درمان پرمویی یا هیرسوتیسم در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزر موهای زائد در اصفهان / علت رویش موهای مردانه در زنان (هیرسوتیسم)

علت رویش موهای مردانه در زنان (هیرسوتیسم)

زمانی که موهای کرکی یا طبیعی بدن از حالت نرمال خود خارج می‌شوند و با سرعت و ضخامت بیشتری رشد می‌یابند به این معضل پرمویی یا هیرسوتیسم گفته می‌شود که ممکن است شامل نقاط مختلفی از بدن یک فرد باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما اغلب در صورت، چانه، پشت لب، کشاله‌ی ران، سینه، زیر شکم و اطراف ناف دیده می‌شود. هیرسوتیسم یک اصطلاح پزشکی برای رشد بیش از حد موهای بدن در زنان است و اغلب از هر ده زن یک نفر قبل از یائسگی به این مشکل دچار می‌شود. حدود ۸ درصد از زنان مبتلا به هیرسوتیسم هستند که این امر باعث می‌شود در بدن آنها موهای زائد رشد یابند.

شما می‌توانید جهت انجام لیزر موهای زائد در کلینیک پوست و موی دکتر هما فاتحی، با تلفن 03132245018 و یا 09135116500 تماس حاصل نمایید.

علل رویش موهای مردانه در زنان

در بلوغ، تخمدان‌‌‌های دختر ترکیبی از هورمون‌‌‌های جنسی زنانه و مردانه را تولید می‌‌‌‌کنند و موجب رشد مو در ناحیه زیر بغل و چانه می‌‌‌‌شوند. اگر تعادل این ترکیب با نسبت بسیار بالای هورمون‌‌‌های جنسی مردانه (آندروژن) به هم بریزد، هیرسوتیسم ممکن است ایجاد شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: که به دلیل عدم تعادل هورمون‌‌‌های جنسی شایع‌ترین علت هیرسوتیسم است، ممکن است باعث ایجاد اختلال در قاعدگی، چاقی، ناباروری و گاهی چندین کیست در تخمدان شود.

سندرم کوشینگ: این بیماری هنگامی ایجاد می‌‌‌‌شود که بدن در معرض سطوح بالای هورمون کورتیزول قرار دارد. این بیماری ممکن است از غدد آدرنالی ایجاد شود که کورتیزول بیش از حدی را تولید می‌‌‌‌کنند یا ناشی از مصرف داروهایی مانند پردنیزولون در طولانی مدت باشد.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: مشخصه این بیماری ارثی تولید غیرطبیعی هورمون‌های استروئیدی، از جمله کورتیزول و آندروژن، در غدد فوق‌کلیه است.

تومورها: به‌ندرت، تومور ترشح شده آندروژن در تخمدان‌ها یا غدد فوق‌کلیه می‌‌‌‌تواند باعث ایجاد هیرسوتیسم شود.

داروها: برخی از داروها می‌‌‌‌توانند باعث ایجاد هیرسوتیسم شوند. این داروها شامل دانازول (که برای درمان زنان مبتلا به آندومتریوز به کار می‌‌‌‌رود)، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و فلوکستین (پروزاک) برای افسردگی است. گاهی، هیرسوتیسم ممکن است بدون علت قابل ‌تشخیص ایجاد شود.

بارداری: همان‌طور که می‌دانید، تعادل هورمون‌ها در زمان بارداری کمی مختل می‌شود. یکی از تغییراتی که اتفاق می‌افتد افزایش سطح تستوسترون و استروژن است؛ اما رشد ناخواسته‌ی موی زائد برای همه‌ی خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد.

هیپرپرولاکتینمی: هایپرپرولاکتینمی بیماری است که باعث می‌شود بدن مقادیر زیادی هورمون پرولاکتین تولید کند. پرولاکتین در درجه‌ی اول مسئول تولید شیر در زنان شیرده است. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن ترشح شیر از پستان‌ها را تجربه کنند، حتی اگر شیرده نباشند. برخی از افراد مبتلا به هیپرپرولاکتینمی ممکن است ناباروری یا عدم پریودی را نیز تجربه کنند.

اختلالات تیروئید: تیروئید، هورمون‌هایی تولید می‌کند که به تنظیم متابولیسم و دمای بدن کمک می‌کنند. هنگامی‌که تیروئید عملکرد مناسبی نداشته باشد و عدم تعادل هورمونی ایجاد کند، ممکن است باعث ایجاد موهای زائد در بدن شود.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، یک بیماری نادر است که بر غدد فوق کلیه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علائم شدیدی ایجاد کند. وقتی غدد فوق کلیوی به درستی کار نکنند، بدن ممکن است آندروژن زیادی تولید کند. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است علائمی مختلفی را تجربه کنند، مانند بم شدن صدا، رشد زودرس موهای شرمگاه، بزرگ شدن کلیتوریس، رشد موهای زائد بدن، رشد موی زائد صورت، دوره‌های قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی، آکنه‌ی شدید و کوتاهی قد در بزرگسالی؛ اما رشد سریع قد در کودکی.

