درماتیت تماسی چیست؟ علائم و تشخیص درماتیت | درمان درماتیت در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان میشود؟

درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان میشود؟

درماتیت تماسی (Contact dermatitis) طبق تعریف به هرگونه اختلال پوستی گفته می شود که متعاقب تماس با یک ماده خارجی و ایجاد یک واکنش آلرژیک یا پاسخ تحریکی بروز می یابد! بسیاری از موارد درماتیت تماسی در اثر پاسخ تحریکی به یک ماده محرک ایجاد می شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم به درماتیت تماسی (به عنوان نوعی بیماری پوستی شایع) مبتلا می باشند.
به طور کلی دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد:

1- درماتیت تماسی تحریکی

این نوع درماتیت شایعترین درماتیت تماسی محسوب می شود و تقریبا حدود ۸۰ درصد موارد درماتیت تماسی را به خود اختصاص می دهد! این بیماری می تواند بعد از تماس با اسیدها، قلیاها نظیر بعضی از شوینده ها، نرم کننده ها، حلال ها، شامپوها، لوازم آرایشی و بهداشتی مانند رنگ های مو، تماس طولانی مدت با پوشک ها در کودکان، حشره کش ها، و سایر مواد شیمیایی ایجاد شود.

2- درماتیت تماسی آلرژیک

این بیماری بعد از تماس با ماده ای که فرد به آن حساسیت دارد بروز می یابد. شایعترین مواد که باعث بروز درماتیت تماسی آلرژیک می شوند عبارتند از: چسب ها (بخصوص آنهایی که در موارد آرایشی استفاده می شوند)، بعضی از آنتی بیوتیک ها مانند نئومایسین که بر روی پوست مالیده می شود، Balsam Peru (که در محصولات شخصی و آرایشی استفاده می شود)، مواد مورد استفاده در ساخت بعضی از پوشاک، مواد مورد استفاده در ساخت ادکلن و عطرها، محلول های آرایشی و بهداشتی، نیکل و بعضی دیگر از فلزات مورد استفاده در ساخت زیورآلات، سم موجود در بعضی از گیاهان مانند نوعی پیچک (Ivy)، لاتکس موجود در دستکش ها و یا بادبادک ها.

پوشت به عنوان بزرگترین عضو بدن، با احتمال زیادی ممکن است درگیر بیماریها، عوارض و صدمات شود. علاوه بر این به دلیل بیرونی تر بودن و در معرض نمایش بودن این عضو نیاز به توجه و رسیدگی به پوست بیشتر خواهد بود. پزشکان پوست افرادی هستند که می‌توانند به شما در مواجهه با بیماریها و صدمات پوست کمک نمایند. یکی از بیماریهای پوستی رایجی که ممکن است در برخی موارد نیاز به مراجعه به دکتر پوست داشته باشد؛ درماتیت تماسی است که در اصفهان، توسط دکتر هما فاتحی قابل تشخیص و درمان می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی با مطب ایشان از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

علایم درماتیت تماسی

درماتیت تماسی معمولا فقط آن قسمتی از پوست را که بطور مستقیم با ماده خاص تماس داشته است را گرفتار می سازد .در درماتیت تماسی که بر اثر مواد تحریک کننده ایجاد می شود ، بعد از تماس با ماده محرک ، بزودی پوست دچار التهاب می گردد .شدت بروز بثورات پوستی بستگی به غلظت ماده تحریک کننده و به مدت زمانی که با پوست برخورد می کند دارد .

علایم درماتیت تماسی

درماتیت تماسی آلرژیک معمولا به کندی در طی یک مدت زمان طولانی ظاهر شده و ممکن است چندین سال پوست با ماده خاصی تماس داشته باشد اما پوست دچار التهاب نشده باشد . با اینحال به محض اینکه پوست به ماده مورد نظر حساسیت پیدا کرد و به آن حساس شد ، حتی مقادیر خیلی کم آن و زمان تماس کوتاه مدت با آن می تواند باعث شروع واکنش های آلرژیک شود و التهاب در پوست ایجاد می شود .
در هر دو نوع درماتیت تماسی ، علایم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  1. قرمزی و تورم پوست
  2. تاول های حاوی آب یا چرک که ممکن است ترشح نموده ، خشک شوند و یا دلمه ببندد.
  3. پوسته پوسته شدن پوست
  4. خارش دائم

