درمان حساسیت به بدلیجات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / علائم آلرژی و حساسیت پوستی به بدلیجات

علائم آلرژی و حساسیت پوستی به بدلیجات

پوست، جزء حساس ترین بخش های بدن است که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب پذیر می شود. استفاده از بدلیجات به عنوان جایگزینی برای جواهرآلات، به علت صرفه اقتصادی، امکان استفاده از محصولات بیشتری از آنها و همچنین ظاهر مدرن تر و جذاب تر آنها، روز به روز در حال افزایش است؛ اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که علاقمندان به این محصولات را دچار دردسر کرده است. بارزترین مشکل در استفاده از بدلیجات، امکان بروز حساسیت های پوستی است که در خصوص شماری از افراد مشاهده می شود. وقتی پوست شما در معرض برخی مواد یا شرایط قرار می گیرد واکنش هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می دهد. از جمله حساسیت پوستی، خارش پوست و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گاهی زخم های سطحی می باشد. برای درمان حساسیت پوستی به بدلیجات، روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی رایج ترین آنها می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم آلرژی و حساسیت پوستی به بدلیجات

بدن واکنش متفاوتی نسبت به مواد حساسیت زا نشان می دهد؛ اما علائم معمول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ورم
  2. بثورات
  3. سرخی
  4. خارش
  5. تاول پوستی
  6. لایه لایه شدن پوست

تشخیص حساسیت به بدلیجات

پزشک پس از شنیدن شرح حال شما با استفاده از آزمایش پوست و آزمایش خون می تواند این آلرژی را در شما تشخیص داده و نوع آن را مشخص نماید. با استفاده از این آزمایشات پزشک می تواند آنتی بادی های اختصاصی آلرژن (ماده حساسیت زا) را در خون شما تشخیص داده و نوع ماده محرک و حساسیت زا را شناسایی نماید. متداول ترین تست های پوستی انجام شده در واکاوی حساسیت پوستی عبارت است از:

آزمایش پچ:

آزمایش پچ (PATCH TEST) یکی از تست های رایج پوستی در تشخیص حساسیت پوستی است که برای انجام آن پزشک ناحیه کوچکی از پوست بیمار را در مجاورت فلز محرک مشکوک قرار می دهد و سپس این ناحیه از پوست از نظر ایجاد واکنش های آلرژیک مورد بررسی قرار می گیرد. در طی این آزمایش مقداری از عصاره آلرژن بر روی چسب قرار داده شده و به پوست بازو یا کمر شما چسبانده می شود و پس از آن این نواحی مورد بررسی از نظر ظهور واکنش های آلرژیک قرار می گیرند.

آزمایش داخل درم یا پوست (Intradermal test):

برای انجام این آزمایش پس از تمیز کردن پوست با الکل مقداری از عصاره آلرژن به داخل لایه ای از پوست به نام Derm تزریق می شود و بروز واکنش های آلرژیک در این ناحیه در طی ۴۸ ساعت مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمایش خراش (Scratch test):

برای انجام آزمایش خراش پوستی یا آزمایش پوستی (پریک) پوست ساعد دست شما به وسیله الکل تمیز شده و به وسیله خودکار نواحی مورد نظر در پوست را علامت گذاری کرده و سپس یک قطره از عصاره آلرژن را بر روی هر یک از این نواحی علامت گذاری شده قرار می دهند. سپس لایه بیرونی پوست کمی خراش داده می شود تا عصاره آلرژن وارد پوست گردد.

حساسیت به بدلیجات

و اما آزمایشات خونی رایج نیز برای تشخیص این عارضه آلرژیک پوستی عمدتاً شامل موارد زیر می باشد:

تست ایمونوگلوبولین E (آنتی بادی IgE):

این آیتم در خون یکی از انواع آنتی بادی ها است که به طور مستقیم به پاسخ های آلرژی بدن مرتبط می باشد؛ بنابراین اندازه گیری آن در خون می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر و صحیح تر کمک بسیاری نماید.

آزمایش الایزا:

این تست میزان آنتی بادی های نشات گرفته از آلرژن را در خون شما اندازه گیری می کند.

آزمایش رادیوایمونواسی:

از این تست برای تشخیص محرک های ایجاد کننده آلرژی در بدن و حساسیت پوستی استفاده می شود.