پرمویی یا هیرسوتیسم

تشخیص رویش موهای مردانه در زنان

برای پیدا کردن علت موهای زائد باید به سن ایجاد، سرعت پیشرفت رشد مو و نشانه همراه آن توجه کنیم. اگر چرخه‌های قاعدگی به هم خورده باشد به احتمال زیاد مشکل از تخمدان است.(مثلاً تخمدان پر کیست) ربطی به غده فوق کلیه ندارد؛ اما اگر ترشح شیر از پستان، فشار خون بالا، سهولت کبود شدن، افزایش وزن قسمت‌های مرکزی مثل شکم و ضعف وجود داشته باشد به مشکلات غده فوق کلیه فکر می‌کنیم.

اگر قاعدگی شکل طبیعی دارد، ممکن است رویش موی مردانه ژنتیکی باشد.

نواحی تشخیص رویش موهای مردانه در زنان

این نوع رویش موی مردانه بیشتر اوقات در هنگام بلوغ ایجاد می‌شود و علت آن تغییرات هورمونی شدیدی است که در این دوران ایجاد می‌شود.

درمان رویش موهای مردانه در زنان

1. مدیریت هورمون‌ها :

اگر اضافه‌وزن دارید، احتمالاً پزشک پیشنهاد خواهد کرد که برای جلوگیری از رشد موهای زائد خود، وزنتان را کاهش دهید. چاقی می‌تواند روند تولید و پردازش هورمون‌های بدن را تغییر دهد. حفظ یک وزن سالم می‌تواند سطح آندروژن بدن شما را بدون استفاده از دارو اصلاح کند. اگر رشد موهای زائد در شما از علائم بیماری PCOS یا اختلالات غدد فوق کلیوی باشد، ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید. دارودرمانی به شکل مصرف قرص‌های ضدبارداری یا داروهای ضد آندروژن می‌تواند به تعادل سطح هورمون‌های شما کمک کند.

داروهای آنتی آندروژن: آندروژن استروئیدی و آنتی آندروژن غیراستروئیدی (خالص) می‌توانند گیرنده‌ها آندروژن را مسدود کرده و تولید آندروژن را از غدد فوق کلیوی، تخمدان‌ها و غدد هیپوفیز کاهش دهند.

قرص‌های ضدبارداری ترکیبی: این قرص‌ها که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، می‌توانند به کوچک‌تر شدن کیست‌های PCOS کمک کنند. هورمون استروژن هم می‌تواند به کاهش موهای زائد کمک کند. این داروها معمولاً یک راه حل بلندمدت برای درمان هیرسوتیسم می‌باشند. احتمالاً بیشترین بهبودی را سه تا شش ماه پس از دارودرمانی متوجّه خواهید شد.

2. لیزر موهای زائد :

لیزر موهای زائد استفاده از اشعه‌های نور متمرکز برای آسیب رساندن به فولیکول مو است. فولیکول‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند مو تولید کنند و مویی که در حال حاضر وجود دارد، ریزش می‌کند. با استفاده از درمان‌های کافی، لیزر موهای زائد می‌تواند یک نتیجه دائمی یا تقریباً دائمی را به همراه داشته باشد.

3. الکترولیز :

الکترولیز برداشتن مو با استفاده از جریان‌های الکتریکی است. این روش هر فولیکول مو را جداگانه درمان می‌کند، بنابراین جلسات آن می‌توانند طولانی‌تر باشند. جلسات لیزر موهای زائد و الکترولیز می‌توانند گران باشند و برای دستیابی به نتایج دلخواه نیاز به گذراندن جلسات متعدد است. برخی از بیماران این روش‌های درمانی را ناخوشایند و کمی دردناک می‌یابند.

امروزه روشهای موثری برای جوانسازی پوست ابداع گردیده که اغلب آنها با نتایج بسیار موثر در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی قابل انجام هستند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ یا می‌خواهید به جوانسازی پوست خود با روشهای کلینیکال بپردازید با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اندولیفت یکی از بهترین روشهای لاغری موضعیاندولیفت یکی از بهترین روشهای لاغری موضعی

یکی از مؤثر‌ترین تکنیک های لاغری موضعی، لیزر اندولیفت است. دستگاه اندولیفت دارای دو حالت کلاژن ساز و چربی سوز است. ... ادامه مطلب

لیزر اربیوم فرکشنال چیست؟لیزر اربیوم فرکشنال چیست؟

لیزر اربیوم به تنهایی خاصیت لایه برداری دارد و یکی از پیشرفته ترین انواع تکنولوژی های لیزر است. اربیوم پرتویی با طول موج 2940 نانومتر منتشر می کند که همان نور مادون قرمز است که با رسیدن به پوست، توسط آب جذب می‌ شوند. ... ادامه مطلب

چه بیماریهایی ایجاد خارش پوست میکنند؟چه بیماریهایی ایجاد خارش پوست میکنند؟

خارش پوست، حس ناخوشایندی در پوست است که شما را به خراشیدن و خاراندن پوست خود تحریک می‌کند. خارش پوست از علائم مشخصه بسیاری از بیماری‌های پوستی و از نشانه‌های غیرمعمول برخی از بیماری‌های سیستمیک است. ... ادامه مطلب

آیا روشی برای سفت شدن پوست وجود دارد؟آیا روشی برای سفت شدن پوست وجود دارد؟

پوست صورت و گردن نسبت به پوست سایر قسمت‌ های بدن حساس‌ تر است به همین دلیل بیشتر دستخوش تغییرات مخرب مانند افتادگی میشود . در این بخش به معرفی روش های مناسب برای لیفت پوست صورت پرداخته ایم. ... ادامه مطلب