علت ابتلا به درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی بوجود می‌آید که فرد در تماس مستقیم با مواد تحریک کننده و آلرژن قرار می‌گیرد. مواد شایعی که منجر به واکنش‌های آلرژیک می‌شوند عبارتند از:

علت ابتلا به اگزما

اگزما در اثر مجموعه‌ای از عوامل نظیر خشکی پوست، شرایط محیطی و وجود باکتری در سطح پوست ایجاد می‌شود. این نوع درماتیت اغلب زمینه‌ی ژنتیکی دارد؛ چرا که اکثر افراد مبتلا به آن دارای سابقه ی خانوادگی اگزما، حساسیت و یا آسم می‌باشند.

علت ابتلا به درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک احتمالا در اثر حضور نوعی قارچ در غدد چربی ایجاد می‌شود. این نوع درماتیت معمولا در فصل بهار و زمستان تشدید می‌شود؛ همچنین در برخی از افراد علت ژنتیکی دارد.

علت ابتلا به درماتیت ناشی از استاز

درماتیت ناشی از استاز در اثر خون‌رسانی ضعیف پوست رخ داده و معمولا پاها و ساق ها را درگیر می‌کند.

محرک ها

محرک ها عواملی هستند که منجر به واکنش پوستی می‌شوند. این محرک‌ها می‌توانند مواد شیمیایی یا طبیعی، عوامل محیطی و یا یک اتفاق در درون بدن باشند. محرک‌های شایعی که باعث تشدید درماتیت می‌شوند عبارتند از:

  1. استرس
  2. تغییرات هورمونی
  3. محیط
  4. مواد تحریک کننده

عوامل خطر درماتیت

عواملی که احتمال ابتلا به درماتیت را افزایش می‎دهند عبارتند از:

برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به نوع خاصی از درماتیت می‌کنند. بعنوان مثال، شستشوی مکرر دست‌ها و سپس خشک کردن آنها منجر به از بین رفتن چربی محافظ پوست شده و تعادل pH آن را از بین می‌برد. به همین دلیل است که اکثر افراد شاغل در مراکز بهداشتی درمانی به درماتیت دست مبتلا می‌شوند.

سلولیت یکی از عوارض پوستی است که با ایجاد ظاهری ناخوش آیند در اندام، به ویژه برای خانم ها می‌تواند احساس نارضایتی فرد را به همراه داشته باشد. امروزه با روشهای موثری می‌توان برای بهبود سلولیت در کلینیک های پوست اقدام نمود. شما می‌توانید برای انجام این روشها به مطب دکتر هم فاتحی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مناطق ممنوعه تزریق بوتاکسمناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

درمان زیبایی تزریق بوتاکس مانند هر روشی دیگری در کنار فواید زیادی که دارد ممکن است در شرایطی مشکلاتی هم ایجاد کند. مشکلات انجام تزریق بوتاکس در برخی مناطق ممکن است به خطرات جدی و غیر قابل درمان منجر شود به این مناطق، مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس می گویند. ... ادامه مطلب

روشهای نوین جوان سازی پوستروشهای نوین جوان سازی پوست

برای استفاده از بهترین روش‌های جوانسازی پوست، قبل از هر چیز باید مشکل شناخته شود تا روش درمان درست تجویز شود. در میان عوامل متعددی که روند پیری پوست صورت را تسریع می‌کنند، عواملی مانند آفتاب، سیگار و به طور کلی آلودگی‌های محیط اطراف، بیشترین نقش را در سرعت بخشیدن روند پیری صورت دارند ... ادامه مطلب

کاربردهای آر اف فرکشنال ترمیا در جوانسازی پوستکاربردهای آر اف فرکشنال ترمیا در جوانسازی پوست

دستگاه ترمیا نیز نوعی روش جوانسازی بافت پوست بوده و جدیدترین دستگاه آر اف فرکشنال می‌ باشد. ... ادامه مطلب

برای کاهش خطر ابتلا و انتشار زگیل چه باید کرد؟برای کاهش خطر ابتلا و انتشار زگیل چه باید کرد؟

زگیل ها پوست رشد کرده و دانه ای شکلی هستند که دارای ابعاد کوچکی بوده و در بیشتر مواقع دست ها و انگشتان دست را درگیر می کنند. معمولاً سطح زگیل پوستی زبر بوده و دارای طرحی شبیه نقطه های مشکی کوچک است. ... ادامه مطلب