کرایوتراپی چیست؟ | درمان ضایعات پوستی با سرما درمانی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوست / کرایوتراپی یا سرما درمانی چگونه انجام می شود؟

کرایوتراپی یا سرما درمانی چگونه انجام می شود؟

کرایوتراپی، سرما درمانی یا “کرایوسرجری” یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و دانه‌هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. این یک روش درمانی مؤثر برای ضایعات پوستی پیش سرطانی (کراتوزهای آکتینیک یا آکنه‌ای) و همچنین سایر بیماری‌های پوستی مانند زگیل، تگ‌های پوستی و خال می‌باشد. استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به متخصصین پوست این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آن‌ها را در سطح سلولی از بین ببرند. بعد از فریز کردن، ناحیه آسیب دیده ممکن است تاول بزند و پوسته پوسته شود و باید طی سه تا شش هفته بهبود یابد.

کرایوتراپی در اصفهان برای رفع ضایعات پوستی مانند انواع زگیل از جمله زگیل تناسلی، توسط دکتر هما فاتحی، پزشک پوست انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

روش انجام کرایوتراپی

در کرایوتراپی یا سرما درمانی معمولاً از نیتروژن مایع که در دمای ۳۲۱- درجه فارنهایت (۱۹۶- درجه سانتیگراد) ذخیره و نگه دارید می‌شود، برای “یخ زدن” بافت آسیب دیده استفاده می‌کنند.در محیط‌های درمان پوستی، جایی که ناحیه‌ی تحت درمان معمولاً خارجی و نسبتاً کوچک است، نیتروژن مایع غالباً با پنبه یا تکه فوم استعمال می‌شود. هدف این است که بافت پوست سریع منجمد شود و سپس اجازه داده شود که به آرامی گرم شود که این کار سلول‌های پوستی را تخریب می‌کند. بسته به اندازه ناحیه‌ی تحت درمان، ممکن است نیاز باشد که این مایع بار دیگر استعمال شود.

علاوه بر این، ممکن است پزشک شما با برداشتن مقداری از بافت با یک چاقوی مخصوص آن ناحیه را آماده کند، یا به شما یک داروی اسید سالیسیلیک بدهد تا برای چندین هفته قبل از این درمان، روی محل مورد استعمال کنید.در شرایطی دیگر، ممکن است نیتروژن مایع روی لوله‌ای به نام کرایوپروب پاشیده شود یا در آن گردش داده شود. هنگامی‌که از کرایو پروب برای درمان تومورهای داخلی استفاده می‌شود، پزشک معمولاً از فناوری سونوگرافی یا MRI برای هدایت این لوله استفاده می‌کند.

اگرچه بیماران در زمان انجام این روش، مقداری درد را تجربه می‌کنند اما این درد به طور کلی خیلی کم و قابل تحمل است و نیازی به بی‌حسی موضعی نیست. بیماران می‌توانند بعد از این درمان از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنند. کرایوتراپی یک روش کم تهاجمی است و به دلیل حداقل بودن زمان، درد و هزینه‌ای که با خود به همراه دارد، اغلب در اولویت با گزینه‌های جراحی با شدت بیشتر توصیه می‌شود.

کرایوتراپی

کاربردهای کاریوتراپی

انواع کرایوتراپی

بسته به ماده ای که در دستگاه کاریوتراپی استفاده می شود سه نوع کاریوتراپی وجود دارد که شامل:نیتروژن مایع، یخ دی اکسید کربن و DMEPمی باشد. هم چنین از نظر روش اعمال به دو نوع سوآپ و اسپری تقسیم می شود.

۱-نیتروژن مایع

نیتروزن مایع یکی از اساسی ترین موارد مورد نیاز کرایوتراپی است. نیتروژن مایع دمایی حدود ۱۹۶ درجه سانتی گراد روی پوست ایجاد می کند و چند ثانیه این سرما را در عمق جوش یا زگیل یا دیگر ضایعات ایجاد می کند تا این اختلالات رفع شوند.

برای موارد قوی تر ضایعات پوستی مثل زگیل های قوی ویروسی یا سرطان پوست این کار را چند بار انجام می دهند. یک بار منجمد می کنند و سپس می گذارند ذوب شود و دوباره عمل انجماد را انجام می دهند.

۲-کرایوتراپی با برف دی اکسید کربن

درکرایوتراپی دی اکسید کربن از سیلندری حاوی دی اکسید کربن منجمد با دمای -۷۸٫۵درجه سانتی گراد و یا دوغاب چر از استون استفاده می شود. آن را باید بطور مستقیم درضایعه پدید آمده در پوست بکار برد.

۳-کرایوتراپی باDMEP

DMEP در دمای -۵۷درجه سانتی گراد کار می کند. درقوطی های آئروسل عرضه می شود و برای درمان زگیل بکار برده می شود. بوسیله یک اپلیکاتور فوم که باتوجه به اندازه و محل ضایعه بر روی ضایعه پوستی بین ۱۰ و ۴۰ ثانیه قرار می گیرد. ۲۰ سال پیش متداول‌ترین ماده محسوب می‌گردید.

