اگر به کهیر مبتلا هستید رژیم غذایی شما باید این چنین باشد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟

مبتلایان به کهیر چه بخورند و چه نخورند؟

کهیر نوعی عارضه‌ پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت زا (آلرژن) است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است. هیستامین زمانی آزاد می‌شود که فرد به خوراکی، دارو یا سایر عوامل حساسیت‌زا واکنش نشان بدهد. هیستامین می‌تواند واکنش بدن به عفونت، استرس، آفتاب سوختگی و تغییرات دمایی نیز باشد. کهیر به‌صورت دانه‌های ریز یا بخشی وسیع‌تر در پوست دیده شده و باعث خارش پوست ، تورم و قرمزی آن می‌شود. معمولاً کهیر، بدون درمان پس از چند ساعت از بین می‌رود؛ اما گاهی اوقات ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند و موجب ناراحتی فرد شود. تنظیم رژیم غذایی ممکن است علائم کهیر را تسکین دهد. برخی آزمایشات محدود نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل ایجاد کهیر

مواد غذایی مانند آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر، افزودنی‌های غذایی، میوه‌های تازه به‌ویژه مرکبات و داروهایی از قبیل پادزیستها (آنتی‌بیوتیک‌ها) مانند پنی‌سیلین، مسکن‌ها مانند آسپیرین، کدئین، ایندومتاسین، خواب‌آورها، ویتامینها و تقریباً هر نوع دارویی می‌تواند ایجاد کهیر کند.

سایر مواردی که می‌تواند منجر به کهیر شود، موارد زیر هستند:

کهیر

علائم آلرژی خوراکی

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آلرژی خوراکی شامل موارد زیر است:

انواع کهیر

  1. کهیر حاد، کهیری است که کمتر از ۶ هفته طول می‌کشد. در بسیاری موارد تعیین علت این نوع کهیر آسان است و با رفع علت، کهیر بهبودی پیدا می‌کند.
  2. کهیر مزمن، کهیری است که بیش از ۶ هفته طول بکشد. تشخیص علت این نوع کهیر بسیار مشکل است و فقط در تعداد خیلی کمی از بیماران می‌توان به علت آن پی برد. هیچ آزمایش تشخیصی اختصاصی برای این نوع کهیر وجود ندارد.
  3. کهیر فیزیکی: حملات مکرر کهیر در افراد می‌تواند ناشی از تماس عوامل فیزیکی مثل نور آفتاب، سرما، گرما، آب، تعریق و فشار موضعی باشد. معمولاً در این حالت بیماران خود متوجه عامل ایجادکننده می‌شوند. استرس‌های روحی و افسردگی باعث تشدید بیماری کهیر مبتلایان می‌شود و موجب افزایش خارش و گسترش آن می‌شود.

تشخیص کهیر

برای انجام بیوپسی پوست، پزشک یک قطعه کوچک از پوست آسیب دیده شما را جدا می کند تا آن را در زیر میکروسکوپ بررسی کند.

خوراکی های تشدیدکننده کهیر

اگرچه ممکن است فردی با خوردن نوعی غذای خاص، واکنش حساسیتی نشان دهد و فرد دیگری با خوردن همان غذای خاص، هیچ حساسیتی نداشته باشد؛ ولی به‌طورکلی می‌توان گفت برخی از غذا‌ها عامل ایجاد کهیر هستند. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، گوشت، شکلات، گندم و آجیل از جمله این مواد غذایی می‌باشند. برخی از مواد افزودنی و مواد نگه‌دارنده همچون بنزوآت، تارتازین و سولفیت‌ها، مواد نگه‌دارنده ضدباکتری و میکروبی هستند که در تهیه محصولات مختلف مثل نوشابه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. تارتازین از جمله مواد رنگی است که معمولاً در آب نبات، شیرینی‌ها، نوشابه، چیپس، کنسرو، غلات فرآوری شده، سس و سوپ‌های فوری یافت می‌شود. سولفیت‌ها برای تهیه غذا‌های بسته‌بندی و ... استفاده می‌شوند. بهترین راه پیشگیری، دوری از این مواد مصنوعی است.