آزمایش ایمونوبلات:

با استفاده از این تست می توان بر اساس تولید آنتی بادی IgE اختصاصی ساخته شده در بدن بیمار نوع ماده محرک و حساسیت زا را تشخیص داد.

تست شمارش سلول های خون یا (CBC):

این تست برای اندازه گیری گلبول های سفید مورد استفاده قرار می گیرد؛ چراکه افزایش گلبول های سفید علی الخصوص ائوزینوفیل ها می تواند احتمال ابتلا به آلرژی را در شما تأیید نماید.

علت حساسیت به بدلیجات

علت دقیق آلرژی به طلا ناشناخته است؛ اما علائم زمانی بروز می کنند که سیستم ایمنی بدن شما به فلز حساس شود. حساسیت به انواع دیگر فلزات و همچنین داشتن سابقه خانوادگی در رابطه با آلرژی به نیکل یا فلز، احتمال آلرژی به طلا را در شما ایجاد می کند. همچنین ممکن است به دلیل فلزات دیگری که با هم مخلوط شده اند به جواهرات طلا یا سایر وسایل طلا واکنش نشان دهید. نیکل یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای فلز است و اغلب آلیاژ یا مخلوط با طلا است.

  1. حساسیت به دستبند فلزی: تماس طولانی پوست با مواد به کار رفته در جنس دستبندها از جمله فلز نیکل، کبالت، طلا، فرمالدییدها و... می تواند به خصوص در افراد آلرژیک و حساس باعث طیف وسیعی از ضایعات پوستی شود.
  2. حساسیت به نیکل: نیکل فلز نقره ای رنگی است که به طور گسترده در ساخت اجزای فلزی دستبندها، دکمه ها و سگک ها به کار می رود و براساس مطالعات، شایع ترین آلرژن در سراسر دنیا است و در بسیاری از موارد همراه فلز کبالت استفاده می شود. افزایش تعریق در زیر مناطق محصور شده با دستبند باعث افزایش تعداد آلرژن نیکل آزادشده می شود که ضایعات اگزمایی خارش دار را همراه خواهد داشت.
  3. حساسیت به طلا: طلا هم می تواند حساسیت زا باشد. اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از 1 تا 10 درصد متفاوت است؛ اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیت در صورت، دست و پلک ها شود.
  4. حساسیت به عطری که به دستبند می زنند: برخی افراد به صورت عادتی به دستبندهای خود عطرهای خوشبوکننده می زنند تا با بو کردن آن متوجه بوی بد محیط نشوند؛ اما برخی مواد سازنده عطرها نیز می تواند باعث آسیب های آلرژیک پوستی شود.
  5. حساسیت به بدلیجات: فرمالدیید گازی است که در ساخت رنگ ها در برخی بدلیجات استفاده می شود. در بدلیجاتی که در ساخت اجزای آن از فرمالدیید استفاده شده باشد نیز طیف وسیعی از عوارض ناخواسته مثل درماتیت های تماسی آلرژیک را شاهد هستیم.
  6. حساسیت به منسوجات: حساسیت به منسوجات به کار رفته در دستبند هم معمولاً ناشی از رنگ های به کار رفته در بافت منسوجات است و نه به دلیل فیبرهای طبیعی یا مصنوعی موجود در آنها. هرچه دستبندی تنگ تر بسته شده باشد، به دلیل تماس بیشتر احتمال بروز مشکل بیشتر است.
  7. حساسیت به مواد آرایشی جمع شده زیر دستبند: تجمیع مواد مختلف آرایشی، بهداشتی مثل کرم های مرطوب کننده، شوینده ها و ضدعفونی کننده ها و... زیر دستبند، ساعت و انگشتر غیر از حساسیت زا بودن اجزای سازنده خود دستبند، می تواند به تدریج به سطح دفاعی پوست آسیب برساند و عامل بروز مشکل و آسیب های متفاوت شود.
  8. حساسیت به دستبند پلاستیکی: استعمال دستبندهای پلاستیکی هم ممکن است طیف وسیعی از مشکل های پوستی را همراه داشته باشد. در این موارد مونومرهای غیرپلیمریزه موجود در محصول پلاستیکی نهایی یا سایر موادی که با هدف ایجاد استحکام و ثبات محصول یا به عنوان رنگ افزودنی به ترکیب پلاستیک اضافه می شود عامل بروز مشکل است.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمانهای خانگی حساسیت به بدلیجات

بهتر است قبل از اینکه از جواهرات خود استفاده کنید، آن قسمت از نواحی پوست که در تماس با جواهراتتان هستند را با لایه ای از کرم مرطوب کننده بپوشانید. این لایه محافظ که توسط کرم ایجاد می شود، مانع از این می شود که بدلیجات مستقیماً با پوست شما در تماس باشند.

