عوامل تشدید کننده و انواع مو خوره
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / علل اصلی ایجاد موخوره

علل اصلی ایجاد موخوره

در بیماری مو خوره، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خرد شدن ساقه مو می شود. این مشکل همچنین تحت عنوان تریکوپتیلوزیس (trichoptilosis) یا به شکل پر شدن مو در برخی نواحی شناخته می‌شود. دلیل این امر این است که وقتی توجهی به موخوره‌ها نمی‌شود و مراقبتی در این ‌مورد صورت نمی‌گیرد، تارهای مو شروع به چند تکه شدن می‌کنند که باعث می‌شود موهای شما شبیه یک پر شود. درمان‌هایی که برای موخوره وجود دارند، به گونه‌ای هستند که نوک‌های آسیب‌دیده‌ی موها را به سرعت و به طور مؤثری ترمیم می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل اصلی ایجاد مو خوره

بیماری مو خوره

عوامل تشدید کننده مو خوره

اگر موهایتان دچار موخوره شده و کاری برای مقابله با آن انجام نمی‌دهید، باید منتظر تشدید آنها باشید. همچنین تداوم استفاده از سشوار و اتو مو، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ، استفاده از شامپوی نامناسب و شست‌وشوی نادرست موها و… همگی از عوامل ایجاد آسیب در موها هستند.

انواع موخوره

موخوره ها انواع مختلفی دارند و ممکن است در هر بخشی از ساقه ی مو ظاهر شوند. موخوره ها بر اساس شکل و محل تشکیل در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:

  1. موخوره ی دو شاخه: ساده ترین و شایع ترین نوع موخوره، نوع دو شاخه است که در انتهای مو به وجود می آید. اگر به انتهای ساقه ی موی خود دقت کنید، به آسانی می توانید این نوع موخوره را که به شکل Y است مشاهده کنید. با مشاهده ی موخوره ها، موهایتان را چند سانت کوتاه کنید تا از پیشروی آسیب به بخش های بالاتر ساقه ی مو جلوگیری شود.
  2. موخوره ی سه شاخه: موخوره سه شاخه در انتهای موها و به شکل چنگال ظاهر می شود. این نوع موخوره در اثر خشکی و کمبود آب و رطوبت به وجود می آید. وقتی کوتیکول مو ضعیف شد و آسیب دید، از کورتکس مو جدا می شود و به شکل سه شاخه در می آید.
  3. موخوره به شکل پر: رنگ کردن مکرر موها، برخی مدل های کوتاهی و تمیز نکردن آلودگی موها باعث ایجاد این وضعیت می شود. اگر به انتهای ساقه ی مو دقت کنید، مانند پر شاخه شاخه به نظر می رسد.
  4. موخوره ی درختی: وقتی که موهایتان را پوش می دهید، به کوتیکول ساقه ی مو آسیب وارد می کنید و این نوع موخوره ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ی ماوراء بنفش خورشید هم همین لطمه را به موها می زند.
  5. موخوره ی گره ای: موخوره های گره ای، ساقه های گره خورده به نظر می رسند؛ اما واقعا گره نیستد. قرار گرفتن ساقه ی مو در معرض حرارت و دمای بالای دستگاه های حرارتی و تنش های فیزیکی، این نوع موخوره را به وجود می آورد.
  6. موخوره ی ناقص: این نوع موخوره معمولاً در اثر کشیده شدن بیش از حد ساقه ی موها و در نتیجه تضعیف کوتیکول به وجود می آید. موخوره ی ناقص در افرادی که عادت دارند موهای خود را دم اسبی ببندند، بیشتر دیده می شود.
  7. موخوره ی نقاط سفید: سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی دلیل اصلی به وجود آمدن این نوع موخوره است. موخوره ی نقاط سفید بدترین نوع موخوره می باشد. اگر این مشکل برایتان پیش آمد، به هیچ عنوان دوباره موهایتان را رنگ نکنید و به موهای خود زمان دهید تا ترمیم شوند.