خوراکی های مناسب در درمان کهیر

کاهش امگا ۶ و افزایش امگا ۳

امگا ۶، اسید‌های چربی هستند که مقادیر معینی از آنها برای حفظ عملکرد مناسب بدن کافی است و مقدار بیش از حد آن برای افراد مبتلا به کهیر مضر است. مصرف بیش از حد امگا ۶ می‌تواند موجب التهاب شود و تولید پروستاگلاندین التهابی را افزایش دهد. از سوی دیگر اسید‌های چرب امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اجداد ما این دو نوع چربی را به مقدار مساوی مصرف می‌کردند، حتی مدرن‌ترین رژیم‌های غذایی در کشور‌های غربی نیز حاوی مقادیر زیادی اسید‌های چرب امگا ۶ و مقداری امگا ۳ هستند. با کمی تغییر در رژیم غذایی می‌توان مقدار دریافتی این دو نوع اسید چرب را به تعادل رساند. به سادگی با مصرف کمتر روغن‌های گیاهی همچون ذرت و دانه آفتابگردان (که مملو از امگا ۶ هستند)، این کار را انجام دهید. اسید‌های چرب امگا ۳ را نیز می‌توان با افزایش تخم کتان، گردو، سویا و ماهی‌های آب سرد مانند ماهی آزاد، به حد تعادل رساند.

ویتامین C

اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توانایی ویتامین C برای کاهش علائم کهیر محدود است؛ ولی در تئوری‌ها آمده که مقادیر بالای ویتامین C به کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن کمک می‌کند و موجب شکسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود. اثرات مثبت ویتامین C ممکن است به همراه مصرف ویتامین E افزایش یابد؛ زیرا این دو ویتامین تأثیر یکدیگر را تقویت می‌کنند.

غذا‌های غنی از کوئرستین

مصرف غذا‌های غنی از کوئرستین، مانند پیاز قرمز به کاهش علائم کهیر کمک می‌کند. کوئرستین بیوفلاونوئیدی است که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و خواص ضدالتهابی و ضدهیستامینی دارد. شواهد حاکی از آن است که می‌تواند در افراد مستعد، کهیر را کنترل کند. برخی از بهترین منابع غذایی کوئرستین عبارتند از: سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انگور قرمز، گیلاس، چای، تمشک، توت‌ها و زغال اخته.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ علاوه بر درمان مشکلات پوست و مو ، برای رفع انواع لک پوست ، بوتاکس تعریق ، جوانسازی پوست ، تزریق چربی ، لیزر موی زائد و بسیاری دیگر از اقدامات مربوط به پوست و زیبایی، نیز می‌توانید به کلینیک پوست دکتر هما فاتحی مراجعه نمایید. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمان کهیر

کهیرهای خفیف معمولاً بدون نیاز به انجام اقدامات درمانی بهبود می‌یابند. اقدامات درمانی با تمرکز بر از بین بردن علل زمینه‌ای مانند محرک‌ها انجام می‌شود.

دارو

برای درمان کهیر، داروهای متعدد تجویزی و بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارد. در برخی موارد ترکیبی از داروها باید استفاده شود. داروهای زیر برای درمان کهیرهای پوستی به کار برده می‌شود. برخی داروهای تجویزی که برای درمان کهیرهای پوست و آنژیودم به کار برده می‌شوند عبارتند از:

پیشگیری از کهیر

خطرات کهیر

خاراندن تهاجمی پوست باعث ایجاد زخم‌ و خراش‌هایی می‌شود که خطر عفونت ثانویه را بالا می‌برند. عوارض احتمالی (اما نادر) کهیر می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

تزریق آنزیم هیالورونیداز برای رفع سریع عوارض فیلر یا ژل در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دانستنیهای بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریقدانستنیهای بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق

تزریق بوتاکس در ناحیه زیر بغل یک نوع درمان محسوب می شود که نتیجه آن کاهش تعریق است. ... ادامه مطلب

میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟

ازفواید میکرودرم می توان به مواردی مانند، ایجاد پوستی تازه، صاف و نرم اشاره کرد. این کار، یک روش غیر جراحی است و از این رو می تواند در فواصل کوتاه تکرار شود. ... ادامه مطلب

دلایل کهیر زدن پوست و راه های درمان آندلایل کهیر زدن پوست و راه های درمان آن

کهیر یا راش ضایعات قرمز، برجسته و خارش‌ دار پوستی است که گاهی به علت آلرژی ایجاد می‌ شود. آلرژن، محرکی است که باعث واکنش آلرژیک می‌ شود. در این مطلب به دلایل ایجاد کهیر پوستی و روشهای درمان آن میپردازیم. ... ادامه مطلب

رفع گودی شقیقه و لیفت ابرو با تزریق فیلررفع گودی شقیقه و لیفت ابرو با تزریق فیلر

افرادی که به علت بیماری دچار فرور فتگی ناحیه گیجگاهی، شده‌ اند نیز می‌ توانند با استفاده از متدهای درمانی مانند تزریق فیلر، گودی شقیقه را رفع و ابرو های خود را لیفت نمایند. ... ادامه مطلب