زمانی که قصد دارید از جواهرات خود استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که آن قسمت از پوست که در تماس با زیورالات قرار می گیرد، حتماً خشک باشد.

زیورآلات بدل با گذشت زمان لایه محافظ خود را از دست می دهند و حساسیت زایی آنها افزایش پیدا می کند. بهتر است این جواهرات را پیش سازنده این محصولات برده و از وی بخواهید که لایه محافظی از جنس استیل روی آنها بکشد.

یک راهکار جالب و بسیار ساده برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نسبت به بدلیجات، این است که قسمت هایی مانند گیره و قفل گردنبند و دستبند و گوشواره یا زیپ شلوار و ... را با لاک ناخن بی رنگ بپوشانید. این روش در اکثر مواقع پاسخگو می باشد.

اگر علاقه به استفاده کردن از جواهراتی به غیر از طلا را دارید، به شما توصیه می شود که از جواهراتی از جنس استیل استفاده کنید که حساسیت زایی بسیار کمی دارند. گاهی اوقات پوست شما نسبت به قفل یا بند جواهرات استیل حساسیت نشان می دهد. در این موارد باید چک کنید که در ساخت این قفل و بندها از نیکل استفاده نشده باشد

درمان حساسیت به بدلیجات

پس از تأیید حساسیت پوستی به زیورآلات و تشخیص نوع آن نوبت به درمان حساسیت به زیور آلات می رسد. استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، داروهای آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی و پماد حساسیت به بدلیجات مانند پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و …. می تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبتی داشته باشد و به عنوان درمان دارویی حساسیت به بدلیجات شناخته می شود. البته فراموش نکنید که از این داروها حتماً با تجویز پزشک استفاده نموده تا بدین طریق از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

روشهای موثری مانند بلفاروپلاستی ، تزریق فیلر وچربی، مزوتراپی زیر چشم و ... برای جوانسازی اطراف چشم وجود دارد که توسط هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می باشند. لطفا جهت هماهنگی با مطب دکتر فاتحی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل یکی از بهترین روش‌های درمانی برای برطرف کردن مشکلات پوستی نواحی اطراف چشم می‌باشد. مزوژل ژلی حاوی اسید هیالورونیک، کوآنزیم‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که در پروسه‌ی مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ... ادامه مطلب

لیزر فرکسل چیست و چه کاربردی دارد؟لیزر فرکسل چیست و چه کاربردی دارد؟

مکانیسم لیزر فرکسل بدین‌ صورت است که ستون‌هایی از نور لیزر با شعاع‌ بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده می‌شود. لذا مناطقی از سطح پوست (اپیدرم) عملاً سالم می‌ماند.لیزر فرکشنال لایه اپیدرم و درم پوست را هدف قرار می‌دهد ... ادامه مطلب

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست و چگونه درمان میشود؟کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری کراتوز پیلاریس، یک مشکل پوستی خوش‌خیم است و به صورت برجستگی های ریزی بر روی پوست به نظر می رسد.دانه های ریز و کوچک و بدون درد روی پوست و در اطراف فولیکول‌ های مو از علائم این بیماری است. تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده، اما روشهایی برای مداوا یا پیشگیری از بدتر شدن آن وجود دارند. ... ادامه مطلب

درد ریشه مو نشانه چیست و به چه علت است؟درد ریشه مو نشانه چیست و به چه علت است؟

بسیاری از افراد درد پوست سر در قسمت ریشه ها را تجربه کرده اند، به طوری که حتی در هنگام دست زدن و حرکت موها احساس درد می کنند. ... ادامه مطلب