درمان موخوره

متأسفانه موخوره درمان قطعی ندارد و تنها راه خلاص شدن از آن کوتاه کردن موها می باشد؛ اما با استفاده از برخی روش های خانگی، گیاهی و رعایت نکات مراقبت از مو می توان از موخوره جلوگیری کرده و در برخی موارد آن را درمان کرد. باید موها را کوتاه کرد و از تحریک فیزیکی مو اجتناب کرد. مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را که موجب تأمین رطوبت پوست سر است فراموش نکنید. اگر موها بسیار خشک است (به خصوص انتهای موها) را با روغن مخصوص مو مرطوب و نرم کنید.

شما می‌تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی و مشکلاتی نظیر موخوره ، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

پیشگیری از موخوره

از جمله موارد مؤثر در پیشگیری از موخوره می توان به اقدامات زیر اشاره کرد:

  1. اصلاح موها به طور مرتب و هر شش ماه یکبار
  2. عدم شستشوی روزانه موها و در صورت شستشوی روزانه تنها استفاده از نرم کننده
  3. استفاده از شامپوهای با ترکیبات طبیعی
  4. استفاده از نرم کننده پس از شامپو کردن
  5. استفاده از برس با دندانه های پهن
  6. محدودیت استفاده از روش های آسیب زننده به مو مانند سشوار و اتو مو و استفاده از اسپری محافظت مو از گرما قبل از سشوار و اتو کردن موها
  7. استفاده از مکمل های بیوتین و فولیک اسید برای تقویت مو با نظر پزشک متخصص

عوارض مو خوره

در هنگام مو خوره زدن به دلیل چند شاخه شدن ساقه مو، موها دچار وز می شوند و زیبایی خود را از دست می دهند. از سوی دیگر، رنگ موها در قسمت های دارای مو خوره نیز تغییر می کند و کم رنگ تر می شود. اگر موخوره، پیشرفت داشته باشد و به قسمت های بالای مو برسد، گاهی موجب ایجاد شوره در سر یا ریزش مو می شود. در مجموع می توان گفت که موخوره می تواند به پیاز مو آسیب برساند.

تزریق ژل لب یکی از اقدامات رایج، آسان و مقرون به صرفه است که گاها می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر ایجاد تناسب اجزای صورت و زیبایی چهره داشته باشد. یکی از مهمترین نکات حائز اهمیت در مورد افزایش حجم لبها با فیلر، انتخاب پزشکی است که قادر است با بکارگیری تکنیک درست تزریق و استفاده از بهترین انواع فیلر، با کمترین عوارض، به لبها زیبایی بخشد. شما می‌توانید برای بهترین تزریق ژل لب در اصفهان به مراکز مجاز و پزشکان معتبر مراجعه نمایید و با این کار موفقیت عمل خود را تضمین کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویژگی های بهترین مراکز لیزر موهای زائدویژگی های بهترین مراکز لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به عنوان یکی از راه های از بین بردن مو های زائد برای همیشه می باشد، از این رو سبب شده تا افراد به ویژگی های برتر کلینیک ها اهمیت فراوانی دهند. ... ادامه مطلب

کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کربوکسی تراپی، از جمله روش هایی است که در رفع سلولیت و سیاهی دور چشم ها کاربرد دارد.جزئیات نحوه انجام این روش به ناحیه ای بستگی دارد که درمان انجام می شود. اما روند کلی درمان در تمامی موارد یکسان می باشد. ... ادامه مطلب

اندولیفت یکی از بهترین روشهای لاغری موضعیاندولیفت یکی از بهترین روشهای لاغری موضعی

امروزه اکثر افراد برای حذف چربی و لاغری موضعی به دنبال روش های غیر جراحی هستند. یکی از مؤثر‌ترین تکنیک های لاغری موضعی، لیزر اندولیفت است. ... ادامه مطلب

تزریق ژل چگونه موجب جوانسازی پوست میشود؟تزریق ژل چگونه موجب جوانسازی پوست میشود؟

نوعی از پرکننده‌های پوستی را که از ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌اند فیلر یا ژل گویند. لازم به ذکر است که انتقال این مواد به زیر پوست به وسیله تزریق انجام می‌شود. تزریق این مواد به بخش‌های مختلف پوست موجب افزایش حجم این ناحیه می‌گردد و اثرات پیری را کاهش می‌دهد ... ادامه مطلب