی از بیماری های جدی پزشکی از جمله نارسایی قلبی و کلیه مربوط می شود. طبق مقاله علمی که در سال 2010 در مجله کلینیکی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد، از اسپیرونولاکتون به طور مؤثر در دوزهای کم برای درمان ادم استفاده شده است.

3) درمان رشد موهای زائد در زنان

هیرسوتیسم، که به عنوان رشد بیش از حد مو (رشد موهای زائد) نیز شناخته می شود، یک علامت شایع در زنانی است که از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برند. رشد موهای زائد در بدن زنان در اثر مقدار بیش از حد آندروژن مانند DHT در بدن ایجاد می شود و ثابت شده است که اسپیرونولاکتون به طور موثری سطح آندروژن های موجود را کاهش می دهد و هیرسوتیسم را معکوس می کند. در نتیجه موهای زائد و ضخیمی که طبیعی نیستند کم کم نازک و از بین می روند

4) نارسایی قلبی

5) فشار خون بالا

در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده، اسپیرونولاکتون می تواند یک درمان مؤثر و مفید باشد.

6) درمان ریزش مو ( الگوی طاسی مردانه و ریزش آندروژن زنانه)

DHT یا دی هیدروتستسترون هورمونی است که فولیکولهای مو به آن حساس هستند. دی اچ تی در نزدیکی فولیکولهای موی سر نیز وجود دارد و باعث ریزش موها در مردان و زنان می شوند. قرص اسپیرونولاکتون با کاهش سطح دی اچ تی باعث کاهش و قطع ریزش موها می گردد.

اسپیرونولاکتون و تیرگی پوست

عموماً هورمون‌های جنسی در ایجاد تیرگی پوست تأثیر گذار است، لذا اسپیرونولاکتون میتواند در تنظیم این هورمون ها مؤثر عمل کند.

اسپیرونولاکتون و منافذ پوست

افزایش سبوم ناشی از میزان بیش از حد آندروژن (تستوسترون) یا حساسیت به آن است. اسپیرونولاکتون این آندروژن ها را برای کاهش سبوم و بستن منافذ مسدود می کند.

کاربرد و عوارض اسپیرونولاکتون برای پوست

رفع جوش با اسپیرونولاکتون

این دارو تستوسترون های اضافی که می تواند منجر به بروز آسیب های پوستی شود را به حداقل می رساند. اسپیرونولاکتون به طور موقت اثرات محرک های هورمونی را متوقف می کند. برای بسیاری از خانم ها آکنه به آرامی از بین می رود؛ اما برای برخی محرک های هورمونی مانع از بهبود جوش می شوند. معمولاً پزشک این دارو را ابتدا در یک بازه یک ماهه برای بیمار تجویز می‌کند و در نوبت مراجعه بعدی با بررسی شدت کاهش جوش‌ها تصمیم به ادامه یا افزایش دوز می‌کند.

قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

به تازگی برخی پزشکان این دارو را با هدف درمان ریزش موی زنانه ای تجویز می کنند که در اثر هورمون های مردانه ایجاد می شود. این نوع ریزش مو با تولید بیش از حد هورمون های جنسی مردانه در بدن، ارتباط دارد. قرص اسپیرونولاکتون معمولاً هنگامی تجویز می شود که درمان های دیگر همچون ماینوکسیدیل با شکست مواجه شوند. اسپیرونولاکتون، ریزش مو در مردان را درمان نمی کند.

نحوه ی مصرف اسپیرونولاکتون

  1. مقدار مصرف روزانه ی این دارو از 25 تا 200 میلی گرم بسته به شرایط و نیاز بیمار در روز می تواند متفاوت باشد لذا دارو را دقیقاً مطابق با تجویز پزشک خود مصرف کنید و از کم یا زیاد کردن آن خودداری نمایید.
  2. بهترین زمان مصرف دارو همراه یا پس از غذا می باشد . در صورتی که یک بار در روز تجویز شده باشد بهتر است صبح ها پس از صبحانه مصرف شود.در صورتی که بیشتر از یک نوبت در روز تجویز شده باشد،بهتر است دوز دوم پیش از غروب (6 بعد از ظهر) مصرف شود تا افزایش ادرار موجب برهم زدن خواب بیمار نشود.
  3. در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو به محض یادآوری ،آن را مصرف نمایید؛ اما در صورتی که از ساعت 6 عصر گذشته باشد،دارو را مصرف نکنید و نوبت بعدی را طبق برنامه قبلی مصرف نمایید.

ملاحظات مصرف اسپیرونولاکتون

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

موارد منع مصرف اسپیرونولاکتون

مردان نباید اسپیرونولاکتون مصرف کنند؛ زیرا می تواند عوارض جانبی مربوط به اثرات ضد آندروژنی آن را ایجاد کند. این موارد شامل ناتوانی جنسی ، بزرگ شدن سینه ها و از دست دادن میل جنسی است. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند نباید از اسپیرونولاکتون استفاده کنند؛ زیرا می تواند باعث نقایص مادرزادی ، به ویژه زنانه شدن جنین نر شود.

قبل از تجویز دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

عوارض اسپیرونولاکتون

عوارض قطع ناگهانی قرص اسپیرونولاکتون

از عوارض قطع ناگهانی این دارو می‌توان به ریزش مو، قاعدگی نامنظم و بازگشت جوش و آکنه‌ های پوستی در صورت مصرف برای از بین بردن آنها اشاره کرد. البته همه افرادی که به صورت ناگهانی مصرف این دارو را قطع می‌کنند این علائم را تجربه نمی‌کنند؛ اما بهتر است قبل از قطع این دارو با پزشک مشورت کنید

شما می‌توانید برای جوانسازی پوست دست با تزریق ژل و چربی به پشت دست، به کلینیک دکتر هما فاتحی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تقویت مو با پی آر پی و مزوتراپیتقویت مو با پی آر پی و مزوتراپی

مزوتراپی و پی آر پی، هردو روشهای موثری برای بهبود و رفع بسیاری از مشکلات پوست و مو، از جمله ریزش مو هستند، این دو روش می‌توانند به طور موثری موجب بهبود کیفیت موها و ضخامت بیشتر آنها شوند ... ادامه مطلب

عوارض و مزایای مزونیدلینگ دور چشمعوارض و مزایای مزونیدلینگ دور چشم

مزونیدلینگ روشی مؤثر برای جوانسازی دور چشم است. مزونیدلینگ ترکیبی از مزوتراپی و میکرونیدلینگ می باشد که در این روش کوکتل های مزوتراپی به عمق لایه پوست ... ادامه مطلب

ترمیم مو چیست و چطور ریزش مو درمان میشود؟ترمیم مو چیست و چطور ریزش مو درمان میشود؟

امروزه از روش‌ های بسیاری تحت عنوان روش‌ های ترمیم مو نام می‌ برند. روش‌ هایی همچون تزریق پی آر پی، مزوتراپی و هیرفیلر از جمله روش‌ هایی هستند که در بسیاری از مراکز زیبایی و کلینیک‌ های پوست و مو از آن برای ترمیم کم پشتی مو های فرد استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

مزوتراپی مو روشی برای بهبود و تقویت موهامزوتراپی مو روشی برای بهبود و تقویت موها

مزوتراپی مو روشی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان است. این روش از طریق تحریک الگوی رشد مو و کاهش ریزش، عمل می‌کند. در این فرایند، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت رشد مو به حالت متعادل می‌رسد. مزوتراپی مواد مغذی مورد نیاز بدن هر فرد را با سوزن‌های بسیار کوچکی زیر پوست ... ادامه مطلب