مقایسه لیزر co2 و اربیوم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزرهای پوستی / لیزر اربیوم بهتر است یا co2

لیزر اربیوم بهتر است یا co2

گسترش و تنوع روش های جوانسازی پوست، پزشکان را با این چالش مواجه کرده است که کدام روش درمانی زیبایی را ارائه دهند. آنچه که روشن و واضح است، این است که در سال های اخیر، تقاضای فزاینده ای برای روش های غیرتهاجمی با زمان ریکاوری محدود وجود دارد که در عین حال، نتایج قابل توجه و پایداری را به دنبال داشته باشند. با توجه به اینکه جوانسازی پوست با لیزر به یکی از روش های متداول و پرطرفدار زیبایی تبدیل شده است، آشنایی با دو نوع لیزر اربیوم و لیزر CO2 می تواند کمک بزرگی باشد برای افرادی که تصمیم به انجام دادن این روش ها دارند. به طور کلی، لیزر اربیوم برای درمان بیماران جوان (زیر 50 سال)، جای جوش (خفیف تا متوسط) و چروکیدگی های کم عمق پوست مناسب هستند.

سیستم لیزر CO2 برای بیماران مسن تر، چروکیدگی های عمیق تر، سفت کردن پوست های شل، جای جوش (شدید) و جای زخم ها مناسب است. لیزر فرکشنال CO2 در عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند. این لیزر نسبت به سیستم های ضعیف فرکشنال آسیب بیشتری به پوست وارد می کند. در لیزر اربیوم طول موج 2940nm است و انرژی‌ که از آن گسیل می‌شود تماماً توسط آبی که در بافت پوست قرار دارد، جذب کامل می‌شود. با جذب تمام لیزر در آب میان بافتی روی سطح پوست، لایه‌هایی که در قسمت بالا قرار دارند شروع به تبخیر شدن می‌کنند و باعث می‌شود لیزر به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ نکند. این میزان طول موج لیزر در لیزر اربیوم فرآیند لایه برداری پوست را به صورت کامل تحت کنترل خود قرار خواهد داد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزر CO2

لیزر CO2 فرکشنال یکی از معروف‌ترین لیزرها در پزشکی است. این لیزر به علت توان بالا و انرژی زیادی که دارد برای برداشتن انواع ضایعات پوستی مانند زگیل و خال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این دستگاه می‌توان برای لیفت صورت ، لایه برداری عمیق پوست و درمان جای زخم‌های عمیق‌تر استفاده کرد. برای جوانسازی با لیزر CO2 فرکشنال از بیحسی موضعی استفاده می‌کنند؛ زیرا در آن واحد نقاطی با حداکثر اندازه‌ی ۱ میلی‌متر از پوست مورد هدف لیزر قرار می‌گیرند، احساس درد یا ناراحتی نخواهید داشت. در طول جلسه اشعه‌ی لیزر به پوست شما تابیده شده و لایه‌ای از سطح پوست شما برداشت می‌شود. همزمان لیزر به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و باعث تحریک کلاژن سازی می‌شود.

کاربردهای لیزر CO2

  1. درمان آسیب‌های ناشی از آفتاب
  2. درمان پیری پوست
  3. از بین بردن ضایعات مختلف پوستی مانند زگیل و خال
  4. درمان لکه‌های مقاوم به درمان‌های دیگر
  5. لایه برداری‌های عمیق پوست
  6. لیفت و جوانسازی پوست صورت

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم معروف به لیزر اربیوم یاگ Er_YAG یکی دیگر از دستگاه‌های مورد استفاده توسط پزشکان در ‌جوانسازی و رفع چین و چروک پوست است. این لیزر برای پوست‌های حساس و از بین بردن چین و چروک‌ها و آثار جوش‌های خفیف و سطحی کاربرد دارد. در واقع نمی‌توان از این لیزر برای لایه برداری‌های عمیق استفاده کرد. در لایه‌برداری به وسیله لیزر اربیوم، یک لایه از اپیدرم (خراجی‌ترین لایه پوست) با دقت برداشته می‌شود تا لایه زیرین پوست که هموارتر و جوان‌تر است نمایان شود. با انجام این عمل، تولید کلاژن جدید نیز تحریک شده و پوست، سفت‌تر می‌شود. لایه‌برداری پوست به وسیله لیزر اربیوم یک عمل سرپایی است که تحت بیحسی موضعی یا آرام‌بخش‌های خفیف انجام می‌شود.

لیزر اربیوم بهتر است یا co2

کاربرد لیزر اربیوم

  1. درمان لکه‌های سطحی پوست
  2. کم کردن چین و چروک‌های سطحی پوست
  3. درمان جای جوش
  4. برداشتن ضایعات کوچک پوست
  5. درمان رینوفیما (غدد چربی رو بینی)
  6. از بین بردن چربی پلک
  7. درمان رنگدانه‌های پوستی
  8. درمان ضایعات عروقی

تفاوت لیزر اربیوم در مقایسه با لیزر co2

طول موجی که از لیزر اربیوم برای لایه برداری پوست انجام می‌گیرد، بهینه تر از لیزر co2 است. لیزر اربیوم با طول موج 2940nm انرژی ساطع می‌کند در حالی که لیزر co2 طول موجی برابر با 10600nm دارد.

لیزر اربیوم توانایی این را دارد تا عمق درمان را تغییر دهد. در واقع عمق‌های مختلف درمانی لیزر اربیوم به میزان جذب بیشتری توسط آبی که در بافت اپیدرمی و پوست وجود دارد، نسبت داده می‌شود. همین جذب بالای آب به متخصصان این امکان را می‌دهد تا مدت پالس را برای خنک‌تر کردن درمان کوتاه نمایند. در نهایت جوانسازی کامل پوست در مقابل یک لایه برداری کاملاً سبک انجام می‌شود.