موارد استفاده از کرایوتراپی

عوارض کرایوتراپی

دیگر عوارض کرایوتراپی

خطرات همراه با کرایوتراپی شامل موارد ذیل می شود:

۱-تاول
۲- آسیب به بافت سالم و رگهای خونی در نزدیکی آن
۳-عفونت
۴-از دست دادن احساس، اگر اعصاب آسیب دیده باشد.
۵-درد
۶-زخم
۷-اختلال عملکرد جنسی

مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی

در مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی، فرد کاربر باید یک سری اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهد تا از بروز هرگونه مشکلی در اثر عوارض جانبی سرما درمانی جلوگیری کند. در صورت ظاهر شدن این عوارض، خیلی بهتر است که در مورد آن‌ها بدانید و یک سری مراحل را برای مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی انجام دهید.

بهتر است که اثرات فیزیولوژیکی سرما درمانی از ابتدا برای فرد مشخص باشد به طوری که هیچ کاربری پس از درمان از ظاهر این اثرات متعجب نشود.

برخی از تأثیراتی که ممکن است بعد از این درمان ایجاد شود، ظاهر شدن تورم و یا تاول در ناحیه‌ای است که منجمد (فریز) شده است: دلیل این امر این است که نیتروژن مایع مورد استفاده برای انجماد، در دمایی نزدیک به ۲۰۰ درجه زیر صفر قرار دارد که این دمای خیلی پایین می‌تواند باعث سوختگی در اثر اعمال شدن سرما به پوست از طریق جت فشار هوا شود.

اگرچه تورم ممکن است به خودی خود از بین برود، اما تاول‌ها معمولاً ۴۸ ساعت بعد و بدون اینکه جای زخمی باقی بگذارند، می‌ترکند. در این شرایط، کاربر می‌تواند یک سوزن استریل را به تاول بزند تا آن را برای ترکیدن تحریک کند و همچنین بهتر است از یک ماده‌ی ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت استفاده کند یا ناحیه را با پانسمان تمیز بپوشاند. همچنین علاوه بر هیدراته نگه داشتن پوست، باید مراقب تمیزی و بهداشت ناحیه‌ای که در معرض سرما قرار گرفته است باشد، این کار را می‌توان با آب و صابون انجام داد. توصیه دیگر که باید در قالب مراحلی بعد از کرایوتراپی دنبال کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب در طی هفته‌های بعد از درمان برای جلوگیری از پررنگ‌تر شدن و تیره شدن لکه‌های باقیمانده است.

امروزه تزریق بوتاکس به یکی از امور رایج در کلینیک های پوست و زیبایی بدل شده است. این خدمت مقرون به صرفه، با کمترین عوارض می‌تواند بسیاری از آثار و علائم افزایش سن را بطور موقت رفع کند. شما می‌توانید برای تزریق بوتاکس به مراکز تایید شده پزشکی پوست و مو مراجعه نمایید و از انجام این عمل در اماکن نامعتبر و غیر مجاز اکیداً بپرهیزید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر اربیوم بهتر است یا co2لیزر اربیوم بهتر است یا co2

با توجه به اینکه جوانسازی پوست با لیزر به یکی از روش های متداول و پرطرفدار زیبایی تبدیل شده است، آشنایی با دو نوع لیزر اربیوم و لیزر CO2 می تواند کمک بزرگی باشد برای افرادی که تصمیم به انجام دادن این روش ها دارند. در این بخش به بررسی این دو لیزر پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

چگونگی تخلیه ژل لب هیالورونیک اسید با آنزیمچگونگی تخلیه ژل لب هیالورونیک اسید با آنزیم

تخلیه ژل لب، به نوع ژل تزریق شده نیز بستگی دارد. ژل‌ های حاوی هیالورونیک اسید، ساده‌ ترین ژل‌ ها برای تخلیه هستند. برای حل شدن و تخلیه ژل‌ های هیالورونیک اسید، نیاز به ماده‌ ای به نام هیالورونیداز است. هیالورونیداز یک آنزیم طبیعی است که در بدن انسان نیز وجود دارد. ... ادامه مطلب

کاربرد هایفوتراپی در جوانسازی پوستکاربرد هایفوتراپی در جوانسازی پوست

هایفو به واقع نوین ترین سیستم جوان سازی با روشی مدرن برای افزایش محسوس اثرات درمان های جوانسازی پوست است که بدون نیاز به تزریق، برش و یا لیزر و همچنین بدون هیچ نیازی به دوره نقاهت اعمال اثر می کند. ... ادامه مطلب

فواید تزریق فیلر برای کانتورینگ صورتفواید تزریق فیلر برای کانتورینگ صورت

عبارت کانتورینگ صورت به معنای ایجاد سایه روشن های متناسب در چهره است که با چندین روش انجام می پذیرد که یکی از این روش ها مراجعه به پزشک زیبایی و پوست، جهت ایجاد برجستگی ها و متناسب سازی عرض و ارتفاع چهره از طریق تزریق ژل های هیالورنیک اسید توسط پزشک مجرب می باشد. ... ادامه مطلب