بیماری درماتیت سبورئیک چیست ؟

بیماری درماتیت سبورئیک چیست ؟

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی حاد یا مزمن با علت ناشناخته است که به طور مشخص محدود به مناطقی از پوست که غدد سباسه یاچربی دارد مانند صورت ،پشت گوشها ،اطراف بینی،گونه ها،ابروها،پلکها،وسط سینه و به خصوص در سرمی باشد. اغلب با پوست قرمز ، التهابی، خارش دار وموها با پوسته ریزی و شوره همراه است.در مواردی ممکن است نواحی چین دار بدن یا مناطقی از پوست ،که چربتر هستند بیشتردرگیر باشد ..

درماتیت سبورئیک در نوزادان و پس از بلوغ زمانی که غدد سباسه خیلی فعال است دیده میشود. میزان شیوع ان در بالغین 3 تا 5 درصد میباشدودر مردان شایعتر و در فصل زمستان شدیدتر است.درماتیت سبورئیک گاهی همراه با اکنه ،اکنه روزاسه و پسوریازیس دیده میشود.علت این بیماری خیلی مشخص نبوده ولی ممکن است با قارچی از نوع مخمر ها ارتباط داشته باشد .مطالعات متعدد نشان داده اند که این مخمر نقش مهمی در ایجاد درماتیت سبورئیک دارد .

عوامل ایجاد :

قارچها ، گرده گیاهان، آلاینده های هوا، آلرژی ها و مواد محرک مثل مواد شوینده وعطرها.

درمان :
ترکیبات کورتون موضعی با نظر پزشک.

کوتاه نگه داشتن موها و ریش ها
شستشوی مکررمفید خواهد بود چون چربی ها که بستر اولیه برای قارچ کف سر هستند از سطح پوست برمیدارد.درماتیت سبورئیک به طور مکرر عود میکند،بنابراین ممکن است نیازبه درمان با شامپوهای طبی (اغلب درمان متناوب با استروئیدهای موضعی همزمان)به طور نامحدود وجود داشته باشد.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، جنب داروخانه سپاهان ، ساختمان سپاهان یک ، طبقه3