لیزر اربیوم آسیب حرارتی کمتری برای فرد ایجاد خواهد کرد و نسبت به لیزر co2 درد کمتری دارد و برای ضایعات کوچک نیازی به داروی بیهوشی هم نیست.

تفاوت لیزر اربیوم یا co2 در این است که لیزر اربیوم عوارض کمتری هم نسبت به co2 دارد. هایپرپیگمنتیشن و هیپوپیگمنتیشن معمولاً به دلیل آسیب گرمایی و تحریک شدن کلاژن رخ می‌دهد. ملانین هم فقط می‌تواند طول موج‌های بین 300 تا 1000 نانومتر را جذب کند، پس در این صورت co2 و اربیوم مستقیماً سبب ایجاد رنگدانه نخواهند شد.

لیزرهای اربیوم در مقایسه با لیزرهای co2 دوره نقاهت کوتاهتری دارند. لیزرهای اربیوم به دلیل ایجاد زخم‌های کم عمق‌تر نسبت به co2 نیاز به زمان بهبود کمتری دارند.

لیزر CO2 و اربیوم با توجه به طیف وسیع اثرگذاری، میتوانند در رفع جای جوش ، جوانسازی ، رفع چین و چروک، درمان لکه های پوستی و ... مؤثر باشد. کلینیک دکتر هما فاتحی در اصفهان یکی از مرکز مورد تایید و مجاز پوست و مو است که با ارائه این خدمت به مراجعین خود، پوستی جوان تر و عاری از لک و تیرگی را به آنها هدیه می‌نماید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

ماندگاری لیزر اربیوم و co2

ماندگاری نتایج حاصل شده به نحوه‌ی مراقبت شما از پوست خود در برابر نور خورشید و همچنین عوامل ژنتیکی و روند سالخوردگی بستگی خواهد داشت. با مراقبت مناسب از پوست، نتایج لیزر CO2می‌تواند ۲ تا ۳ سال و لیزر اربیوم می‌توانند تا ۵ سال دوام داشته باشند.

عوارض لیزر اربیوم و co2

شایع‌ترین مشکلی که در لیزر co2 نسبت به اربیوم وجود دارد، قرمزی طولانی مدت است که از چند هفته تا چند ماه روی پوست باقی می‌ماند. در بیماران با رنگدانه‌های طبیعی هم خطر افزایش به هایپرپیگمانتاسیون پس از این که درمان شدند هم وجود دارد. پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور خوشید و همچنین استفاده از کرم‌های روشن کننده پوست می‌تواند به کاهش این عارضه کمک کند. تفاوت لیزر اربیوم و co2 در عوارض این است که در لیزر اربیوم تورم و ناراحتی خفیفی در پوست ایجاد می‌شود که بعد از چند روز در پوست ناپدید خواهد شد. البته به بهبود کامل عوارض جانبی اربیوم با توجه به نوع پوست فرد و شرایط زندگی اون کاملاً متغیر است.

در طول این چند روز هم همان طور که پوست روند بهبودی خود را می‌گذراند، ممکن است که فرد تغییراتی مانند پوسته پوسته شدن یا علائمی مانند آفتاب سوختگی را هم در خود مشاهده کند؛ اما با مراقبت‌های پوستی در دوران نقاهت شما می‌توانید تا حد زیادی این عوارض را کم کنید و به راحتی پشت سر بگذارید. لیزر فرکشنال co2 به طور کلی عارضه خاصی که دائمی بوده و نگران کننده باشد، ندارد. اگر چه پس از انجام لیزر، قرمزی و تورم و نقاط تیره رنگ روی پوست برای دو تا سه هفته باقی می‌ماند؛ اما این نشانه‌ها ناشی از عملکرد درست لیزر co2 فرکشنال است و به مرور برطرف شده و پوست تازه رخ می نماید.

تزریق چربی و ژل گونه از موثرترین اقدامات جوانسازی پوست هستند که توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نانوفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟نانوفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از روشهای جوانسازی پوست، تزریق نانوفت است.نانوفت، چربی فرآوری شده بدن است که حاوی غلظت بالایی از سلولهای بنیادی است. ... ادامه مطلب

هرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانیدهرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانید

زونا بیماری است که در اثر ویروس به وجود می آید و علائم ظاهری همانند آبله مرغان دارد و خارش های شدیدی ایجاد می کند. تاول های این بیماری در همه جای بدن می تواند ظاهر شود اما بیشتر در تنه و دستان و پاها وجود دارند. زونا یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست اما ممکن است بسیار دردناک باشد. ... ادامه مطلب

کرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورتکرایوتراپی (فریز) جوش و لک صورت

امروزه دانش پزشکی روش‌ های جدید درمانی را ابداع کرده است که می‌ تواند در درمان جوش و لک مفید باشد. فریز یا کرایوتراپی یکی از روشهای درمان است که یک روش ساده و غیر تهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ ها و دانه‌ ها و لک ها استفاده می شود. ... ادامه مطلب

شبهه لیزر آی پی ال چیست و چه کاربردی دارد؟شبهه لیزر آی پی ال چیست و چه کاربردی دارد؟

IPL دستگاه های Light Base هستند که به دلیل ارائه طول موج های گوناگون، کاربرد های متفاوتی در پوست وزیبایی را از جمله رفع موی زائد، جوان سازی پوست، درمان آکنه و درمان کک و مک و غیره دارند. ... ادامه مطلب